kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۶۷۰
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴
قاضی کشکولی: رأی دادگاه در مهلت قانونی اعلام می‌شود

پایان رسیدگی به پرونده قتل «میترا استاد»

سومین جلسه رسیدگی علنی به پرونده قتل «میترا استاد» صبح دیروز در دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد.

به گزارش میزان، در ابتدای جلسه دادگاه، قاضی کشکولی با اشاره به مصاحبه برخی از وکلای طرفین و یا افراد حاضر در پرونده با رسانه‌ها، اظهار داشت: پس از پایان جلسه قبل اظهاراتی از سوی وکلا و سایرین مطرح شد که این اظهارات از حیث هیئت قضایی فاقد ارزش قضایی است و بار حقوقی دارد.
در ادامه وکیل متهم نجفی با حضور در جایگاه با بیان اینکه موکل من در هیچ کجای پرونده نگفته است که اقدام شلیک به خانم میترا استاد کرده باشد، گفت: این پرونده صرفا قتل شبه عمدی است که از جمله دلایل آن می‌توان به اظهارات موکل استناد کرد. ما می‌گوییم نجفی در زمان شلیک گلوله کنترلی روی آن نداشته و خود به خودی گلوله شلیک شده است.
گودرزی با اشاره به اظهارات کارشناس اسلحه‌شناسی، افزود: طبق موارد اعلامی از دست‌های مرحومه نمونه گاز باروت‌تر و خشک انجام شده است و مثبت بودن آزمایش گاز باروت حاکی از این است که مرحومه اسلحه را در زمان شلیک گرفته بود. وکیل نجفی با بیان اینکه در این پرونده موکل به در و دیوار شلیک غیر ارادی کرده است، ادامه داد: بر این اساس می‌توان گفت عمدی در ارتکاب وجود نداشته و موضوع قتل عمدی و جرح عمدی وجود نداشته است.
 دفاعیات نجفی
در ادامه متهم نجفی به دستور رئیس‌شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران در جایگاه قرار گرفت.
قاضی کشکولی خطاب به متهم نجفی گفت: در مطالبی که آقای گودرزی مطرح کردند ابهاماتی وجود داشت و همچنین در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها مطالبی را مطرح کردند که شاید شائبه‌ای را ایجاد کرده باشد و در این خصوص دفاعیات آقای نجفی قابل توجه است؛ چرا که مقتول همسر وی و مکان وقوع قتل محل سکونت دائمی وی بوده است. سوال این است که غیر از شما سه نفر در آن محل تا زمان وقوع قتل کسی سکونت داشته یا خیر؟
متهم نجفی در پاسخ گفت: اگر منظورتان در شب قبل بوده تا زمان وقوع حادثه پاسخ منفی است.
قاضی کشکولی با اشاره به اظهارات متناقض نجفی درباره مسلح بودن اسلحه از وی پرسید: در نحوه استفاده از سلاح چند روایت از شما وجود دارد. یکی اینکه از زمانی که آن را از کمد برداشتید تا ورود شما به حمام، روایت دیگر اینکه گفتید اسلحه مسلح نبود بعد وارد حمام شدم مسلح کردم، روایت دیگر نیز گفتید که یادم نمی‌آید، روایت دیگر اینکه گفتید بله از قبل مسلح بود. در خصوص این اختلافات اظهارات توضیح بدهید؟
متهم نجفی گفت: در آن شرایط که وارد حمام شدم مطمئن نیستم؛ اما الان که فکر می‌کنم اسلحه مسلح بود. البته بنا داشتم وقتی آن را از چمدان بیرون می‌آوردم برگردم و خشاب را خالی کنم.
قاضی کشکولی پرسید: وکیل شما می‌گوید ۹ گلوله بوده که شلیک شده است شما روشن بگویید از زمان استفاده از اسلحه چند گلوله شلیک شد؟
متهم نجفی پاسخ داد: اول فکر کردم ۴ گلوله بود که در دادسرا گفتم ۵ گلوله در مورد تعداد نمی‌توانم اظهار نظر قطعی کنم فقط متوجه شدم گلوله آخر که به مرحومه اصابت کرد او مرا رها کرده و کمی عقب رفت و در وان افتاد. ظاهرا همان ۵ گلوله بود به دلیل اینکه ۸ گلوله در خشاب باقی مانده است و نشان می‌دهد همان ۱۳ گلوله کامل در خشاب قرار داشت.
قاضی پرسید: یکی از ابهامات وکیل که ادعا داشته انجام نشده آزمایش و تطبیق خون در کف حمام است. آیا این خون ناشی از بدن شما یا بدن مرحومه بود؟
متهم نجفی گفت: از من نبود از مرحومه بود.
قاضی پرسید: دکمه‌های پیدا شده در سالن از ابهامات است، آیا متعلق به شماست؟
متهم نجفی پاسخ داد: از زمانی که به منزل جدید رفته بودیم مشاجره فیزیکی نداشتیم، اما یک دکمه از آستین پیراهن من افتاده و دکمه دیگری را در خاطرم نیست.
در ادامه بخشی از فیلم بازسازی صحنه جرم از لحظه ورود متهم نجفی به اتاق تا خروج، در دادگاه پخش شد.
در ادامه سرگرد خانم اسماعیلی از عوامل بررسی صحنه جرم درباره نحوه اصابت گلوله به ارائه توضیحات خود پرداخت.
همچنین کارشناس اسلحه سرگرد عزتی‌راد، درباره ابهامات، نحوه شلیک گلوله، زاویه و شیب بر اساس دلایل علمی توضیح داد.
کارشناس اسلحه گفت: درباره درگیری مرحومه و متهم بر ما محرز است کشمکش وجود داشت و تیراندازی متهم بی‌هدف بوده و دقیق نبوده است.
در ادامه رئیس‌دادگاه از دکتر میر رئیسی خواست تا در جایگاه قرار گیرد تا به عنوان شخصی که در بررسی صحنه جرم جسد را معاینه کرده در خصوص موضوع اظهار نظر کند.
وی با بیان اینکه گلوله‌ای که به صورت مایل شلیک شده باشد ایجاد سوراخ بیضوی می‌کند، گفت: در شلیک‌های مستقیم ما سوراخ‌های مدور داریم، اما این سوراخ بیضوی بوده است که نشان از مایل شلیک شدن گلوله دارد.
در ادامه قاضی کشکولی خطاب به کارشناس اسلحه گفت: از نظر علمی و فنی توضیح دهید که حالتی که گلوله اصابت کرده به چه شکل بوده است؟
سرگرد عزتی‌راد گفت: در آن هنگام دست آقای نجفی آزاد نبوده و اظهارات قریب به واقعیت است. در ادامه فرزند میترا استاد در جایگاه حضور یافته و گفت: دکمه‌هایی که در سالن کشف شده متعلق به پیراهن وی است.
همچنین مسعود استاد، برادر مقتول درباره اختلاف خواهرش و متهم نجفی توضیحاتی ارائه داد.
قاضی کشکولی در ادامه درباره اظهارات وکیل متهم نجفی گفت: خیلی از مسائل با دفاعیات متهم و قرائن و دلایل جمع آوری شده مطابقت دارد و روشن است و با دلایل متقن موجود دادگاه بی‌نیاز است. به تشخیص دادگاه دلایل فنی و علمی در خصوص نحوه اصابت گلوله، تعداد گلوله‌ها که جنبه تخصصی دارد مورد ارزیابی قرار گرفت. از جمله سرعت رسیدگی به پرونده، دادگاه مجاز است به سرعت دلایل را جمع آوری کند که این مهم انجام شده است.
وی ادامه داد: تعداد سلاح جزو ایرادات بود که وکیل به آنها پرداخت و مجددا روشن شد، تعداد گلوله‌های همراه سلاح و مباحثی دیگر است که چنانچه به زعم وکیل ایرادی باشد هیئت قضایی در چارچوب موازین قانونی آن را تطبیق خواهد داد.
با اخذ آخرین دفاع از متهم نجفی و دفاعیات وکیل وی، قاضی کشکولی با اعلام ختم رسیدگی گفت: در مهلت مقرر قانونی دادگاه اتخاذ تصمیم خواهد کرد.
همه موارد قضایی انجام شده در مرحله تحقیقات و در دادگاه منطبق با موازین قانونی بود
قاضی کشکولی همچنین در حاشیه آخرین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که تا صدور رای چقدر زمان لازم است، گفت: قانون مشخص کرده از زمان اعلام ختم رسیدگی به مدت ۷ روز که مدت معقولی است و هیئت قضایی تصمیم خواهد گرفت.
وی در پاسخ به اینکه آیا بر اساس ادعای وکیل کیفرخواست عجولانه نوشته شده است، اظهارداشت: این ادعای وکیل است، اما همه موارد قضایی انجام شده در مرحله تحقیقات و در دادگاه منطبق با موازین قانونی بود و به درستی انجام شده است.
کشکولی در پاسخ به موضوع قتل شبه عمد و امکان بررسی گفت: اجازه بدهید رای صادر شود.