kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۱۹۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶

مشهد و قم در سالروز شهادت امام باقر(ع) به سوگ نشستند

شهرهای مقدس مشهد و قم در سالروز شهادت پنجمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، امام محمدباقر(ع) سراسر سیاه‌پوش شده و حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) میزبان عزاداران و شیفتگان خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت بودند.

همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت پنجمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام محمد باقر(ع) شهر مشهد و حرم مطهر رضوی غرق در ماتم و عزا شد.
به همین مناسبت حرم مطهر رضوی از پنجشنبه شب سراسر سیاه پوش شد و نوحه خوانان و ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در آستان ملائک پاسبان رضوی نوای حزن‌انگیز عزا سردادند.
زائران و مجاوران نیز خود را به حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) رساندند تا ضمن عرض ارادت به ساحت مقدس آن حضرت شهادت مظلومانه جد ایشان را تسلیت گویند.
در ویژه برنامه شب شهادت حضرت امام محمد باقر(ع) که در صحن جامع رضوی حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) برگزار شد حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی در زمینه ویژگی‌های شخصیتی حضرت امام محمد باقر(ع) و نحوه شهادت ایشان سخنرانی کرد و در ادامه این مراسم مداحان اهل ‌بیت(ع) به مرثیه‌ سرایی پرداختند.
حرکت دسته‌های عزاداری نیز از صبح جمعه با حضور خادمان و خدمتیاران رضوی به سوی حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) آغاز شد.
ویژه برنامه عزاداری و سوگواری برای زائران عرب و اردو زبان نیز که از کشورهای مختلف به حرم مطهر رضوی مشرف می‌ شوند، در رواق‌ دارالرحمه و صحن غدیر حرم مطهر رضوی برگزارشد.
بنا بر این گزارش شهر مقدس قم نیز با اجرای برنامه‌های مختلف سوگواری و عزاداری در سالروز شهادت پنجمین پیشوای شیعیان جهان، امام محمدباقر(ع) از دل‌سوختگان مکتب اهل‌بیت(ع) پذیرایی کرد.
نوای مداحی و مرثیه‌سرایی از تمام شبستان‌های حرم مطهر بانوی آب و آیینه طنین‌انداز شد.
از شب جمعه حرم حضرت معصومه سراسر سیاه‌پوش شد و سخنرانان درخصوص ابعاد مختلف زندگانی پربرکت امام محمدباقر(ع) به سخنرانی پرداختند.
هیئت‌های عزاداری در قالب دسته‌های سینه‌زن و زنجیرزن در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(ع) اجتماع کرده و در سوگ شهادت امام پنجم شیعیان بر سر و سینه زده و ‌اشک ریختند.