kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۳۲۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴
کدخدایی:

دستور کار شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها اجرای مُر قانون است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها تحت فشار قرار نمی‌گیرد، اجرای مر قانون دستور کار آینده شورا در انتخابات پیش رو است.



سرویس سیاسی ـ

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان دیروز با حضور خبرنگاران برگزار شد. عباسعلی کدخدایی در ابتدای نشست، روز خبرنگار را تبریک گفت و یاد شهدای عرصه رسانه را گرامی ‌داشت. وی پس از ارائه نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات ارسالی از سوی مجلس، به سؤالات نمایندگان رسانه‌ها پاسخ داد.
سخنگوی شورای نگهبان از سؤال خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه طیف موسوم به اصلاح‌طلب بارها ادعا کرده که ناکارآمدی این جریان در دولت و مجلس تقصیر شورای نگهبان است، نظر شما درباره این ادعا چیست؟ خاطرنشان کرد: یک‌ بار دیگر در مواجهه با برخی انتقادات که از درون مجلس شد، هم عرض کردم که شورای نگهبان شرایط حداقلی را که در قانون هست لحاظ می‌کند و معرفی افراد شایسته به جناح‌ها، گروه‌‎ها و افراد دیگری که در این حوزه‌ها نقش دارند، برگشت می‌کند. فکر می‌کنم این بحث را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد نه در شورای نگهبان.
کدخدایی در پاسخ به سؤالی در این‌باره که شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها با محدودیت مواجه است، مگر اینکه خود افراد تمایل به دانستن دلیل آن داشته باشند و برخی جریانات سیاسی با سوءاستفاده از این محدودیت سلامت انتخابات را زیر سؤال می‌برند، گفت: اگر ما بخواهیم هر کار دیگری غیراز کاری که تا الان در حوزه انتخابات انجام می‌شده است، انجام دهیم، نیازمند قانون هستیم. ما آماده هستیم به خود افراد هرگونه منع قانونی را گزارش کنیم. هر هفته تعدادی از افرادی که در گذشته صلاحیت‌شان با ایراد مواجه شده بود، تشریف می‌آورند و موارد را به آنها اعلام می‌کنیم، در آینده هم تلاش می‌کنیم که این مسئله انجام شود.
وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در این زمینه که یکی از نمایندگان مجلس ادعا کرده که علت انصراف یکی از کاندیداهای حقوقدان شورای نگهبان توصیه شورای نگهبان بوده است، اظهار داشت:‌ ترجیح می‌دهم صحبتی نکنم و منتظر باشیم که خود آقای غلامی‌ که در جریان بودند، مطلب را بیان کنند چون تا الان جز نامه‌ای که ایشان نوشتند، بقیه مطالب از زبان دیگران بیان شده و صحت و سقم آن معلوم نیست، کما اینکه در نامه‌ای هم که نوشتند، مشخص شد که برخی از مطالبی که گفته شده است، صحیح نیست.
سخنگوی شورای نگهبان این سؤال را نیز که ادعا شد که افراد منتخب حقوقدان دارای جهت‌گیری سیاسی هستند و این با بی‌طرفی شورا در تناقض است، این‌طور پاسخ داد: فکر می‌کنم اعضای شورای نگهبان چه آقایان فقهای معظم و چه آقایان حقوقدانان محترم، ان‌شاءالله بر اساس نگرش، تخصص و دانش فقهی حقوقی خود و بر اساس قانون اعلام نظر خواهند کرد و اطمینان می‌دهم که هیچ‌گونه نگاه سلیقه‌ای یا نقض بی‌طرفی روی نخواهد داد. افرادی که تعبیر می‌شد سیاسی هستند، بالاترین رأی را آوردند در حالی که مجلس هم در این جهت می‌توانسته به افراد دیگری رأی دهد.
کدخدایی خاطرنشان کرد: احراز هویت قطعا به‌صورت الکترونیک خواهد داد و در قسمت‌های دیگر هم هر مرحله‌ای را که دوستان در وزارت کشور از جهت فنی آمادگی داشته باشند، ما هم از جهت نظارت الکترونیک آمادگی داریم.
وی در پاسخ به سؤالی درباره واکنش شورای نگهبان در زمینه تحریم احتمالی آیت‌الله جنتی، گفت: اصولا یاوه‌گویی‌های ‌ترامپ و رژیم آمریکا را جدی نمی‌گیریم و دیدید که در تحریم سایر مقامات و از جمله وزیر محترم امور خارجه هم، همبستگی خوبی که بین مسئولین و مردم ایجاد شد، پاسخ خوبی بود بر ناکارآمدی سیاست‌هایی که رژیم آمریکا دارد. قطعا مردم پشتیبان مسئولین هستند و در همه جا مخصوصاًً در مقابله با سیاست‌های استکباری آمریکا این حمایت را خواهند داشت.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در این زمینه که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور گفته بود که دولت از طریق وزارت کشور به دنبال رایزنی با شورای نگهبان است که رد صلاحیت‌ها به حداقل برسد، اظهار داشت: با وزارت کشور طبعا در حوزه‌هایی که مربوط به کارمان هست، در همه سطوح، در سطح کارشناسی و در سطح وزیر قطعا مذاکره و ملاقات داریم اما درباره نکته‌ای که‌ اشاره شد، نه خیر در این جهت هیچ صحبتی نداشتیم، ملاک شورای نگهبان هم مانند گذشته قانون خواهد بود و قانون. فارغ از قانون، ما هیچ معیار و رویه‌ای را نخواهیم داشت.
کدخدایی این سؤال را که اصلاح‌طلبان برای تأیید صلاحیت‌ها به شورای نگهبان فشار می‌آورند و مشارکت حداکثری مردم را هم گروگان می‌گیرند، آیا شورای نگهبان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت؟ این‌طور پاسخ داد: خیر. اجرای مر قانون دستور کار آینده شورا در انتخابات پیش رو است.