kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۲۰۵
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴
ظریف:

گزینه تهران، مقاومت در برابر هرگونه فشار است

وزیر امور خارجه گفت: گزینه تهران، مقاومت در برابر هرگونه فشار است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «ان‌بی‌سی‌نیوز» گفت: گزینه تهران، مقاومت در برابر هرگونه فشار است.
ظریف تصریح کرد: گزینه ما مقاومت در برابر هرگونه فشار است؛ اما اگر آمریکا دنبال یک راه آبرومندانه برای خروج از این شرایط است راه‌حل وجود دارد.
متأسفانه دولتمردان بدون توجه به تجربه عبرت آموز برجام همچنان به آمریکا اعتماد دارند.
مجددا وارد مذاکره نمی‌شویم
ظریف همچنین در مصاحبه با شبکه انگلیسی بی‌بی سی به بحث پیشنهاد آمریکا برای مذاکره مجدد‌ اشاره کرد و در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه به چه دلیل شما حاضر به مذاکره مجدد نیستید، گفت:به چه دلیل باید مجدداً وارد مذاکره شویم؟
وی تصریح کرد: ما میز مذاکره را ترک نکردیم. این آمریکا بود که میز مذاکره را ترک کرد. آنها باید به میز مذاکره بازگردند. ما مجدداً وارد مذاکره نمی‌شویم.
محدودیت تردد برای ظریف
وزیر خارجه ایران که برای شرکت در یک اجلاس سازمان ملل به نیویورک سفر کرده، در یک پیام توییتری اعلام کرد او تنها اجازه پا گذاشتن به سه ساختمان در آمریکا را دارد.
وی در پیامی توییتری نوشت:با لستر هولت از شبکه ان‌بی‌سی نیوزدر نیویورک مصاحبه کردم. ما ۱۵ جولای (۲۴ تیر) در اقامتگاه نماینده ایران در سازمان ملل صحبت کردیم. در حالی که من در حال انجام کارهای رسمی مرتبط به سازمان ملل هستم، این اقامتگاه یکی از سه ساختمانی است که به من اجازه داده شده که پایم را به آنها بگذارم.
در هفته‌های گذشته، «استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته بود که واشنگتن قصد دارد «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران را تحریم کند.
علی‌رغم اعلام تصمیم واشنگتن برای تحریم ظریف، 21 تیرماه خبرگزاری «رویترز» از عقب‌نشینی دولت ترامپ از این کار خبر داد و با اقدام «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا، روادید سفر وزیر خارجه ایران به نیویورک برای حضور در نشست سازمان ملل صادر شد.
انتقاد ظریف از محدودیت‌های تردد او در مقر سازمان ملل در حالی مطرح شده که پیش از این، «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران و رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت امور خارجه ایالات متحده در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» به محدودیت‌های اعمالی واشنگتن علیه وزیر خارجه ایران اذعان کرده بود.
هوک در توضیح چرایی صدور روادید سفر به نیویورک برای وزیر خارجه ایران گفته بود: ما به‌عنوان کشور میزبان سازمان ملل، تعهداتی داریم که به دیپلمات‌ها اجازه بدهیم اقدامات مرتبط با سازمان ملل را انجام دهند در نتیجه ما به تعهدات سازمانی که داریم، احترام می‌گذاریم اما این بدان معنا نیست که ما اجازه رفت و آمد آزاد دیپلمات‌های ایرانی را در شهر نیویورک بدهیم.
نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران در یک مصاحبه ضمن تکرار لفاظی‌ها علیه ایران اعلام کرد، اعضای دولت ترامپ با «محمد جواد ظریف» در نیویورک دیدار نخواهند کرد.
به گزارش فارس، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که به واشنگتن نگرانی خود درباره محدود کردن روادید ورود وزیر امور خارجه ایران را ابراز داشتیم.