kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۵۹۰
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
ظریف در کمیته فلسطین وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد:

برای مواجهه با دشمنی رژیم اسرائیل و آمریکا نسبت به فلسطین تردیدی به خود راه ندهیم

وزیر امور خارجه ایران گفت: در شرایط حاضر، وظیفه ما است که متحد بمانیم و در صفی واحد با دیگر سازمان‌های همفکر و اکثریت قریب به اتفاق اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه تاکتیک‌های قلدرمآبانه و نقض حقوق بین‌الملل ایستادگی نماییم و برای مواجهه با دشمنی رژیم اسرائیل و آمریکا نسبت به فلسطین تردیدی به خود راه ندهیم.




به گزارش فارس، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جلسه کمیته فلسطین وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد در کاراکاس پایتخت ونزوئلا شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت.
ظریف تصریح کرد: دولت آمریکا با تمام توان در پی آن است تا موضوع فلسطین را به حاشیه رانده و مرکزیت و ربط آن به‌عنوان مسئله محوری در خاورمیانه را کاهش دهد. در دستیابی به این هدف، کوشش‌هایی برای اولویت بخشیدن به برخی موضوعات غیرمهم و جایگزین کردن آنها به جای مسئله فلسطین در دستورکار برخی کشورهای وابسته در منطقه در حال انجام است.
وی ادامه داد: مایه تأسف است که برخی در این دام گرفتار آمده‌اند و با تمرکز بر موضوعات غیرمهم، در مسیر پیشبرد دستور کار آمریکا و رژیم اسرائیل گام برداشته و در نتیجه توجهات را از آلام مردم فلسطین منحرف می‌سازند. این مسئله‌ای مهم است که جنبش ما باید در مقابل آن مقاومت کرده و تمامی کوشش خویش را برای خنثی ساختن آن
مصروف دارد.
به گزارش فارس، وزیر امور خارجه اظهار داشت: تلاش‌های ساده‌لوحانه و ناشیانه در زمینه تحمیل به اصطلاح «معامله قرن» بر فلسطینی‌ها و منطقه نمایانگر آن چیزی است که آمریکا برای فلسطین در انبان خویش دارد. آنان در توهم این اندیشه قرار دارند که صلح و رفاه اقتصادی می‌تواند بدون پرداختن به موضوع ‌اشغال که در مرکزیت مسئله فلسطین قرار دارد، محقق شود. از آنجا که این طرح توطئه‌آمیز حق فلسطینیان برای تعیین سرنوشت خویش را انکار می‌کند و معامله خرید استقلال سیاسی و تشکیل دولت فلسطینیان در مقابل برخی کمک‌های مالی را مطرح می‌سازد، پر واضح است که تلقی تمامی فلسطینیان از آن به‌عنوان یک پیشنهاد غیرقابل قبول و غیرقابل اجرا، امری قطعی باشد. تردیدی نیست که هرگونه ابتکار منفصل از حقوق بین‌الملل و مخالف حقوق انسانی و سیاسی فلسطینیان، شدنی و عادلانه نخواهد بود و بنابراین، با نگون بختی و خواری شکست را پذیرا خواهد شد.
ظریف تأکید کرد: نیاکان ما در جنبش عدم تعهد حق داشتند که موضوع فلسطین را در اولویت دستور کار خویش قرار دهند. در شرایط ناخوشایندتر و دشوارتر کنونی برای فلسطین، لازم است که ما بر این سیاست پایمردی و پایداری بورزیم. در شرایط حاضر، وظیفه ما است که متحد بمانیم و در صفی واحد با دیگر سازمان‌های همفکر و اکثریت قریب به اتفاق اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه تاکتیک‌های قلدرمآبانه و نقض حقوق بین‌الملل ایستادگی‌ نماییم و برای مواجهه با دشمنی رژیم اسرائیل و آمریکا نسبت به فلسطین تردیدی به خود راه ندهیم.
دیدار ظریف و مادورو
گفتنی است، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر شنبه به وقت محلی با «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا دیدار و درخصوص ابعاد مختلف روابط دوجانبه و سایر مسائل مورد نظر گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.