kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۵۰۵
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹
دبیرکل انجمن صنفی پالایشی‌ها اعلام کرد

عبور کشور از مرز خودکفایی با تولید روزانه 100 میلیون لیتر بنزین

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های صنعت پالایش نفت از تولید روزانه 100 میلیون لیتر بنزین در کشور خبر داد و اظهار کرد: برنامه‌های متعددی را برای صادرات مازاد مصرف بنزین به کشورهای همسایه داریم.




به گزارش یسنا،‌ ناصر عاشوری دیروز در یک نشست خبری گفت: با توجه به تکالیفی که تاکنون داشته‌ایم پالایشگاه‌ها به لحاظ کیفی و کمی رشد قابل توجهی داشتند تا جایی که به لحاظ تولید بنزین از آذر ماه سال 1397 به بعد یک لیتر سوخت نیز واردات نداشته‌ایم و توانسته‌ایم به تولیدات خودمان متکی شویم.
وی افزود: به لحاظ کمیت نیز وضعیت بسیار نرمال است به گونه‌ای که تنها پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس روزانه بیش از ۴۵ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند که به اصطلاح همکاران صنعت نفت این یک ابرپالایشگاه است و ظرفیت تولید ما یا تولید واقعی روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین است که بین ۸۵ تا ۹۰ میلیون لیتر در کشور به طور روزانه
مصرف می‌شود.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های صنعت پالایش نفت با تأکید بر این موضوع که برنامه‌های متعددی را برای صادرات مازاد مصرف بنزین به کشورهای همسایه داریم، ادامه داد: علیرغم مباحث تحریم دشمنان نتوانستند در حوزه تولید بنزین مشکلی ایجاد کنند چرا که ظرفیت تولید بنزین در کشور بالا است.
عاشوری با‌اشاره به کیفیت بنزین در کشور تصریح کرد: با توجه به تلاش‌های صورت گرفته توانستیم بنزین یورو۴ و یورو۵ را تولید کنیم که همین مسئله موجب شد در سال 1398 و نیمه دوم سال 1397 آثاری از آلایندگی هوا در تهران،‌ مشهد، تبریز، اصفهان و کلان‌شهرها به چشم نخورد تا جایی که به سمت سوخت پاک و عاری از گوگرد
پیش رفتیم.
وی با تأکید بر این مسئله که این موضوع مشکلاتی را برای پالایشگاه‌ها بوجود آورد، گفت: بسیاری از کارشناسان معتقدند که دیگر نیازی به تولید سوخت سوپر در کشور نیست چرا که کیفیت بنزین یورو۴ و یورو ۵ از حد استانداردهای بین‌المللی نیز بالاتر است.
دبیرکل انجمن صنفی پالایشی‌ها با‌اشاره به طرح‌های توسعه‌ای در پالایشگاه اصفهان، ستاره خلیج‌فارس و تبریز اظهار کرد: هفته گذشته آخرین پروژه این بخش توسط رئیس‌جمهوری احداث شد. علاوه‌بر این طرحی در همین راستا توسط نمایندگان مجلس تحت عنوان طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های گازی و نفت کشور مورد رسیدگی قرار گرفت.
عاشوری با بیان اینکه کلیات این طرح تصویب شده است،‌ افزود: شورای نگهبان نیز این طرح را تأیید کرده و امیدواریم با کمک دولت بتوانیم نظرات کارشناسی پالایشگاه‌ها را ارائه دهیم و آیین‌نامه اجرایی آنکه دولت مکلف است ظرف دو ماه تنظیم و ارائه کند را داشته باشیم.
وی با‌اشاره به مزایای اجرای این طرح گفت: این طرح می‌تواند فضای مناسبی را برای مردم ایجاد کند تا به جای اینکه پول‌های سرگردان را به سمت طلا و مسکن ببرند به طرف سرمایه‌گذاری در حوزه نفت بیاورند تا از این طریق با احداث پالایشگاه، مینی پالایشگاه و پتروپالایشگاه بتوانیم به جای خام فروشی، فراورده‌های نفتی را مصرف و برای صادرات برنامه‌ریزی کنیم.