kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۷۵۶
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱
عادل عبدالمهدی در نشست هیئت‌های عالیرتبه ایران و عراق:

عراق هرگز بخشی از تحریم‌ها علیه ایران نخواهد بود

رئیس‌جمهور در نشست هیئت‌های عالیرتبه ایران و عراق، دیدارها و سفر متقابل مسئولان ایرانی و عراقی بین دو کشور را در توسعه روابط و همکاری‌های فیمابین تأثیرگذار دانست و گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد برداشته شدن گام‌های تأثیرگذار در گسترش روزافزون مناسبات همه‌جانبه تهران – بغداد هستیم و مطمئناً این روند ادامه خواهد داشت.




عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق که در صدر هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی این کشور، به ایران سفر کرده است، با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد.
در ادامه، نشست هیئت‌های عالیرتبه ایران و عراق که ریاست هیئت عراقی را نخست‌وزیر عراق برعهده داشت، برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی شامگاه دوشنبه در این نشست با اشاره به توافقات ایران و عراق در زمینه لایروبی اروندرود، گفت: تسریع در اجرای این توافق به نفع دو ملت و ساکنان شهرهای حاشیه‌ای این رود در ایران و عراق است.
وی افزایش تلاش‌های مسئولان دو کشور در زمینه گسترش روابط فیمابین و اجرای توافقات دو جانبه در بخش‌های مختلف از جمله راه‌اندازی راه‌آهن شلمچه به بصره، ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک مرزی، گسترش همکاری‌ها در بخش انرژی بویژه نفت و برق، توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک و حمایت از همکاری‌های مشترک کارآفرینان و سرمایه‌گذاران دو کشور، همکاری در زمینه استاندارد برای تبادل کالاها و برنامه‌ریزی در زمینه همکاری‌های چندجانبه اقتصادی ایران و عراق با دیگر کشورها را ضروری خواند.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: توسعه همکاری‌های بانکی ایران و عراق در گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور، حائز اهمیت است. روحانی با اشاره به اجرایی شدن توافق دو دولت در زمینه تسهیل در صدور روادید و توسعه روابط دو ملت، بیان داشت: از دولت عراق بخاطر در نظر گرفتن تسهیلات خاص برای رفت و آمد زائران حسینی در ایام اربعین تقدیر می‌کنم و مطمئناً با این تصمیم، امسال زیارت اربعین تبدیل به حضور حماسی ملت‌های علاقمند به اهل بیت(ع) بویژه ایران و عراق خواهد
شد.
عراق هرگز بخشی از تحریم‌ها علیه ایران نخواهد بود
عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق نیز در این نشست با تقدیر از حسن استقبال جمهوری اسلامی ایران از هیئت عراقی، گفت: احساس برادری، دوستی و اخوت ایران و عراق نسبت به یکدیگر متقابل است.
وی سفر رئیس‌جمهور کشورمان به این کشور را تاریخی و نقطه عطفی در روابط تهران – بغداد دانست و با اشاره به توافقات مهمی که در جریان این سفر بین دو کشور منعقد شد، افزود: مسئولان دو کشور در اجرای این توافقات اهتمام و جدیت خوبی دارند و عراق متعهد به اجرای توافقات خود در قبال ایران است. عبدالمهدی با اشاره به برخی توطئه‌ها برای افزایش تنش‌ها در منطقه، ادامه داد: عراق هرگز بخشی از تحریم‌ها علیه ایران نبوده و نخواهد بود.
نخست‌وزیر عراق توسعه همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، نیرو، همکاری‌های ترانزیتی و ساماندهی همکاری‌های چندجانبه ایران و عراق با دیگر کشورها را به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه دانست و افزود: برای گسترش همکاری‌های اقتصادی فی‌مابین جدیت داریم و همه تلاش خود را بکار خواهیم گرفت.
پیش از این دیدار، وزرای دو کشور نیز در دیدارهای جداگانه آخرین روند همکاری‌ها و اجرای توافقات فیمابین را بررسی کردند.