kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۵۶۶
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳
عضو اتاق بازرگانی تهران:

فضای کسب و کار از عدم ثبات در قوانین رنج می‌برد

یک عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین مشکلات فضای کسب و کار مشکل نقدینگی است، گفت: علاوه‌بر این فضای کسب و کار از عدم ثبات در قوانین رنج می‌برد.




عباس آرگون در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در رابطه با مهم‌ترین معضلات کسب و کار در شرایط فعلی اقتصاد گفت: مشکلاتی که بر سر راه کسب و کار قرار دارد بسیار متنوع و زیاد است اما مهم‌ترین آن تامین مالی است که به یکی از اساسی‌ترین مشکلات بنگاه‌ها تبدیل شده است.
وی افزود: بعد از جهش نرخ ارز برای اینکه بنگاه‌ها سطح فعالیت خود را در حد قبل حفظ کنند  نیاز مالی آنها به سه برابر افزایش یافته است بنابراین تامین مالی و سرمایه در گردش یکی از مشکلات اساسی تولید‌کنندگان در شرایط فعلی اقتصاد به شمار می‌رود.
نایب‌رئیس‌کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با بیان اینکه نرخ تامین مالی مشکل دیگر پیش‌روی کسب و کار است، اظهار داشت: این در حالی است که نرخ تامین مالی در کشور ما نسبت به دنیا بالاتر است ضمن اینکه بازدهی بنگاه‌های تولیدی اصلا با نرخ تامین مالی که معمولا بیشتر از 20 درصد است تطابق ندارد.
آرگون ادامه داد: فضای کسب و کار از عدم ثبات در قوانین رنج می‌برد، بطوری‌که تورم قوانینی که همدیگر را نقض می‌کنند به شدت مشاهده می‌شود.
وی با‌اشاره به نوسانات نرخ ارز گفت: این موضوع قدرت برنامه‌ریزی را از بنگاه و فعالیت‌های اقتصادی می‌گیرد. نایب‌رئیس‌کمیسیون بازار پول و سرمایه همچنین به قوانین مالیات و بیمه‌اشاره کرد و گفت: قوانین مالیاتی به بنگاه‌هایی که شفافیت مالی بیشتری دارند فشار مضاعف وارد می‌کند در حالی که باید پایه‌های مالیاتی را توسعه داد تا فشار مالیاتی بر بنگاه‌هایی که دارای شفافیت مالی هستند کم شود.
گفتنی است، بیش از یکماه پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای که به امضای 179 نماینده رسیده بود خطاب به رئیس‌جمهور نوشتندکه متأسفانه در اجرای این مصوبه منویات مجلس که بر مبنای عدالت در پرداخت بود کاملاً وارونه اجرا شده همچنین کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در گزارش خود آورده بود که دولت به وعده خود برای بهبود فضای کسب و کار عمل نکرده است.
متاسفانه موضوع موانع سهولت کسب و کار یکی از مهم‌ترین نقدهایی است که به دولت حسن روحانی وارد می‌شود و در این زمینه اقدامات قابل توجهی از سوی دولت صورت نگرفته است؛ هرچند پیش از این دولت هم مشکلات حوزه کسب و کار وجود داشت اما با توجه به وعده‌های انتخاباتی روحانی در این باره و ضرورت توجه به این شاخص که بارها مورد تاکید کارشناسان قرار گرفته بود، انتظار اقدامات اساسی در حوزه می‌رفت، اقداماتی که هیچ گاه جامه عمل نپوشید.