kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۵۶۵
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳
وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت

قیمت کالاهای وارداتی کاهش چشمگیری خواهد داشت

وزیر صمت گفت: در ماه‌های آینده قیمت کالاهایی که به واردات بستگی دارند به‌دلیل کاهش نرخ ارز کاهش چشمگیری خواهند داشت.




رضا رحمانی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما اظهار داشت: نبود نقدینگی، بی‌ثباتی رویه‌ها و بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه از جمله مشکلات بر سر راه تولید کنندگان است، ولی متأسفانه نظام تأمین مالی تولیدکنندگان ما حدود 90 درصد وابسته به بانک است و می‌توان این مشکل را بزرگترین تفاوت ایران و دنیا برشمرد.
وی افزود: به‌دنبال یافتن و یا ایجاد منابع مالی دیگری به‌غیر از بانک‌ها، برای تأمین مالی تولیدکنندگان هستیم و از آن میان می‌توان به بازار سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌اشاره کرد. یکی از معضلات بازارهای مالی و اقتصاد کلان ما حجم بالای نقدینگی است، رقمی حدود دوهزار میلیارد تومان در جامعه موجود است
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اگر این نقدینگی درست هدایت نشود آثار ویرانگری خواهد گذاشت بهتر است این نقدینگی به‌سمت تولید سوق داده شود. جهت‌گیری کلی وزارت صمت، محدود کردن واردات و تقویت ظرفیت‌های تولید است.
رحمانی اضافه کرد: از آنجا که رونق تولید بدون تقویت منابع مالی فراهم نمی‌شود، اقدام به ایجاد صندوق‌های توسعه‌ای در شهرهای مختلف کردیم؛ اما نتیجه عملکرد این صندوق‌ها در سال جاری حاصل نمی‌شود و امسال هم تأمین مالی باید از طریق بانک‌ها صورت گیرد.
به گفته وی، بیشترین مشکلات را در صنعت خودرو داریم. اصلاحات را در صنعت خودرو آغاز کرده‌ایم. تعداد خودروهای داخل پارکینگ‌های خودروسازان کاهش یافته است و اگر یک خودرو قابل عرضه باشد و خودروسازان آن را عرضه نکنند به‌طور قطع با آنها برخورد می‌کنیم. 30 تا 40 هزار خودرو به‌دلیل نبود کاتالیست در پارکینگ‌ها مانده‌اند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: اکنون به‌دلیل نبود برخی زیرساخت‌ها مالیات بر ارزش افزوده را از تولیدکننده می‌گیریم، در حالی که این مالیات باید از مصرف‌کننده نهایی گرفته شود.
رحمانی ادامه داد: بر اساس مصوبه دولت افرادی که تا اسفند سال 97 تجهیزات و مواد اولیه تولید را وارد کرده‌اند، مشمول مابه‌التفاوت نرخ ارز نمی‌شوند؛ اما درباره کسانی که پس از اسفند سال 98 اقدام به واردات این اقلام کرده‌اند در حال گفت‌وگو با دولت برای تسهیل پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز آنها هستیم.
وی افزود: 70 درصد ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی و خوراک دام در اختیار وزارت جهاد، 23درصد آن برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در اختیار وزارت بهداشت و یک‌درصد برای واردات کاغذ و شش درصد برای واردات لاستیک، خمیر کاغذ و مواد اولیه لاستیک و توزیع لاستیک در اختیار وزارت راه قرار گرفته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داد: در ماه‌های آینده قیمت کالاهایی که به واردات بستگی دارند به‌دلیل کاهش نرخ ارز کاهش چشمگیری خواهند داشت.
رحمانی اضافه کرد: قرارداد بین خودروسازان و قطعه‌سازان از خروج 85 میلیون یورو ارز جلوگیری می‌کند و بازه تأمین و ساخت این قطعات بر اساس نوع قطعه از تیر امسال تا سال آینده خواهد بود. زنجیره واردات یا تولید کالاها را از مبدأ تا خرده‌فروشی کنترل می‌کنیم.