kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۶۸۹
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶

وزیر خارجه آلمان: از رویکرد ترامپ در قبال ایران پیروی نمی‌کنیم

وزیر خارجه آلمان ضمن رد رویکرد ضدایرانی «دونالد ترامپ» اظهار داشت که کشورش به راهبرد فشار حداکثری آمریکا علیه ایران نمی‌پیوندد.

 به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان گفته که برلین از رویکرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران پیروی نمی‌کند و اولویت آلمان «تنش‌ زدایی» از طریق «دیپلماسی» است.
بر اساس این گزارش، «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس یکشنبه به صورت تلفنی با هایکو ماس وزیر خارجه آلمان و «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه درباره تنش در تنگه هرمز رایزنی کرد.
براساس بیانیه‌ای که در این زمینه منتشر شده است، وزرای خارجه این سه کشور اروپایی توافق دارند که امنیت عبور و مرور کشتی‌ها از طریق تنگه هرمز اولویت اصلی برای کشورهای اروپایی است، در عین حال باید از هرگونه تشدید تنش در منطقه خودداری شود.
به نوشته آسوشیتدپرس، هایکو ماس بعد از دیدار روز گذشته خود با همتای انگلیسی و دیدار روز دوشنبه خود با وزیر خارجه فرانسه اظهار داشت، علاوه‌بر بررسی خطرات تنگه هرمز، اروپا همچنان بازی با «کارت دیپلماتیک» را ادامه خواهد داد.
 وی در ادامه گفت: «آنچه نیاز داریم تنش‌زدایی است و همتایان انگلیسی و فرانسوی من هم چنین عقیده‌ای را دارند.»
وزیر امور خارجه آلمان روز گذشته نیز به تحولات اخیر در خلیج‌فارس و توقیف نفتکش انگلیسی واکنش نشان داد و به نشریه آلمانی «بیلدام‌زونتاگ» گفت: «مهم است که از وقوع جنگ جلوگیری شود. به این منظور همه شرکای اروپایی و کشورهای منطقه در تلاش هستند.»