kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۶۶۷
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴
سخنگوی دولت:

توقیف کشتی انگلیسی اقدامی حقوقی درست و بجا از سوی ایران است

سخنگوی دولت گفت: توقیف کشتی انگلیس در تنگه هرمز در جهت تضمین امنیت کشور در آب‌های سرزمینی و براساس قوانین جاری و قوانین عبور از تنگه صورت گرفته و یک اقدام حقوقی درست و به‌جا از سوی جمهوری اسلامی ایران است.

«علی ربیعی» عصر دوشنبه در نشست خبری هفتگی، با‌ اشاره به توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز در خلیج ‌فارس گفت: خیلی جالب است که تا کشتی انگلیسی یک تخلف حقوقی انجام داده و جمهوری اسلامی ایران برای امنیت منطقه با این کشتی برخورد می‌کند، برخی از کشورها برای رفع توقیف فوری این کشتی به ما درخواست می‌دهند اتفاقاً ما از این کشورها می‌خواهیم همین درخواست را به انگلستان اعلام کنند.
سخنگوی دولت اظهار داشت: نفتکش انگلیسی برخلاف قوانین و مقررات دریانوردی، نخست دستگاه موقعیت‌یاب خود را خاموش کرده بود و به جای حرکت به سمت ورودی به خلیج ‌فارس در تنگه هرمز، از مسیر جنوبی وارد شده و به هشدارها و تذکرهای متعدد نیروهای ما توجه نکرده است.
ربیعی گفت: معتقدیم مقایسه توقیف نفتکش حامل نفت ایران و کشتی انگلیسی یک خوانش نارواست که می‌خواهند تلافی از اقدام ناروای دیگری صورت بدهند. نفتکش انگلیسی مطابق مدارک موجود در محدوده آبی ایران توقیف شده است.
وی افزود: انگلیسی‌ها وقتی کشتی ایرانی را متوقف می‌کنند و رفتار خصمانه از خودشان نشان می‌دهند نباید انتظار داشته باشند که ما واکنشی نداشته باشیم؛ البته ما تا به حال در تنگه هرمز براساس حسن نیت، اغماض می‌کردیم. وقتی آنها به‌صورت غیرقانونی در جبل‌الطارق نفتکش حامل نفت ایران را توقیف می‌کنند که حتی اسپانیایی‌ها معتقدند در خاک آنها این کار را غیردوستانه و خصمانه انجام داده‌اند ما هم ملزم به اغماض نیستیم.
ربیعی با تاکید بر اینکه «راه‌حل‌های دیپلماتیک برای حل مشکل نفتکش‌های (ایران و انگلیس) وجود دارد» گفت: متأسفانه به سنت دیرینه آمریکایی- انگلیسی عادت کردیم که وقتی آنها اقدام می‌کنند به حق است، اما اقدام حقوقی و قانونی دیگری که نه تلافی جویانه، بلکه برای اعمال حاکمیت یک کشور در آب‌های سرزمینی است را ناحق می‌دانند.
وی گفت: دنیا سال‌هاست به این موضوعات عادت کرده که یک کشور به زور تحریم‌هایی را اعلام می‌کند و به زور آن را پیگیری می‌کند. گروهی از کشورها تحریم‌هایی را اعلام می‌کنند و بر روی آن می‌ایستند و اعلام می‌کنند بقیه کشورها ملزم به اجرای آن تحریم‌ها هستند. با این رویکرد ببینید چه هرج و مرج بین‌المللی رخ خواهد داد، هر گروهی از کشورها تحریمی یک‌جانبه را پایه‌ریزی می‌کنند و نظم و قاعده تجاری دنیا را براساس آن نظم اداره کنند.
در برابر رفتارهای خصمانه اغماض نمی‌کنیم
سخنگوی دولت تصریح کرد: در قبال اتفاقاتی که درباره نفتکش انگلیسی که در تنگه هرمز افتاده با این نوع رفتارها مواجه هستیم، اما به‌طور قطع اقدام ما یک اقدام حقوقی بوده و در راستای امنیت و حفظ محیط زیست آب‌های منطقه انجام شده است و قطعاً وقتی رفتارهای غیردوستانه و خصمانه مشاهده می‌شود، دلیلی برای اغماض از رفتارهای غیرقانونی وجود ندارد.
ربیعی در رابطه با ادعای ترامپ مبنی بر هدف قرار دادن پهپاد ایرانی گفت: آن کسی که ادعا می‌کند پهپاد ما را هدف قرار داده است باید شواهد خود را ارائه کند.
وی با تاکید بر اینکه ما هیچ پهپادی را از دست ندادیم و چنین حمله‌ای به ما انجام نشده است، افزود: پرواز پهپادهای جمهوری اسلامی ایران به منظور کمک به امنیت منطقه همواره انجام می‌شود و امری طبیعی است؛ اقدامات ما در پروازهای پهپادی علیه هیچ کشوری نیست بلکه برای امنیت خود و امنیت منطقه انجام می‌شود.
بلاتکلیفی دولت انگلیس درباره توقیف کشتی استنا ایمپرو
این در حالی است که روز گذشته در حالی سومین نشست اضطراری دولت انگلیس درباره توقیف کشتی «استنا ایمپرو» در تنگه هرمز برگزار شد که به نظر می‌رسد مقام‌های دولت این کشور در نوع واکنش به این حادثه در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارند.
نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل متحد روز شنبه در نامه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل ماجرای توقیف کشتی این کشور را اطلاع داد. در این نامه ادعا شده است کشتی انگلیس به‌صورت قانونی در آب‌های بین‌المللی در حال حرکت بوده و طبق مقررات بین‌المللی نبایستی مانعی برای آن ایجاد می‌شد.
نماینده انگلیس با بیان اینکه سطح تنش‌ها در حال حاضر به شدت نگران‌کننده است مدعی شد که اولویت لندن تنش‌زدایی است و خواهان تقابل با ایران نیست.
در این نامه همچنین ادعا شده که انگلیس در تلاش است تا از طریق راهکارهای دیپلماتیک این مسئله را حل و فصل کند.
همچنین جرمی هانت وزیر خارجه این کشور نیز شامگاه یکشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با همتایان فرانسوی و آلمانی خود پیرامون توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز رایزنی کرد. به گزارش وزارت امور خارجه انگلیس طرف‌ها توافق کردند که تردد امن کشتی‌ها در تنگه هرمز برای کشورهای اروپایی اهمیت بالایی دارد، ضمن آنکه بایستی از افزایش تنش‌ها در منطقه جلوگیری شود.
آمریکا: انگلیس خود باید از کشتی‌هایش مراقبت کند!
از سوی دیگر در حالی که روز یکشنبه نشریه آبزرور نسخه هفتگی روزنامه گاردین انگلیس صراحتا از نقش مستقیم آمریکا در توقیف نفتکش ایرانی پرده برداشت و تاکید کرد که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، لندن را در مورد ایران فریب داده و به دام خطرناکی کشانده است، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته رسما پشت لندن را خالی کرد و گفت که توقیف نفتکش انگلیسی به آمریکا مربوط نیست.
مایک پمپئو دیروز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه فاکس بیزینس در پاسخ به سؤالی درباره توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران در تنگه هرمز تاکید کرد، این وظیفه انگلیس است که از کشتی‌های خود محافظت کند.
وی در ادامه گفت که آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست.
گفتنی است اقدام احمقانه دولت انگلیس در تبعیت از آمریکا و واکنش مقتدرانه ایران موجب سرخوردگی و تحقیر انگلیسی‌ها شده و ضمن ایجاد اختلافات بی‌سابقه در داخل این کشور سبب شده تا محافل سیاسی رسانه‌ای انگلیس دولت خود را به خاطر تن دادن به خواست آمریکا و کشاندن پای این کشور به تنش با ایران سرزنش کنند.
معلوم نیست تحریمی باشد که بتوانیم علیه ایران اعمال کنیم
همچنین در حالی که روزنامه «تلگراف» در نسخه روز یکشنبه خود گزارش داد که «جرمی هانت» وزیر خارجه بریتانیا قرار است طرحی برای تحریم علیه ایران و مصادره اموال و دارایی‌های آن در انگلیس بدهد، که «فیلیپ هاموند» وزیر دارایی انگلیس خواستار کاهش تهدیدات علیه ایران شد.
وی که با شبکه «بی‌بی‌سی» مصاحبه می‌کرد، گفت: «پیشتر نیز تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران به خصوص در بخش تحریم‌های اقتصادی داشتیم. بنابراین معلوم نیست که چیزهای اضافی دیگری وجود داشته باشد که بتوانیم انجام دهیم البته تمامی گزینه‌ها را مدنظر خواهیم داشت.»
وزیر اقتصاد انگلیس اضافه کرد: «این (توقیف نفتکش انگلیسی) اقدامی غیرقانونی بوده و ما قصد داریم تمامی راه‌های دیپلماتیک ممکن برای حل این موضوع را دنبال کنیم.»
ادامه جهش قیمت نفت در واکنش به توقیف نفتکش انگلیسی
بر اساس گزارش‌های منتشره همچنین قیمت نفت پس از آنکه ایران در انتهای هفته گذشته یک نفتکش انگلیسی را توقیف کرد، در شروع معاملات هفتگی جهش کرده است.
رویترز روز دوشنبه گزارش داد پس از این‌که سپاه پاسداران ایران در انتهای هفته گذشته یک نفتکش انگلیسی را توقیف کردند، با بالا بودن تنش‌ها در منطقه آسیای غربی قیمت نفت معاملات خود را با جهش آغاز کرد.
بر اساس این گزارش قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی ۹۲ سنت یا 1/47 درصد جهش کرد و به 63/38 دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام آمریکا هم ۵۲ سنت یا 0/93 درصد جهش کرد و به 56/15 دلار رسید.