kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۴۵۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۴

اغوای برگزیدگان آزمون سراسری برای حضور در تبلیغات کنکوری!



صنعت کنکور اگر چه برای دانش‌آموزان منفعتی ندارد اما برای موسسات کنکور تبدیل به تجارتی پرسود شده و سالیان سال است که کنکور به ابزاری برای عوام فریبی تبدیل شده تا با دادن امتیاز برخی از مؤسسات کنکور به این چهره‌های برجسته علمی، آنها را به نفع خود مصادره و بهره‌برداری تبلیغاتی کنند. بازاری که چند صد میلیارد سود برای بسیاری از مؤسسات و ناشران کتاب‌های کنکور فراهم ساخته است.
یک میلیون و صد و نوزده هزار نفر در آزمون کنکور سراسری 98 ثبت‌نام کردند که از این تعداد یک میلیون و هجده هزار و هفتصد و سه نفر در این آزمون شرکت کردند. با یک حساب سرانگشتی اگر از این تعداد داوطلب به صورت میانگین هر کدام نفری یک میلیون تومان کتاب‌های کمک درسی خریداری کرده باشند هزار میلیارد تومان پول هنگفت وارد چرخه حساب انتشارات و کتاب‌های کمک آموزشی شده است.
در این میان بسیاری از آموزشگاه‌ها و موسسات کنکور که انتشارات مستقل دارند با تبلیغات مستمر توانستند بخش عظیمی از این پول را به جیب بزنند. این تنها بخش کوچکی از درآمدهای کلان از کنکور بوده است و راه‌های دیگری هم وجود دارد تا مافیای کنکور از پول سیرآب شوند.
خیلی از داوطلبان فریب تبلیغات خوش رنگ و لعاب موسسات را می‌‌‌‌‌‌‌خورند و با امید اینکه رتبه زیر 100 کنکور سراسری را به خود اختصاص دهند، وارد آموزشگاه می‌شوند. آموزشگاهی که صرفا برای سرکیسه کردن خانواده‌ها تاسیس شده است و تاثیری بر روند آموزش عالی کشور نخواهد داشت. در کنار همه این سودجویی‌ها، گرانی کاغذ باعث شده تا یک کتاب درسی کنکور برای هر فرد، حداقل 12 تا 17 هزار تومان آب بخورد و همین موضوع چرخه مالی را برای سودجویان افزایش داده است.
دندان تیز موسسات کنکور
برای مانور تبلیغاتی از نفرات برتر
یکی دیگر از روش‌های متداول جذب داوطلبان کنکور، استفاده ابزاری از چهره‌های برجسته علمی آزمون سراسری بوده است که موسسات در ازای پرداخت پول، رتبه‌های برتر را به یک بُت آموزشی تبدیل می‌کنند تا نفرات بیشتری را برای ثبت‌نام در کلاس‌های کنکور مجاب کنند!
بدون تردید، تا به امروز تبلیغاتی از سنوات گذشته در تلویزیون و بیلبورد‌های سطح شهر مشاهده کردید که شخص با یک کتاب روی جلد می‌رود تا از این طریق قبولی پشت کنکوری‌ها را تضمین کند. تضمینی که تنها با پول بدست آمده و نفرات برتر، فریب امتیاز موسسات را می‌خورند تا برای تبلیغات وارد فضای رقابتی بین آموزشگاه‌هایی شوند که نسبت به شهریه‌ای که دریافت می‌کنند تاثیر زیادی ندارند.
هیچ‌کدام از آموزشگاه‌ها در بدو ورود یک داوطلب به دفاتر ثبت‌نام، از هزینه‌ها حرف نمی‌زنند. آنها ترجیح می‌دهند در گام اول، نظر داوطلبان و اولیای آنها را به سمت خدمات فوق‌العاده‌ای جلب کنند که موسسات مختلف آموزشی به پشت‌کنکوری‌ها ارائه می‌دهند و آن وقت قضاوت را به عهده داوطلبان بگذارند و از همین سیستم تبلیغات نظرات مثبتی را برای خودشان جمع‌آوری می‌کنند.
اسامی نفرات برتر
کنکور سراسری 98
اسامی نفرات برتر گروه‌های پنج‌گانه کنکور سراسری 98 از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد و پایتخت نشینان سهم به‌‌سزایی در بالای جدول داشتند.
رتبه‌های یک تا 10 در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی به ترتیب علیرضا سخایی راد از اهواز، محمدصادق مجیدی یزدی از تهران، دانا افاضلی از تهران، آریا جلالی از لاهیجان، علی عباسی از شهرکرد، سید ارشان دلیلی از ساری، پارسا امینی از مشهد، فاطمه جعفری از تهران، مهران منتظر از تفت و محمدمهدی ابوترابی از تهران هستند.
در گروه آزمایشی علوم تجربی به ترتیب ایزدمهر احمدی‌نژاد از تهران، محسن راستکار از تبریز، فرهنگ امیری از شیراز، رسا ظفری از تبریز، محمدرضا ارشدی صوفیانی از تبریز، امیررضا یسکابادی از مشهد، گلسا مصباحی از شیراز، ریحانه فرخی مالکی از رشت، سیاوش کیانپور از اهواز رتبه‌های نخست تا نهم را به خود اختصاص دادند.
امیرحسام زارع از بیرجند و سیدمهدی زارع زاده ابرقویی از ابرکوه به صورت مشترک رتبه 10 را در این گروه کسب کردند.
در گروه آزمایشی علوم انسانی به ترتیب فاطمه شب خیز از لار، مریم اسماعیلی از تهران، امین ایمانپور از تبریز، سیده آمنه موسوی لقمان از بهار، علی حاجیان از لار، فاطمه رستموندی آغمیونی از تهران، محمدعرفان هوشیاری از تهران، آتنا طاهری از تهران، محمدحسین سه‌دهی از تهران و ملیکا دادخواه تیرانی از اصفهان، در رتبه‌های اول تا دهم ایستادند.
پنج رتبه برتر گروه آزمایشی هنر نیز به ترتیب ساراسادات کریمی از تهران، صبا محمدی مفرح از تهران، پریا سینائیان از تهران، مرجان حاتمی ورزنه از تهران و پارسا رحمان مشهدی از تهران لقب گرفتند که نکته جالب تسخیر رتبه‌های برتر این گروه توسط پایتخت‌نشینان بود.
در گروه آزمایشی زبان هم صالح شاملو احمدی از تهران، امیرشایان چادگانی پور از اصفهان، شهریار رجائی فیروزآبادی از تهران، پریناز باستانی از تهران و کسری محمدی از تهران در رتبه‌های اول تا نخست گروه خود قرار گرفتند.
پیشنهاد‌های چند صد میلیونی
برای نفرات برتر کنکور
با توجه به تجربه سال‌‌‌‌های گذشته در سوءاستفاده از نفرات برتر کنکور، باید خیلی زود منتظر باشیم تا با یک دکوراسیون و مانور تبلیغاتی نفرات برتر کنکور را پشت جعبه جادویی با شعار همگام با موسسات کنکور مشاهده کنیم. البته تعدادی از این نفرات در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اعلام کردند که علاقه‌ای به حضور در این بازی تبلیغاتی ندارند اما بعید نیست با پیشنهاد پول‌های هنگفت همین نفرات هم برای تبلیغ دچار تردید شوند.
براساس شنیده‌ها در سال‌های اخیر موسسات معروف و ولخرج برای جذب نفرات برتر کنکور نفری 300 میلیون تومان هزینه کردند. بعید نیست با توجه به هزینه‌هایی که داوطلبان در طول تحصیل خود داشتند با یک پیشنهاد چند صد میلیونی، قرارداد پذیرش حضور خود قبل از کنکور را در این موسسات امضا کنند.
دانشجویان فریب‌خورده
 یا موسسات فرصت‌طلب؟!
برخی از نفرات برتر کنکور که پیش از حضور در تبلیغات اعلام می‌کنند که از هیچ موسسه و کتاب‌های کمک درسی استفاده نکردند اما ناگهان در تبلیغاتی ظاهر می‌شوند که برخلاف صحبت‌های آنها بوده است. معلوم نیست که این اتفاق به خاطر پیشنهاد‌های سنگین مالی بوده یا واقعا داوطلبان از کتاب‌ها و موسسات استفاده کردند. بسیاری از داوطلبانی که رتبه برتر را به خود اختصاص دادند در موسسات حضور نداشتند ولی وقتی پای پول‌های کلان در میان باشد نظرات تغییر می‌کند.
با این تفاسیر زمانی که نفرات برتر با استقبال موسسات و انتشارات رو به رو می‌شوند در سودای شهرت قرار می‌گیرند و متاسفانه هستند معدود نفراتی که فرصت را غنیمت شمرده و برای درآمدزایی طلب پول‌های بیشتری از موسسات کنکور می‌کنند.
پشیمانی برترین‌های کنکور
از شرکت در تبلیغات دروغین
بیشتر نفرات برتری که در دام موسسات کنکور اسیر شدند خیلی زود از تصمیمی که گرفتند پشیمان شدند و حتی پس از بازخورد منفی تبلیغ‌های تلویزیونی، طی مصاحبه‌هایی که داشتند به‌اشتباه خود اعتراف کردند.
به گفته یکی از رتبه‌های برتر کشوری در رشته تجربی طی سال‌‌‌های گذشته، یک رتبه برتر کنکور مگر چقدر وقت داشته است که بتواند در آزمون‌های آزمایشی چند مؤسسه شرکت کرده و ادعا کند که کتاب‌های کنکور همه این موسسات را نیز مطالعه کرده است در کنار آن، باز هم آنقدر وقت اضافه بیاورد که فیلم‌های آموزشی وقت‌‌گیر موسسه کنکور را نیز تماشا کند؟!
رتبه سه کشوری رشته ریاضی در سال 94 نیز با بیان ماجرای سوءاستفاده یکی از ناشران کتاب‌های کنکور که از مصاحبه با وی منتشر شده است، گفت: یک نمونه از این سوءاستفاده‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی که برای خودم هم پیش آمده است، این بود که تقریبا چند هفته بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری، یکی از موسسات معروف نشر کتاب‌های کمک درسی پیش از کنکور از من درخواست مصاحبه داشت، در قسمتی از آن گفت‌‌‌و‌گو در رابطه با دوران جمع‌بندی کنکور سؤال شد، من هم در پاسخ به این نکته‌اشاره کرده بودم که در این دوران با توجه به ازدیاد وقت از آزمون‌‌های آزمایشی موسسات هم در منزل استفاده کردم.
وی افزود: جالب است بدانید که این موسسه عبارت موسسات مختلف را به موسسه خود تغییر داده بود و این ذهنیت را در خواننده ایجاد کرده بود که یکی از رتبه‌های تک رقمی کنکور آزمون‌های این مؤسسه را قبول دارد و آن را عامل اصلی کسب رتبه مناسب در آزمون سراسری اعلام کرده است در صورتی که این امر خلاف واقعیت بود.
به نقل از ایسکانیوز؛ آنچه مسلم است، موسسات کنکور در سال‌های گذشته تجربیات زیادی در سوءاستفاده از نفرات برتر داشتند و با پرداخت پول‌های کلان، نظر داوطلبان برتر را برای تبلیغات به نفع خود جلب کردند. هستند نفراتی که برای جبران هزینه‌های آموزشی قبل از کنکور خود، تسلیم به اخذ پول‌های هنگفت از موسسات می‌شوند اما خیلی زود از تصمیم خود پشیمان می‌شوند. بدون تردید، جلوگیری از ادامه چنین روندی در جهت سوءاستفاده از رتبه‌های تک رقمی توسط موسسات مختلف کنکور، نیازمند هوشمندی بیشتر این افراد و نظارت گسترده بر عملکرد موسسات آموزشی است.