kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۳۰۴
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷
با پیشنهاد مسکو به آنکارا

سوخو 35 روسیه جایگزین اف 35 آمریکا می‌شود

دولت آنکارا در واکنش به اقدام آمریکا مبنی بر لغو فروش جنگنده‌های «اف- 35» به ترکیه، قصد خود را برای خرید جنگنده‌های روسی «سوخو- 35» اعلام کرد.

واشنگتن چهارشنبه گذشته با صدور یک بیانیه رسمی اعلام کرد، آمریکا ترکیه را به خاطر خرید سامانه «اس- 400» از روسیه، از خرید جنگنده‌های اف 35 کنار می‌گذارد. آنکارا نیز به این اقدام کاخ سفید واکنش نشان داد و اعلام کرد که گزینه‌های جایگزین دارد. به گزارش ایسنا، «اسماعیل دمیر» رئیس‌صنعت دفاعی ترکیه گفت، آنکارا در حال بررسی جایگزین‌هایی است. زمانی که یک در بسته شود، درهای دیگری باز می‌شوند... مقام‌های روسیه گزینه‌های متفاوتی را پیشنهاد می‌کنند.
وزارت خارجه ترکیه نیز از آمریکا خواست در تصمیمش تجدیدنظر کند، چون ممکن است بر روابط دو کشور تاثیر مخرب داشته باشد.
تنش آنکارا و واشنگتن بر سر پروژه پرهزینه تولید جنگنده‌های مدرن اف ۳۵ بعد از آن آغاز شد که آمریکا اعلام کرد، آنکارا نمی‌تواند همزمان از این جنگنده‌ها و سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ استفاده کند ، چرا که (بر اساس ادعای مقامات آمریکایی) استفاده همزمان از اف ۳۵ در این کشور می‌تواند اسرار و تکنولوژی جدید این جنگنده آمریکایی را افشا کند.
سامانه دفاعی اس ۴۰۰ یکی از بهترین سامانه‌های دفاعی جهان است. این سامانه در آن واحد قابلیت هدفگیری و انهدام ۷۲ پرنده را در ارتفاعی بین ۱۰ متر تا ۲۷ کیلومتر دارد.
سرعت راه‌اندازی و شلیک این سامانه دفاعی خیلی سریع است، به گونه‌ای که راه‌اندازی آن ، پنج دقیقه و شلیک موشک نیز۱۰ ثانیه زمان می‌برد. افزون بر این، رادارهای آن تا ۷۰۰ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهند.
آمادگی روسیه
«سرگئی شمیزوف» رئیس‌شرکت‌ بزرگ تسلیحاتی «روس‌تک»، با‌اشاره به فشارهای آمریکا به ترکیه در خصوص اف-۳۵ ، اعلام کرد که این شرکت دولتی برای تحویل جنگنده‌های سوخو-۳۵ به آنکارا، آمادگی دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌این شرکت گفت: اگر همکاران ما در ترکیه مایل باشند، ما برای کار به منظور تحویل دادن جت‌های جنگنده سوخو ۳۵ آمادگی داریم.