kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۴۷۳
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۶
سخنگوی وزارت خارجه:

پیشنهاد مذاکره آمریکا تاکتیکی برای تکمیل راهبرد ضد ایرانی است

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر ادامه روند کاهش تدریجی تعهدات برجامی ایران گفت، پیشنهاد مذاکره آمریکا تاکتیکی برای تکمیل راهبرد ضدایرانی است.


سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی الاخبار گفت: پیشنهاد مذاکره آمریکا، صرفا تاکتیکی برای تکمیل راهبرد آمریکا علیه ایران یعنی «فشار حداکثری» است.
موسوی تاکید کرد: روند کاهش تدریجی تعهدات برجامی ایران ادامه خواهد یافت.
گفتنی است مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در کنفرانس خبری مشترک با جرج فوریه، همتای آرژانتینی خود گفت: ترامپ آماده دیدار با مقامات ایرانی بدون هیچگونه پیش‌شرطی است.
همچنین وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای که جمعه متن آن منتشر شده، در اظهارنظری گستاخانه گفته دولت این کشور آماده است «بدون پیش‌شرط» با ایران درباره برنامه موشکی این کشور مذاکره کند.
موسوی افزود: میانجیگری در سایه جنگ اقتصادی، بی‌معناست.
وی در ادامه گفت: طی یک سال گذشته، هیچ تعهدی از اروپایی‌ها ندیدیم. مواضع سیاسی و اعلامی اروپا در تعهد به توافق، مهم است اما این مواضع را باید عملاًً روی زمین دید. نه تهدید و نه حرف‌های لفظی، سودی ندارد.
به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: اینکه اروپایی‌ها نخواهند یا نتوانند به وظایفشان عمل کنند، برای ما فرقی ندارد (چون نتیجه یکی است)؛ مهم این است که از ناحیه اروپایی‌ها هیچ اتفاق قابل توجهی رخ نداده است.
همکاری آمریکا و اروپا علیه ایران
سیگال مندلکر، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در اجلاس سالانه مجمع امنیتی آسپن، برخی روایت‌ها مبنی بر اختلاف میان آمریکا و اروپا درخصوص ایران را رد کرد.
مندلکر، برخی روایت‌ها درباره عدم همکاری واشنگتن با کشورهای اروپایی علیه ایران را رد کرده و آنها را «کاملاً ‌اشتباه» توصیف کرد.
لازم به ذکر است که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، ماه گذشته در یک کنفرانس خبری مشترک با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود آمریکا و اروپا اهداف مشترکی در قبال ایران دارند. او گفت که اختلاف‌های میان دو طرف در قبال ایران راهبردی نیست، بلکه بر سر مسائل تکنیکی است.
اهداف سفر ظریف به ونزوئلا
ظریف در پاسخ به خبرنگار هفته‌نامه آمریکایی نیویورکر درخصوص اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن و برخی همپیمانانش گفت: ما همیشه گفتیم، شاید شما شروع‌کننده جنگ باشید اما تمام‌کننده آن نخواهید بود، با ایران بازی نکنید.
وزیر امور خارجه کشورمان، صبح شنبه با استقبال همتای ونزوئلایی خود وارد کاراکاس شد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیش از ترک نیویورک درباره اهداف سفرش به ونزوئلا، نیکاراگوئه و بولیوی در جمع خبرنگاران گفت: در پایان ریاست ونزوئلا بر جنبش عدم تعهد نشست وزرای جنبش در این کشور برگزار می‌شود و دلیل اصلی سفر من به کاراکاس شرکت در این نشست است و همچنین از این فرصت استفاده می‌کنیم برای گفت‌وگو با مقامات ونزوئلا و اینکه ایران چگونه می‌تواند به بازگرداندن آرامش در ونزوئلا کمک کند.
ظریف افزود: درباره همکاری‌های اقتصادی بسیار خوبی که با ونزوئلا داریم نیز گفت‌وگو خواهم کرد.
وی در ادامه گفت: در سفر به نیکاراگوئه و بولیوی درباره همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با مقامات این کشورها گفت‌وگو خواهیم کرد.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما دوستان بسیار خوبی در آمریکای لاتین و جنوبی داریم، اظهار داشت: کشورهای آمریکای لاتین و جنوبی شرکای سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته بودند و الان هم همین ارتباطات وجود دارد.
ظریف در بدو ورود به ونزوئلا در جمع خبرنگاران در واکنش به اظهارات «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره سفر وی به کاراکاس گفت: بسیار خوشحالم که برای اجلاس عدم تعهد و در سفری دوجانبه به کشور دوست و برادرمان ونزوئلا آمده‌ام.
وی افزود: هر جا که آمریکا پا می‌گذارد در آنجا ناامنی و بی‌ثباتی ایجاد می‌کند، امروز در خلیج ‌فارس، خاورمیانه و همچنین در منطقه آمریکای جنوبی و آمریکای لاتین، ایالات متحده با حضورش ناامنی ایجاد می‌کند.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: جایی را در دنیا سراغ نداریم که حضور آمریکا ثبات بخش باشد.
نشست وزرای دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد از روز جمعه 27 تیر ماه تا یکشنبه 30 تیر ماه در کاراکاس در حال برگزاری است. وزیر خارجه ایران قرار است در ادامه این سفر به نیکاراگوئه و بولیوی هم برود.
واکنش چین به تحریم‌ها
چین از واشنگتن خواست تا تحریم‌های اعمالی علیه شرکت‌های چینی به اتهام کمک به ایران برای دستیابی به تجهیزات برای برنامه هسته‌ای خود را تصحیح کند.
گنگ شائونگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت:‌ فشار آمریکا بر ایران و اقدام علیه شرکت‌ها در کشورهای ثالت، علت ریشه‌ای تنش‌ها با تهران است.
وی اضافه کرد: چین همواره و قاطعانه با تحریم‌های یک‌جانبه علیه دیگر کشورها از جمله چین مخالف است. ما از  آمریکا می‌خواهیم که فورا این رویکرد غلط را تصحیح کرده و صادقانه به حقوق مشروع و منافع تمامی گروه‌ها احترام بگذارد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه تحریم‌های تازه‌ای را علیه چند فرد ایرانی و چند شرکت ایرانی و چینی، اعمال کرد. واشنگتن این افراد و شرکت‌ها را به همکاری با برنامه هسته‌ای ایران متهم کرده است.