kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۵۲۲
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶

حشدالشعبی مشغول پاکسازی بقایای داعش از شمال بغداد تا جنوب موصل

نیروهای حشدالشعبی و ارتش عراق با آغاز مرحله دوم عملیات«اراده پیروزی»، پاکسازی مناطق شمالی استان بغداد تا جنوب شهر موصل را از لوث تکفیری‌های داعش شروع کردند.



ارتش و نیروهای حشد‌الشعبی عراق دیروز با آغاز مرحله دوم عملیات موسوم به «اراده پیروزی»، کار پاکسازی حد فاصل میان بغداد تا موصل را آغاز کردند. در همان روز نخست این عملیات، نیروها‌‌ی حشد ۱۲ روستای شمال بغداد را از لوث بقایای داعش پاکسازی کردند.
 مرحله نخست عملیات اراده پیروزی، 15 تیر در مناطق بیابانی استان‌های «نینوا»، «صلاح الدین» و«الانبار» آغاز شده و تا مرزهای سوریه امتداد داشته است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم‌، واحد اطلاع رسانی حشد‌الشعبی طی بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای امنیتی و حشدالشعبی صبح دیروز با پشتیبانی ارتش و نیروی هوایی، مرحله دوم عملیات اراده پیروزی را در شمال بغداد آغازکردند.
شنبه گذشته فرماندهی عملیات مذکور اعلام کرده بود که مرحله دوم عملیات اراده پیروزی به منظور تقویت امنیت و ثبات مناطق شمال بغداد و مناطق مشرف به استان‌های «دیاله» و «صلاح الدین» و «الانبار» انجام می‌شود.
عملیات در جنوب موصل
نیروی هوایی عراق طی عملیاتی، مرکز پزشکی داعش در جنوب غرب موصل را منهدم کرد.
بر اساس بیانیه حشد‌الشعبی، نیروهای اطلاعاتی حشد در نینوا موفق به رصد و تعیین مختصات یک مقر بزرگ وابسته به داعش در اطراف دریاچه «سانسول» واقع در جنوب غرب موصل شدند. داعش از این مقر، به عنوان مرکز پزشکی و طبابت استفاده می‌کرده است.
در این بیانیه آمده است: جنگنده‌های نیروی هوایی عراق این مقر را بمباران و به طور کامل تخریب کردند.
حمله کار صهیونیست‌ها بود
منابع امنیتی مطلع جزئیاتی تازه درباره حمله هوایی به یک پادگان حشد‌الشعبی در استان صلاح الدین خبر دادند. این حمله دو روز پیش صورت گرفته بود.
منابع امنیتی مذکور به پایگاه «العهد» لبنان گفتند، مواضعی که هدف حمله با سه کلاهک انفجاری چرخشی قرار گرفته، از نوع «هاروپ» و ساخت اسرائیل بوده و اسم انگلیسی آن «‌Loitering Munition‌» است. این کلاهک در نوک یک نوع موشک هدایت شونده نصب بوده و وزن آن 23 کیلوگرم است.
به گفته این منابع، این کلاهک‌ انفجاری به طور اتوماتیک عمل کرده، و یا از طریق مرکز فرماندهی و کنترل از زمین هدایت می‌شود و 1000 کیلومتر برد دارد.
رژیم صهیونیستی تنها طرف در خاورمیانه است که این نوع سلاح را در اختیار دارد. این منابع امنیتی به العهد گفتند که کلاهک‌های چرخشی مذکور توسط جنگنده‌های «‌اف 16 » رژِیم صهیونیستی شلیک شده‌اند.