kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۴۲۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵
ظریف در دوحه:

تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج‌‌فارس اقدامی ‌خصمانه علیه ایران است

وزیر امور خارجه به آمریکا هشدار داد که تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج ‌فارس، اقدامی ‌خصمانه علیه ایران است و امنیت خلیج ‌فارس را کاهش می‌دهد.



محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، روز یک‌شنبه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات قطری به دوحه سفر کرد.
ظریف در دیدار با «محمد بن عبدالرحمن» وزیر خارجه قطر روابط ایران و قطر را در تمامی ‌زمینه‌ها از جمله در حوزه سیاست و اقتصاد رو به توسعه خواند و رایزنی مستمر دو کشور درخصوص تحولات منطقه را به‌عنوان یک نیاز منطقه‌ای مورد تأکید قرار داد.
وی افزود: ائتلاف‌های نظامی ‌از پیش شکست خورده‌اند و نیروهای بیگانه موجبات ناامنی منطقه را فراهم می‌آورند.
وزیر خارجه ایران امنیت خلیج ‌فارس را مسئولیت کشورهای همین منطقه خواند و نه نیروهای خارجی و بر مسئولیت ایران در حفظ صلح و ثبات منطقه تأکید کرد.
وزیر خارجه قطر نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از روابط ویژه ایران و قطر، بر نقش 2 کشور در برقراری صلح و‌ ثبات منطقه و همکاری مشترک جهت تقویت عنصر گفت‌وگو برای حل‌و‌فصل مشکلات منطقه تأکید کرد.
وزیر خارجه کشورمان همچنین در ضیافت شام وزیر خارجه قطر حضور یافت.
دیدار با امیر قطر
ظریف با شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی در این دیدار دیدگاه جمهوری اسلامی‌ ایران در توسعه مناسبات با همه همسایگان را مورد تأکید قرار داد و از روابط ایران و قطر به‌عنوان الگویی برای مناسبات سیاسی ایران و کشورهای منطقه یاد کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ‌تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران کارساز نیست و بر ناامنی منطقه افزوده است.
امیر قطر نیز در این دیدار با‌ اشاره به مناسبات نزدیک و برادرانه ایران و قطر، مشورت و رایزنی 2 کشور درخصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و تلاش مشترک برای حل و فصل مشکلات منطقه را مورد تأکید قرار داد.
وی همچنین بر آمادگی همیشگی کشورش برای برقراری صلح و ثبات در منطقه تأکید کرد.
حضور آمریکا
هرگز به ایجاد امنیت ختم نشده است
ظریف در گفت‌وگویی با شبکه الجزیره درباره اخلال در امنیت خلیج ‌فارس، هشدار داد.
وی ضمن انتقاد از اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و همپیمانان این کشور در منطقه غرب آسیا و خلیج‌ فارس تأکید کرد: منطقه خلیج ‌فارس آماده احتراق است زیرا آمریکا و همپیمانان این کشور، سیلی از تسلیحات را روانه این منطقه کرده‌اند.
وزیر امور خارجه توضیح داد: ایالات متحده سال گذشته، پنجاه میلیارد دلار تسلیحات به [کشورهای عربی] این منطقه (غرب آسیا) فروخت. برخی از کشورهای این منطقه با کمتر از یک سوم جمعیت ما، 87 میلیارد دلار صرف تهیه تسلیحات می‌کنند. ایران سال گذشته بطور کلی تنها 16 میلیارد صرف ارتش خود با یک میلیون نظامی ‌کرد،  امارات عربی متحده که کل جمعیت آن یک میلیون نفر است، 22 میلیارد دلار صرف تهیه تسلیحات کرد و عربستان سعودی 87 میلیارد دلار صرف تهیه سلاح کرده است.
ظریف با‌ اشاره به این موارد توضیح داد: اگر شما از تهدیداتی صحبت می‌کنید که از جانب این منطقه است، این تهدیدات از طرف آمریکا و همپیمانانش است که تسلیحات را به این منطقه روانه می‌کنند و آن را به یک ماده قابل احتراق آماده انفجار تبدیل کرده‌اند.
وی در بخشی از مصاحبه به جنگ نیابتی اخیر عربستان و امارات در جنوب یمن‌ اشاره کرد و اقدام این دو کشور در تحریک تنش‌ها در یمن را محکوم کرد.
وزیر امور خارجه درباره نقش مخرب واشنگتن در امنیت منطقه گفت: تجربه نشان داده است که حضور آمریکا و ناوگان نیروی دریایی این کشور در خلیج ‌فارس هرگز به ایجاد امنیت ختم نشده است. ما خاطرات بسیار ناراحت‌کننده‌ای از اقدام کشتی آمریکایی در ساقط کردن هواپیمای ایران در تاریخ 1988 داریم که به کشته‌شدن 290 تن از مسافران آن منجر شد.
ظریف درباره طرح واشنگتن برای تشکیل ائتلاف دریایی در تنگه هرمز گفت: این یک اقدام خصمانه علیه ایران است و فکر کنم هیچ‌ تأثیری جز ناامن کردن منطقه نداشته باشد.
سفر ظریف به دوحه در حالی انجام شد که رئیس‌جمهور کشورمان عصر یک‌شنبه در تماس تلفنی «شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی» امیر قطر ضمن تبریک عید سعید قربان گفت: ایران برای حفظ و تقویت امنیت منطقه خلیج ‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان اهمیت زیادی قائل است و همه تلاش خود را در این راستا به‌کار گرفته و معتقد است که حفظ این امنیت، توسعه و منافع مردم منطقه را تضمین می‌کند.
«شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی» نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید قربان تأکید کرد که قطر از گسترش روابط با جمهوری اسلامی ‌ایران در همه زمینه‌ها استقبال می‌کند.
وزیر خارجه ایران در پایان سفر به دوحه، در گزارشی توئیتری این سفر را پربار خواند و با بیان اینکه درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با امیر و وزیر خارجه قطر گفت‌وگو کرده، تأکید کرد که فقط ملت‌های منطقه می‌توانند امنیت منطقه را تأمین کنند.