kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۵۸۳
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۶
رئیس ‌سازمان بازرسی کل کشور:

موافقت سران قوا با برگزاری انتخابات شورایاری‌ها صحت ندارد

رئیس ‌سازمان بازرسی کل کشور اظهارات رئیس ‌ستاد هماهنگی شورایاری‌های تهران مبنی بر موافقت سران قوا با برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را نادرست خواند و گفت: تا الان چنین چیزی اعلام نشده است.




ناصر سراج در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به اینکه آرش میلانی عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس‌ستاد هماهنگی شورایاری‌های تهران از موافقت سران قوا برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها خبر داده است، اظهار داشت: چنین چیزی صحت ندارد.
سراج در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه محسن هاشمی رئیس ‌شورای شهر تهران گفته سازمان بازرسی برگزار انتخابات شورایاری‌ها را به موافقت سران قوا منوط کرده است، گفت: برگزاری انتخابات شورایاری‌ها نیاز به قانون دارد اما گفتیم چون ممکن است زمان‌بر باشد می‌توانید از ظرفیت سران قوا استفاده کنید وگرنه این مسئله نیاز به قانون دارد، این موضوع هم مربوط به چند ماه قبل است که اعلام کردیم اما آقایان اقدام نکردند.
وی تاکید کرد: ما با شورایاری‌ها مشکلی نداریم و شاید برای نظام و کشور هم وجود چنین نهادی مفید باشد. ضمن اینکه مسئول برگزاری انتخابات طبق قانون، وزارت کشور است و به جز وزارت کشور، هیچ کس حق برگزاری انتخابات ندارد.
رئیس‌ سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه انتخابات شورایاری‌ها صددرصد غیرقانونی است، ادامه داد: وزارت کشور دادخواستی برای ابطال مصوبه سال ٧٨ شورای شهر اعلام کرده بود، اما به ‌دلایلی انصراف داد. انتخابات باید در قانون احصا شده باشد و در اصل 100 قانون اساسی هیچ جا اسمی از شورایاری برده نشده است.
سراج افزود: در مورد هزینه‌هایی که برای شورایاری از قانون بودجه عمومی و دولتی هزینه می‌شود چه‌کسی باید پاسخ دهد؟ ما دنبال این موضوع هستیم و اگر تمکین کردند بهتر و بعداً فرصت دارند لایحه بدهند و قانون آن را تصویب کنند و درغیراین‌صورت ما هم قبل از آن اقدام خواهیم کرد و هم بعد از آن، اگر هزینه‌ای در این رابطه شد فردی که این هزینه را کرده است مسئول است.
گفتنی است، طبق اعلام شورای شهر تهران پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها قرار است چهارم مرداد برگزار شود.