kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۵۶۴
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳
مقام مسئول در بانک مرکزی:

کشور در چهار ماه گذشته بدون نفت اداره شده است

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با بیان اینکه می‌توانیم اقتصاد کشور را بدون نفت مدیریت کنیم، گفت: در چهار ماه گذشته کشور بدون نفت اداره شده است.




به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، صمد کریمی با حضور در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: بازار دوم و نرخ بازار آزاد را به رسمیت می‌شناسیم و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های بین‌المللی را در آن فضا درک و بر اساس آن حرکت می‌کنیم بنابراین اجازه می‌دهیم صرافی‌های مجاز در این بازار به فعالیت‌های خود ادامه دهند و در تامین مالی تجارت و طرح‌های واردات کالا و خدمات و صادرات، نقش‌آفرینی کنند و بانک‌ها هم در کنار آنها وظایف حرفه‌ای و تخصصی خود را انجام می‌دهند.
وی افزود: ورود ارز به صورت اسکناس و طلا تسهیل شده است و از 21 فروردین 1397 در چارچوب تصویب نامه هیئت وزیران همه صادرکنندگان باید ارز خود را به چرخه اقتصادی برگردانند.
این مسئول با تأکید بر اینکه تکمیل حلقه‌های مفقوده در راستای حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت بوده است ادامه داد: حجم تجارتی بالغ بر 35 میلیارد دلار فقط با کشورهای همسایه وجود دارد و بیش از 12 میلیارد دلار مازاد تجارت داریم.
کریمی گفت: این ساختار نشان می‌دهد می‌توانیم اقتصادمان را بدون نفت مدیریت کنیم. سیاست‌های کشورهای توسعه یافته به سمتی بوده که قیمت نفت، کاهنده باشد پس باید رویکرد دیگری اتخاذ می‌کردیم، بنابراین در سه تا چهار ماه اخیر در اوج تحریم‌ها ارز را مدیریت کرده و بدون نفت کالاهای اساسی مردم را هم به موقع تامین کردیم.
وی افزود: وقتی شرایط تغییر می‌کند باید طرح هایمان را تغییر بدهیم بنابراین هر دوره‌ای از اقدامات بانک مرکزی تحلیل و خاص دوران مربوط به خود را دارد.
مدیر اداره صادرات بانک مرکزی خاطرنشان کرد: تحلیل‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد رویکرد جدید، آثار تکانه‌های ارزی ناشی از نوسانات قیمت نفت و اعمال تحریم‌های جدید در بازار ارز را در دامنه مجاز ومورد اطمینانی قرار می‌دهد و می‌توانیم آینده را بهتر پیش‌بینی کنیم.
کریمی گفت: بانک مرکزی در راستای اصول تخصصی و حرفه‌ای خود و بر اساس قوانین بالادستی به ویژه قانون پولی و بانکی کشور و احکام دائمی برنامه توسعه و تصویب هیئت وزیران و مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی از سال 1397 وارد دوران جدیدی شد. کریمی ادامه داد: با روی کار آمدن همتی به عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی، نقطه عطف دیگری در سیاست گذاری پولی و ارزی کشور شکل گرفت.