kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۱۱۲
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹

اخبار ویژه


دولت رکورد 10 ساله افزایش اجاره بها را هم شکست
یک روزنامه اصلاح‌طلب تصریح کرد دولت روحانی رکورد افزایش اجاره بها را هم شکسته است.
دنیای اقتصاد نوشت: رکورد 9 ساله بیشترین رشد سالانه اجاره‌بها در پایتخت شکسته شد. در سال 97 میزان رشد میانگین اجاره بهای سالانه هر متر مربع آپارتمان مسکونی در تهران 27 درصد بوده است که این میزان رشد از سال 88 تاکنون بی‌سابقه بوده است. مرور آمار تغییرات اجاره بها در سال‌های گذشته نشان می‌دهد طی چهار سال قبل از سال 97 دامنه نوسان اجاره‌بها بسیار محدود بوده و در نتیجه آرامش بر بازار اجاره حاکم بوده است. این در حالی است که در سال 97 تلاطم قیمتی موجب شد یک سال استثنایی در بازار مسکن رقم بخورد. گزارش رسمی مرکز آمار ایران از وضعیت اجاره بها در شهر تهران به عنوان آخرین آمار رسمی درباره نبض بازار اجاره مسکن، حاوی اطلاعاتی است که وضعیت بازار اجاره سال گذشته را توضیح داده و در عین حال نشان می‌دهد بازار اجاره در سال 98 با چه ارقامی کار خود را آغاز کرد. این گزارش حاکی از آن است که میانگین اجاره بهای یک متر مربع آپارتمان مسکونی در پایتخت طی یکساله 97 به 32 هزار و 500 تومان رسید. این رقم یعنی برای اجاره هر متر مربع آپارتمان بدون پرداخت ودیعه و تبدیل بخشی از اجاره به مبلغ رهن، باید به طور میانگین 32 هزار و 500 تومان پرداخت شود. این رقم میانگین در مقایسه با متوسط اجاره بهای هر متر مربع آپارتمان مسکونی در سال 96 رشد قابل توجه 27 درصدی داشته است. این میزان بالاترین رشد یکساله اجاره بها در تهران از سال 88 به بعد است و به این ترتیب رکورد 9 ساله رشد اجاره بها در سال 97 شکسته شد.

تقلب واقعی را خود شما مرتکب شدید آقای خاتمی
روزنامه جوان درباره دعاوی دروغ محمدرضا خاتمی که منجر به محکومیت او شد، تصریح کرد براساس اسناد متعدد، فعالان فتنه سبز، قبل از انتخابات و شمارش آراء، دنبال القای تقلب و ایجاد آشوب بودند.
این روزنامه خطاب به محمدرضا خاتمی نوشت: در انتخابات ۱۳۸۸ تقلب نشد بلکه «طرح تقلب» از هفت، هشت ماه قبل انتخابات کلید زده شد و سؤال این است که شما اگر هشت ماه قبل از انتخابات اسنادی در دست داشتید و بر آن اساس تقلب را طرح کردید چرا به مردم ارائه نمی‌نمایید؟ مگر می‌شود شما در دی ماه ۱۳۸۷ تقلب را طرح کنید، اما دنبال اثبات آن در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها و آمار‌های بعد از انتخابات بگردید؟ شما باید اسناد تقلب را هشت ماه قبل از انتخابات داشته باشید، وگرنه تردیدی باقی نمی‌ماند که توطئه‌ای علیه نظام را طراحی کرده بودید. شما در جلسه ۱۷/ ۴/ ۱۳۸۷ شاخه سیاسی حزب مشارکت حضور داشتید و دیالوگ‌های آن جلسه ضمیمه کیفرخواست عمومی دوستان شما در شهریور ۱۳۸۸ است آیا آن دیالوگ‌ها به خاطر این است که قرار است مثلاً سردار جعفری دوازده ماه بعد از آن جلسه، انتخابات را تحلیل کند؟ به دلایلی که در ادامه خواهد آمد شما باید اسناد اینکه برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی از هشت ماه قبل از انتخابات تقلب را به‌صورت گسترده و علنی طرح کردید، ارائه کنید؟
علاوه‌بر جلسه ۱۷/ ۴/ ۸۷ که با موضوع «بررسی راه‌های به دست گرفتن قدرت» برگزار شد شما شعار «اگر تقلب نشه موسوی برنده می‌شه» را به تجمعات شبانه تزریق کردید و «اگر تقلب بشه، ایران قیامت میشه» را چاشنی آن کردید. انصافاً این شعار با استناد به آنچه در دفاعیات شما آمده، طراحی شد؟
جوان با‌ اشاره به تشکیل کمیته‌های جعلی موسوم به صیانت از آراء و اظهارات برخی افراطیون مدعی اصلاحات در این‌باره می‌نویسد: از شما توقع هست اسناد چرایی این سخنان را ارائه دهید نه اینکه ابتدا از غیب طرح تقلب کنید و بعداً که افتضاح رونمایی شد دنبال اسناد آن بگردید. سازمان مجاهدین انقلاب در بیانیه ۲۱/۱/ ۸۸ خود (دو ماه قبل از انتخابات) می‌نویسد: «سلامت انتخابات به شدت به مخاطره افتاده است، به‌طوری که دیگر تقریباً اعتمادی به آمار‌های انتخابات از جمعیت واجد حق رأی گرفته تا آرای شرکت‌کنندگان و آرای کاندیدا‌ها وجود ندارد.» وقتی گفته می‌شود که جریان چپ «تقوای جمعی» ندارد یعنی اینکه سؤال نمی‌کنید که بر چه اساس به آمار‌های انتخاباتی اعتماد وجود ندارد؟
آیا درخواست موسوی از مردم برای جشن پیروزی در شامگاه میلاد حضرت زهرا براساس شمارش آرا یا اسنادی که شما به دادگاه ارائه کردید، انجام شده است؟
موسوی در شامگاه ۲۲ خرداد اعلام پیروزی و اعلام موعد جشن را براساس همین اسناد تقلب شما اعلام کردند؟ رأی کدام صندوق شمارش شده بود؟ تقوای جمعی جریان شما یک بار از وی پرسید شما چطور «برنده قطعی انتخابات با فاصله بسیار» شدید؟ آیا این اعلام براساس طراحی هشت ماه پیش نبود؟
 آیا شما نمی‌دانید موسوی ۲۱/ ۳/ ۸۸ به هفته‌نامه تایمز می‌گوید اگر شکست بخورم دست‌بردار نیستم و تغییرات دیگر مدنظر داریم و عقبگرد نخواهیم کرد و به جوانان حاضر در خیابان‌ها نیز پیام داده‌ام؟ آیا این به خاطر تقلبی است که شما بعد از انتخابات متوجه آن شده‌اید یا طراحی پیشینی که باید مراحل خود را به ترتیب انجام می‌داد و آخرین مرحله آن درخواست رفراندوم توسط سیدمحمد خاتمی بود؟
شما اگر نگاه اعتقادی به راه امام ندارید- که تردید ندارم ندارید- لااقل به سبب انتساب‌های ژنتیک از ایشان نان خورده‌اید. لطفاً بفرمایید شعار‌ها علیه آرمان‌های امام در خیابان‌های تهران نظیر مرگ بر اصل ولایت فقیه، مرگ بر جمهوری اسلامی و نه غزه نه لبنان به خاطر تقلب در انتخابات بود؟ و چرا وقتی رهبری شما را جدا کرده و گفتند «بگویید این‌ها با ما نیستند ما حرف دیگری داریم» حاضر نشدید چنین کنید؟ حال چطور می‌توانید سوءظن حاکمیت به خود را با هل دادن نهاد‌های قانونی نظام ذیل جناح مقابل توجیه‌نمایید؟
به فرض اینکه هیچ حجت و سندی از شما‌ها مبنی بر طراحی تقلب از هشت ماه قبل از انتخابات وجود نداشت و صرفاً از ۲۳ خرداد به میدان تقلب آمده بودید، می‌شد نگاه شما را سوءظن دانست که حاکمیت موظف بود برطرف نماید. اما شما متهم به «طراحی تقلب» هستید و گوشه‌ای از آن را تقدیم کردم. همان طرحی که ابطحی رمز آوردن مردم به خیابان‌ها بعد از ۲۳ خرداد دانست.

جلالی‌زاده: حمایت از روحانی بزرگ‌ترین اشتباه اصلاح‌طلبان بود
عضو حزب منحله مشارکت می‌گوید حمایت از روحانی بعد از احمدی‌نژاد، بزرگ‌ترین اشتباه اصلاح‌طلبان بود.
جلال جلالی‌زاده در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد در پاسخ  این سوال که مهم‌ترین خطای استراتژیک و راهبردی اصلاح‌طلبان را در این مدت چه می‌دانید؟ «گفت: مهم‌ترین خطای استراتژیک اصلاح‌طلبان، معرفی کاندیداها و نیروهایی است که یا اصلاح‌طلب نبودند، یا اصلاح‌طلب فرصت‌طلب بودند؛ یا اینکه اصلاح‌طلبانی هستند که کسی شناختی نسبت به آنها ندارد. این افراد از نظر تجربه، سواد و معلومات در حد یک نیروی شناخته شده اصلاح‌طلب نیستند. معرفی و حمایت این افراد به نام اصلاح‌طلب که هیچ وابستگی به اصلاح‌طلبان ندارند موجب شده که مردم اعتمادشان نسبت به اصلاح‌طلبان کمتر شود. وی با اشاره به ریزش رای اصلاح‌طلبان افزود: بزرگ‌ترین اشتباه اصلاح‌طلبان این بود که بعد از احمدی‌نژاد با همه توان تلاش کردند که از آقای روحانی حمایت کنند. اصلاح‌طلبان با حمایت از آقای روحانی و ناتوانی او در برآورده کردن مطالبات بدنه جریان اصلاحات و خود اصلاح‌طلبان موجب شدند بیشتر از چشم مردم بیفتند.
هرچه نارضایتی و ضعف در این دولت ایجاد می‌شود به حساب اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود. بنابراین ورود به قدرت با هر شرایطی کار عاقلانه‌ای نیست، زمانی باید یک حزب، گروه یا جناح وارد رقابت‌های انتخاباتی شود که منافع خودش را تامین شده ببیند. عملکرد ضعیف آقای روحانی، نفوذ آقای خاتمی را هم خدشه‌دار کرد.
وی در پاسخ این سوال که «یعنی عکس بسیاری از افراد که معتقدند اصلاح‌طلبان سال 92 برای حمایت از روحانی اشتباه نکرده‌اند، فکر می‌کنید این نحوه حمایت اشتباه بوده است؟» گفت: من خودم یکی از افراد ستاد روحانی بودم و از او حمایت کردم، اما معتقدم اگر اصلاح‌طلبان آن زمان حمایت نمی‌کردند قطعا جریان اصلاحات ضربه نمی‌خورد و آقای خاتمی هم هزینه نمی‌شد.
به عقیده من متاسفانه آن نفوذ اجتماعی و سیاسی آقای خاتمی که همیشه مورد احترام مردم بود، مورد خدشه قرار گرفته و این آثار منفی را درپی داشت.

از ادعای مهدورالدّمی مقتول تا دنده‌عقب روزنامه شرق
روزنامه شرق تصریح کرد ادعای نجفی درباره مهدورالدّمی میترا استاد ‌دلیل بر تبرئه او از قتل و قصاص نمی‌شود.
این روزنامه که خبرنگارش جزو اولین توجیه‌کنندگان جنایت انجام گرفته بود و مدعی شد مقتول مهدورالدّم بوده، می‌نویسد: از زمان قتل میترا استاد بارها واژه مهدورالدم درباره مقتول به عناوین مختلفی مانند گرایش دینی مقتول یا تهدید به برقراری رابطه با افرادی خارج از ازدواج مطرح شده است. حال این پرسش مطرح است که آیا باور نجفی در مهدور‌الدّم بودن میترا استاد حجتی بر دادگاه است تا قصاص را از نجفی بردارد یا باید شواهد و مدارک مطابق قانون بررسی شوند تا این موضوع رد یا اثبات شود. آنچه مسلم است، این است که مهدورالدم بودن در پرونده‌های بسیاری دلیل قتل عنوان می‌شود و قاتل مدعی است که بر اثر شواهد و مدارکی به این باور رسیده است که مقتول مهدور‌الدّم بوده و باید مانع ادامه حیات او می‌شده است. بنا بر اعلام نماینده دادستان «متهم در آخر دست‌نوشته خود چنین گفته است که این مسائل او را به این نتیجه رساند که مقتوله مهدور‌الدّم است و برای همین کار را یکسره کرده‌ام و از همه ملت ایران عذرخواهی می‌کنم». آیا این جملات مصداق مهدورالدم‌شدن مقتول است؟ یکی از فواید اثبات مهدورالدم‌بودن مقتول این است که قاتل به قصاص و پرداخت دیه محکوم نخواهد شد؛ ازاین‌رو بسیاری از افراد بعد از ارتکاب قتل تصمیم می‌گیرند دلیل قتل را مهدورالدم‌بودن مقتول عنوان کنند.
شرق در ادامه می‌نویسد: اثبات اعتقاد به مهدور‌الدّم بودن به سادگی بیان آن نیست و صرف ادعا قاضی را مجاب نخواهد کرد تا حکم به سقوط قصاص قاتل دهد؛ ازاین‌رو کم نیستند افرادی که چه با ادعای دفاع مشروع یا ادعای تشخیص مهدور‌الدّم بودن مقتول مرتکب قتل شده‌اند و در همه مراحل تحقیق و بازپرسی بر ادعای خود پافشاری کرده‌اند؛ اما در دادگاه ادعای آنها رد و آنها به قصاص محکوم شده‌اند. برای مثال دفاع مشروع جز با تحقق شرایط قانونی آن پذیرفتنی نیست یا صرف یک شک و تردید درباره وجود رابطه همسر با یک فرد دیگر نیز دلیلی بر مهدورالدم بودن نبوده و نیست؛ بنابراین چنین ادعایی اگر اثبات نشود، مجازات قصاص را به دنبال خواهد داشت.

گاردین: امید دولت ایران به اروپا از روی سادگی بود
روزنامه گاردین با انتقاد از سیاست‌های خصمانه دولت انگلیس تصریح کرد: شاید دولت ایران از روی سادگی تصور می‌کرد طرف‌های اروپایی با برجام، از اقتصاد ایران در مقابل آمریکا حمایت می‌کنند.
این روزنامه در تحلیلی نوشت: لندن بیش از آنکه در برابر هوا و هوس و خواسته‌های فردی خودشیفته مانند ترامپ تسلیم شود به مردم ایران بدهکار است.
خلیج ‌فارس نه برای نخستین بار و قطعا نه برای آخرین بار در وضعی بسیار خطرناک قرار دارد؛ وضعی که به جعبه‌ باروت حقیقی شباهت دارد. علت اصلی بالا گرفتن تنش‌ها، توقیف نفتکشی است که به ادعای نیروی دریایی ارتش انگلیس، نفت خام ایران را در نقض تحریم‌های اتحادیه اروپایی به سوریه حمل می‌کرد.
نامزد ریاست حزب حاکم محافظه‌کار در انگلیس و وزیر امور خارجه‌ این کشور، جرمی هانت، به جای اقدام برای کاستن از تنش، خیلی زود به رجزخوانی متوسل شده و نظامی‌گری انگلیس را در آب‌های آزاد به رخ می‌کشد.
برای برخی ایرانی‌ها، این وضع یادآور خاطرات تلخی است که از تحریم نفتی مشهور انگلیس در ابتدای دهه‌ ۱۹۵۰ میلادی به یاد دارند، همان رویداد‌هایی که به سرنگون شدن محمد مصدق ختم شد. همان نخست‌وزیری که شرکت نفت ایران- انگلیس را که امروز بی‌پی شناخته می‌شود ملی اعلام کرد.
بحران زمانی به‌وجود آمد که دونالد ترامپ، نابودی توافق هسته‌ای را در کانون توجه و دستور کار سیاست خارجی خود قرار داد.
ترامپ تقریبا از همان روز نخست ریاست جمهوری بنای این را گذاشت که علت و استدلال ایران را برای پیوستن و امضا کردن برجام به کلی تباه کرده و از بین ببرد. حتی زمانی که آمریکا هنوز عضوی از برجام بود، ترامپ تحریم‌های متفاوتی ضد ایران تحمیل می‌کرد. پس از ترک توافق در ماه مه سال ۲۰۱۸، راهبرد «فشار حداکثری» از سوی دولت ترامپ، که نام دیگر آن جنگ اقتصادی است؛ بی‌رحمانه تحمیل شده است.
از سال ۲۰۱۷، دولت ایران، سیاست صبر را در پیش گرفته و به مفاد برجام پایبند مانده است. این در حالی است که واشنگتن، هر کشوری را که به خود جرأت داده و به خرید نفت، ادامه داده نیز زیر فشار قرار داده است.
شاید ایران، از روی سادگی، باور داشت که طرف‌های اروپایی برجام می‌توانند از ایران در برابر فشار آمریکا دفاع کنند اما تاکنون، برخلاف تلاش‌های فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، قدرت‌های اروپایی ثابت کرده‌اند که هیچ فایده یا کارآمدی برای ایران ندارند. در نتیجه، ایران بیش از یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، در عین حالی که بر اساس پاراگراف ۳۶ برجام، به توافق هسته‌ای پایبند مانده، برخی تعهدات مشخص خود را کنار گذاشته است. (بر اساس پاراگراف ۳۶ برجام ایران می‌تواند پس از پیمودن همه‌ راه‌های موجود، در پاسخ به بدعهدی طرف‌های مقابل، برخی تعهداتش را زیر پا بگذارد.)
دولت انگليس به جای پیروی از دولت ترامپ باید به برجام باز گردد.

فیگارو: ایران باید بمب اتمی می‌ساخت و سپس با آمریکا مذاکره می‌کرد
یک روزنامه فرانسوی با اشاره به خروج آمریکا از برجام و بدعهدی‌های صورت گرفته می‌گوید شاید بهتر است ایران به بمب اتمی دست پیدا کند و سپس پای میز مذاکره بنشیند.
فیگارو نوشت: از هنگامی که آمریکا در ماه مه سال 2018 میلادی از توافق هسته‌ای کنار کشید تا به حال فرانسه برای خاموش کردن آتش بحران پدید آمده که امکان دارد به تمام خاورمیانه سرایت کند نقش آتش‌نشان را بازی کرده است.
آیا «امانوئل بن»، مشاور سیاسی رئیس‌جمهوری فرانسه، از سفر دو روزه خود به تهران که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته صورت گرفت با دست خالی برگشت؟ آیا او در واقع مامور انجام کاری محال نشده بود؟ به گفته کاخ الیزه، مسئولان جمهوری اسلامی به «امانوئل بن» نه جواب مثبت داده‌اند و نه جواب منفی اما از تلاش‌های فرانسه استقبال کرده‌اند. آنان گفته‌اند در صورتی که آمریکا تمام تحریم‌های خود را بر ایران لغو کند، حاضرند از زیر پا گذاشتن برخی از شروط برجام دست بردارند.
فیگارو به نقل از یک منبع موثق در الیزه، نوشته حسن روحانی خواستار برقراری یک آتش‌بس اقتصادی است. مسئولان جمهوری اسلامی خواهان ادامه مذاکره‌اند اما در عین حال مصمم هستند تا در برابر حداکثر فشار دونالد ترامپ حداکثر مقاومت را از خود نشان دهند. فیگارو در پایان نوشت: رفع بحران برجام و آرام کردن ایران دور از دسترس به نظر می‌آید. تجربه کره‌شمالی نشان می‌دهد که بهتر است ایران اول به سلاح اتمی مجهز شود سپس با واشنگتن مذاکره کند.