kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۳۱۲
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸

ترور 2 دیپلمات ترکیه‌ای در اربیل آنکارا از پ ک ک انتقام گرفت

جنگنده‌های ترکیه در واکنش به ترور دیپلمات‌های این کشور در شهر« اربیل»، مواضع «حزب کارگران کرد ترکیه» (پ.‌ک.‌ک) را در شمال عراق بمباران کردند. همزمان، مقامات دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرده‌اند، یک نفرکه احتمالا در عملیات ترور دست داشته است را دستگیر کرده‌اند.

«خلوصی اکار» وزیر دفاع ترکیه، اعلام کرد: در پی حمله به دیپلمات‌های ترکیه در اربیل، گسترده‌ترین عملیات هوایی را در کوه‌های «قندیل» انجام داده و ضربات سختی را به مواضع
پ.‌ک.‌ک وارد کرده ایم. وی افزود، در جریان این عملیات سنگین، که از پنجشنبه آغاز شده است، جنگنده‌های ترکیه پناهگاه‌ها و پایگاه‌های پ.‌ک.‌ک را هدف قرار ‌داده و بسیاری از آنها را ویران کرده‌اند.
افراد ناشناس چهارشنبه گذشته در شهر اربیل معاون کنسولگری ترکیه را به همراه یک دیپلمات دیگر این کشورکشته‌اند. برخی منابع شمار دیپلمات‌های به قتل رسیده در این حمله را سه نفر اعلام کرده‌اند.
این حمله مسلحانه زمانی صورت گرفت که کارمندان کنسولگری ترکیه مشغول صرف غذا در یک رستوران بوده‌اند.
به گفته صاحب رستوران، پس از ورود کارکنان کنسولگری به داخل رستوران، دو مهاجم مسلح که لباس غیرنظامی بر تن داشته‌اند، به سوی آنها تیراندازی کرده‌اند.
در همان ساعات ابتدایی پس از این حادثه، دولت ترکیه اعلام کرد که پاسخ مناسبی به آن خواهد داد.
دستگیری یک عامل حمله
فرماندهی سازمان امنیت اقلیم کردستان عراق هویت یکی از عوامل حمله به دیپلمات‌ها در اربیل را اعلام و تصویر وی را منتشر کرد.
در بیانیه این فرماندهی آمده است: یکی از عوامل این حمله، «مظلوم داغ» نام دارد، وی اهل شهر «دیار بکر» ترکیه است.
این فرماندهی از شهروندان خواسته که اگر فرد دستگیر شده را می‌شناسند و اطلاعاتی درباره او دارند، این اطلاعات را در اختیار مسئولان امنیتی قرار دهند. در بیانیه فوق آمده است که نیروهای امنیتی اربیل به تحقیقات خود برای یافتن سایر مهاجمان این حمله ادامه می‌دهند.