kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۵۰۲
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹
یک فعال رمز ارز:

مصوبه دولت موجب خروج استخراج کنندگان«رمزارز» از ایران شد

رئیس‌انجمن بلاک چین ایران گفت: مصوبه دولت باعث شده است تا استخراج‌کنندگان رمزارزها به کشورهای روسیه، ارمنستان و گرجستان مهاجرت کنند.




به گزارش خبرگزاری فارس، سپهر محمدی در نشست خبری در واکنش به مصوبه اخیر دولت مبنی بر اعمال تعرفه‌های برق صادراتی برای ماینرها و استخراج کنندگان رمزارزها، تصریح کرد: این مصوبه یک نوع خودزنی است و باعث کوچ سرمایه‌گذاران رمزارزها از ایران به کشورهای همسایه به خصوص روسیه، گرجستان و ارمنستان شده است.
وی افزود: فناوری بلاک‌چین یک فرصت جدیدی برای کشور فراهم کرده تا در دوره‌ای که نقل و انتقالات مالی به کشور به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه است، این مشکل را تا حدودی جبران کنند. با مصوبه اخیر دولت، پس از کشمکش‌های فراوان، صنعت استخراج رمزارزها در کشور از فضای خاکستری خارج و رسمیت پیدا کرد، اما فارغ از لزوم ورود دولت با این حجم و فضاسازی و آثار مخرب یا سازنده آن، چندین نکته حقوقی در این مصوبه متصور است.
رئیس‌انجمن بلاک چین ایران افزود: در ابتدای این مصوبه، دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و نظام بانکی را از ارائه هرگونه خدمات حمایتی به فعالان این حوزه منع کرده که با توجه به پذیرش این فعالیت به عنوان صنعت، تبعا وظایفی برعهده دولت و سایر سازمان‌های تابعه در قبال فعالان این صنعت خواهند بود که نفی دولت، نافی حقوق فعالان این صنعت نیست.
محمدی ادامه داد: یکی دیگر از ایراداتی که می‌توان به مصوبه دولت گرفت، دریافت انشعاب برق از وزارت نیرو است. حال سؤال این است که انشعاب برق دایر نادیده انگاشته شده و بهره‌گیری از سرمایه‌ای که در شهرک‌های صنعتی هم بر بخش خصوصی و هم بر بیت‌المال تحمیل شده و در حال حاضر بلااستفاده مانده امکان‌پذیر نیست؟
وی افزود: نکته دیگری که جلب توجه می‌کند واژه «قیمت متوسط ریالی برق صادراتی» است، چرا که کلمه متوسط چنین می‌رساند که مردم کشور ایران برای یک فعالیت صنعتی باید هزینه بیشتری بابت برق مصرفی نسبت به برق کشورهای واردکننده برق از ایران پرداخت کنند، که اگر چنین باشد قابل نقد است. محمدی ادامه داد:‌ کلمه صادراتی نیز جای بحث دارد و تعبیر جدیدی از واژه صادرات در ذهن متبادر می‌سازد، چرا که صادرات در گذشته کلمه‌ای بود که تا پیش از این جهت داد و ستد با اتباع بیگانه کاربرد داشت. جالب این است که نه تنها تخفیفی برای شهروندان کشور نسبت به حداقل نرخ صادراتی لحاظ نشده، بلکه مبلغی بالاتر از نرخ صادراتی، میانگین نرخ صادراتی مدنظر است.
وی ادامه داد: تعرفه برق استخراج‌ کنندگان رمز ارزها در قزاقستان، ترکمنستان، روسیه و گرجستان دو سنت است، اما در ایران اعلام می‌شود که نرخ برق صادراتی برای ماینرها محاسبه خواهد شد. از اول تابستان، ماینرها دستگاه‌های خود را خاموش کرده‌اند.‌