kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۷۴۳
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹
معاون وزیر صنعت:

همکاری با کشورهای خارجی به صنعت خودروسازی ضربه زیادی زد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با‌اشاره به برنامه‌ریزی برای خودکفایی کامل در تولید خودرو گفت: همکاری با شرکای خارجی در چند سال اخیر به صنعت خودرو ضربه‌های زیادی را وارد کرد.




به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت خودروسازی  یکی از بزرگ‌ترین صنایع ایران، محسوب می‌شود که تقریبا در اوایل دهه ۷۰ پایه گذاری شد و تا به امروز با پیشرفت‌هایی که در این امر صورت گرفته، زنجیره تامین و قطعه سازی به بیش از ۱۲۰۰ واحد کوچک و بزرگ رسیده است.
طی ۲۵ سال گذشته صنعت طراحی خودرو و قطعه به خودکفایی نزدیک شده و چنانچه این داخلی سازی با موفقیت کامل در کشور اجرا شود، تولید روزانه خودرو در تیراژ بالا صورت می‌گیرد و نیازهای بازار خودرو در فرایندی عادی برآورده خواهد شد.
در این زمینه، سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزیر صنعت درخصوص بومی سازی کامل صنعت خودرو گفت: حدود ۸۵ درصد قطعات خودرو در کشور داخلی سازی شده است و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید با تکمیل زنجیره تولید که در آن صنایع فولادی و الکترونیکی نیز حضور دارند در آینده نزدیک این صنعت را به طور ۱۰۰ درصدی خودکفا کنیم.
زرندی با تاکید بر لزوم هماهنگی دستگا‌ه‌های مختلف، افزود: در این بحث پویش ملی برای تبدیل تحریم‌ها به فرصت شکل گرفته و با دانش مهندسان داخلی می‌توانیم این کار را جلو ببریم. همکاری با شرکای خارجی در چند سال اخیر به صنعت خودرو ضربه‌های زیادی را وارد کرد که با خروج آنها پس از تحریم‌ها بر مشکلات این صنعت افزوده شد.
بر همین اساس، بنا بر اعلام وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، این وزارتخانه با هدف کمک به صنعت خودروسازی، قراردادی بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان را با خودروسازان در جهت «تأمین اقلام حساس که قابل تولید نبوده» امضا کرده و این قطعات در حال تحویل به خودروسازان است.
امیر حاتمی در این خصوص با بیان اینکه کشور می‌تواند نیاز‌های خود را از طریق ظرفیت‌های موجود در کشور تامین کند، بیان کرد: تمرکز ما برای تامین نیازمندی‌ها باید به داخل کشور باشد و از این طریق ما می‌توانیم از تحریم‌ها که حتما این بار مدت زمان آن کوتاه‌تر می‌شود، عبور کنیم.
ورود وزارت دفاع به حوزه صنعت خودروسازی و تامین برخی قطعات مهم مورد نیاز از جمله ECU این نوید را می‌دهد که وزارت دفاع بتواند همانند صنایع الکترونیک خود که محصولاتش در میدان عمل، کارکرد خود را با موضوعاتی نظیر شکار پرنده‌ پیشرفته آمریکایی ثابت کرده است، در صنعت خودرو نیز انحصار و تحریم کشور‌های دیگر را بشکند.
در این باره، کاکائی، کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: خوشبختانه ورود صنایع دفاع در بحث خودروسازی می‌تواند گام مهمی از نظر فناوری و زیرساخت‌های دیگر را داشته باشد. امروزه در دنیا اکثر فناوری‌های خودروسازی از بستر‌های دفاعی نشات می‌گیرد و قطعا ورود صنایع دفاع می‌تواند سبب یک جهت گیری مثبت در خودروسازی کشور شود.
وی افزود: معتقدم که ورود وزارت دفاع می‌تواند نقش پررنگی در داخلی سازی و تولید قطعات با کیفیت و همچنین کاهش هزینه‌ها داشته باشد و امیدوارم دولت نیز با حمایت بیشتر در این زمینه سبب ورود تکنولوژی‌های برتر به کشور شود.