kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۵۰۳
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹
معاون سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد

بازگشت قریب‌الوقوع نفتکش توقیف شده ایران به خطوط دریایی

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد امیدواریم در آینده بسیار نزدیک نفتکش «گریس1» با پرچم ایران به فعالیت خود در آب‌های بین‌المللی ادامه دهد.




به گزارش خبرگزاری فارس، جلیل اسلامی در نشست خبری خود درباره نفتکش توقیف‌شده «گریس1» در آب‌های انگلیس که به صورت مغرضانه از سوی این کشور توقیف شد، اظهار داشت: توقیف این کشتی با پرچم ایران با دلایلی غلط و ناشی از غرض‌ورزی از سوی کشور انگلستان رخ داد، اما به سرعت تلاش‌ها از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران برای رفع توقیف این کشتی انجام شد.
وی افزود: انگلیس علاقمندی خود را برای رفع این مشکل و راه‌حل بعد از اقتدار ما نشان داد، اسناد رسمی و غیررسمی برای حل این موضوع مبادله شد و امیدواریم در آینده‌ای بسیار نزدیک این مشکل رفع شود و این نفتکش با پرچم ایران به فعالیت‌خود ادامه دهد.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره نفتکش متخلف انگلیسی توقیف‌شده در خلیج‌فارس هم گفت: پس از توقیف این نفتکش، کشورهای آمریکا و انگلستان تلاش کردند فضای سیاسی و امنیتی را در منطقه‌ایجاد کنند.
اسلامی ادامه داد: در این راستا فراخوان مشارکت در ترتیبات امنیتی و اسکورت کشتی‌ها در خلیج‌فارس را مطرح کردند و از چند کشور در این باره دعوت کردند اما غیر از انگلستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی کشور خاصی به این فراخوان نپیوست و این طرح عملا شکست خورد.
وی با‌اشاره به حضور مقتدرانه نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقای امنیت در خلیج‌فارس بیان کرد: امروز و آینده امنیت در خلیج‌فارس و دریای عمان به دست توانمند این عزیزان انجام می‌شود. ادامه وضعیت نفتکش انگلیس در خلیج فارس منوط به تصمیمات قضایی و طبق سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران است.گفتنی است طی روزهای اخیر، پس از آنکه وبسایت «مرجع جهانی حرکت نفتکش‌ها» خبر داد، نفتکش «گریس۱» که حامل نفت ایران است احتمالا آزاد شده است شبکه العالم اعلام کرد حرکت این کشتی جزیی و عادی بوده است.
در همین زمینه، موسسه رهگیری خطوط کشتیرانی
تنکرتراکرز ادعا کرد سیگنال تغییر مقصد نفتکش توقیف شده ایرانی به سمت مراکش ارسال شده است. این موسسه اعلام کرده که نفتکش‌گریس1 که حدود پنج هفته است توسط نیروی دریایی انگلیس در آب‌های جبل الطارق توقیف شده است، سیگنال تغییر مقصد به سمت مراکش ارسال کرده است. لازم به ذکر است، علت اصلی کوتاه آمدن انگلیسی‌ها از توقیف نفتکش ایرانی اقتدار طرف ایرانی در برخورد با اقدام ظالمانه انگلستان بود، چنانچه پیش از این هم، تهدید ایران به واکنش متقابل موجب شده بود کشتی‌های انگلیسی تا مدت‌ها برای عبور از تنگه هرمز معطل شوند و ریسک عبور از تنگه را به جان نخرند.