kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۲۰۳
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴
کمالوندی:

ایستگاه بعد از 4/5 درصد غنی‌سازی 20 درصد است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: غنی‌سازی همانند لوکوموتیوی می‌ماند که هر چه به جلو می‌رود بر سرعتش افزوده می‌شود؛ درحال حاضر سطح غنی‌سازی ایران 4/5 درصد است. ایستگاه بعد از 4/5 درصد، ۲۰ درصد است.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی درخصوص میزان انباشت اورانیوم غنی‌سازی شده، اظهار داشت: در حال حاضر میزان انباشت اورانیوم غنی‌سازی شده بیش از ۳۰۰ کیلوگرم است و سرعت انباشت افزوده می‌شود در واقع غنی‌سازی همانند لوکوموتیوی می‌ماند که هر چه به جلو می‌رود بر سرعتش افزوده می‌شود؛ درحال حاضر سطح غنی‌سازی ایران 4/5 درصد است.
کمالوندی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران از سطح غنی‌سازی 4/5 درصد عبور نمی‌کند، گفت: قرار ما این نیست که از غنی‌سازی 4/5 درصد عبور کنیم، فعلاً در این سطح می‌مانیم. غنی‌سازی همانند قطاری سریع السیر است که ایستگاه بعد از 4/5 درصد، ۲۰ درصد است.
به گزارش مهر، وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشور نیازی به غنی‌سازی در سطح ۲۰ درصد ندارد.
اظهارنظر سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره عدم نیاز کشور به غنی‌سازی 20 درصد در حالی است که در روزهای گذشته حسین آبنیکی رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی گفته بود: نیاز کشور به بحث اورانیوم غنی‌شده بسیار جدی است. ما الان بالای یک میلیون بیمار داریم که باید از رادیو داروها استفاده کنند و این رادیو داروها نیاز دارد که رآکتور تهران ما سوخت ۲۰ درصد در اختیار داشته باشد و کار کند و اکنون نیز سوخت ۲۰ درصد ما رو به پایان است.
ژستِ منجی‌گریِ یک بدهکار!
امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در نشست خبری مشترک با همتای صرب خود در بلگراد اعلام کرد که طی هفته جاری به‌منظور کمک به کاهش تنش‌ها در غرب آسیا، با دونالد ترامپ، ولادیمیر پوتین و حسن روحانی گفت‌وگو خواهد کرد.
ماکرون درخصوص تلاش‌های انجام شده برای کاهش تنش‌ها در غرب آسیا مدعی شد: من فکر می‌کنم اقداماتی که ما در چند هفته اخیر انجام دادیم، از وقوع بدترین سناریوهای ممکن جلوگیری کرد. در این شرایط دشوار، ما همچنان به تلاش برای میانجیگری و مذاکره ادامه می‌دهیم.
ماکرون صراحتا به مسئله میانجیگری فرانسه‌ اشاره کرده است. این در حالی است که در روزهای گذشته امانوئل بون، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه در سفر به تهران مدعی شده بود که میانجی نیست.
فرانسه ژست میانجی و منجی به خود گرفته است. این در حالی است که این کشور از بدهکاران برجام و همچنین از حامیان جنایتکاران در منطقه است.
آمریکا، مقصر است
گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: آمریکا به دلیل خروج سال گذشته از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، مقصر تنش‌های اخیر است.
شوانگ افزود: تنها راه برای کاهش تنش‌ها، اجرای موثر و کامل این توافق است.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با سفیران اتحادیه اروپا و رئیس نمایندگی این اتحادیه در روسیه دیدار و با آنها درباره مسائل مختلف از جمله «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) رایزنی کرد.
لی ویجیان، استاد «بنیاد مطالعات بین‌المللی شانگ‌های» و کارشناس مطالعات آفریقا و غرب آسیا، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را «یک‌جانبه» و «غیرقانونی» دانست و تاکید کرد که تداوم خرید نفت ایران از سوی چین «امری عادی» است و باید ادامه یابد.