kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۰۷۹
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
پایگاه خبری النشره:

اروپا می‌خواهد ایران علی‌رغم اجرای یکطرفه برجام از عواید اقتصادی آن بی‌بهره باشد

یک پایگاه خبری لبنانی در گزارشی با‌ اشاره به رویکرد مشترک اروپا و آمریکا در قبال ایران نوشت: کشورهای اروپایی به زعم خود، قصد دارند کاری کنند که ایران به تنهایی به اجرای برجام پایبند باشد، ولی از منافع و عواید اقتصادی آن بهره‌مند نشود.




پایگاه خبری النشره در گزارشی نوشت: کشورهای اروپایی آن قدر جدی نیستند که بخواهند کانال مالی برای تجارت با تهران را راه‌اندازی کنند. مشاور ماکرون هم به گونه‌ای رفتار کرد که گویا فرانسه عضو این توافق نیست و تعهداتی در قبال ایران ندارد.
این پایگاه خبری در ادامه نوشت: ظاهرا فرانسه پیشنهاد داده که بین ایران و آمریکا میانجیگری کند تا بار دیگر، با اجرای یک نمایش دیگر، ایران را مجبور به عقب‌نشینی از اقدامات قانونی خود کند، ولی مسئولان ایرانی نیز به خوبی از مانورها و تاکتیک‌های فریب‌کارانه اروپا در به تأخیر انداختن اجرای تعهدات خود اطلاع دارند. کشورهای اروپایی به زعم خود، قصد دارند کاری کنند که ایران به تنهایی به اجرای برجام پایبند باشد، ولی از منافع و عواید اقتصادی آن بهره‌مند نشود.
النشره در ادامه نوشت: کشورهای اروپایی در تعامل با ایران نفاق دارند [و دورو هستند]. آنان نمی‌خواهند مانند آمریکا از برجام خارج شوند، ولی در عین حال قصد ندارند، تعهدات خود را هم اجرا کنند تا پس از گذشت مدت زمانی، ایران به خاطر مشکلات اقتصادی خود بار دیگر به میز مذاکره بازگردد و به آمریکا  و کشورهای غربی امتیاز بدهد؛ از جمله در زمینه‌های موشکی، قطع حمایت از گروه‌های مقاومت و سوریه، عدم حمایت از ملت مظلوم یمن و به‌صورت کلی، تن دادن به استعمار آمریکایی-غربی و بازگشت به دوران رژیم پهلوی.
به گزارش فارس، این پایگاه خبری تاکید کرد: کشورهای غربی، از سیاست‌های آمریکا مستقل نیستند، بلکه تابع و دنباله‌رو آن هستند. اروپا، آن گونه که ادعا می‌کند، استقلال و حاکمیت ندارد. در واقع اقتصاد غرب، براساس وابستگی به اقتصاد آمریکاست. به همین دلیل، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا از اروپا خواست که بین رابطه با تهران و واشنگتن، یکی را انتخاب کنند. ترامپ با این اقدام، قصد دارد مانع از شکست محاصره و تحریم‌های تحمیلی علیه ایران شود. اروپا نیز، منافع خود با آمریکا را بر منافع با ایران ترجیح داد و به همین دلیل، تعهدات خود در ذیل برجام را اجرایی نکرد.
النشره در ادامه نوشت: نباید به روی سیاست غرب که مستقل از آمریکا باشد یا استقلال کشورهای در حال توسعه را به رسمیت بشناسد، هیچ حسابی باز کرد. جمهوری اسلامی ایران اما توانسته است با توانمندی‌ داخلی، به علم و دانش دست یابد و توانمندی نظامی به دست آورد که بتواند با آن، از استقلال خود دفاع کرده و به غرب اجازه ندهد که در مسائل داخلی خود دخالت کند. همین مسئله باعث شد که دولت آمریکا به ایران حمله نظامی نکند و نشان داد که آمریکا و غرب، فقط زبان زور را می‌فهمند و فقط در برابر کشورهای قدرتمند عقب‌نشینی می‌کنند.
امضای برجام
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در بدو ورود به نیویورک به منظور شرکت در نشست سطح عالی شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد در جمع خبرنگاران درخصوص اینکه آیا اروپا اراده‌ای برای حفظ برجام دارد؟ گفت: اروپایی‌ها ادعا می‌کنند تمایل دارند برجام را نگهدارند، ولی هنوز شاهد این نبودیم که اروپا برای حفظ برجام حاضر به سرمایه‌گذاری باشد.
ظریف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه امروز در چهارمین سالگرد برجام، آیا اگر به عقب برگردیم، شما باز هم برجام را امضا خواهید کرد؟ گفت: حتما این کار را خواهیم کرد؛ به خاطر اینکه اهداف اصلی برجام که خارج کردن ایران از اجماع امنیتی بود، محقق شد و طرح رژیم صهیونیستی برای 40 سال گذشته که ایران را در اجماع امنیتی قرار بدهد را به هم ریخت و به همین دلیل است که اسرائیل مهم‌ترین مخالف برجام بوده و تندروهای آمریکا نیز همین سیاست را دنبال کردند.
متأسفانه دولتمردان یک توافق تاکتیکی و مشروط را به مسئله‌ای حیثیتی و بلاشرط برای خود تبدیل کرده و لجوجانه می‌خواهند پای حرف خود بایستند و نپذیرند که مرتکب خطایی استراتژیک شده‌اند!
ظریف، هدف اصلی برجام را خارج کردن ایران از اجماع بین‌المللی نامیده است. این در حالی است که دولتمردان همواره هدف اصلی برجام را لغو یک‌باره تمامی تحریم‌های ضدایرانی نامیده بودند.
برخلاف اظهارنظر ظریف، مقامات رژیم صهیونیستی بارها از برجام دفاع کرده‌اند.
خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد که واشنگتن با اعطای ویزا به «محمدجواد ظریف» وزیرخارجه ایران برای شرکت در نشست هفته جاری سازمان ملل موافقت کرده است و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز آن را پذیرفته است.
بی‌عملی اروپا
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بیانیه اخیر سه کشور اروپایی درخصوص برجام گفت: انتظار ایران از شرکای اروپایی برجام، اتخاذ تصمیمات و گام‌هایی عملی، موثر و مسئولانه در روند اجرایی شدن آن است. هرگونه انتظار از ایران برای بازگشت به شرایط قبل از ۸ می‌۲۰۱۹ بدون اثبات اراده سیاسی جدی و توانایی عملی طرف‌های اروپایی در ایجاد توازن در انجام تعهدات براساس برجام و منتفع شدن عملی ایران از آثار لغو تحریم‌ها به نحو پیش‌بینی شده در برجام یک انتظار غیرواقع بینانه و مغایر با اهداف، منطق و محتوای برجام است.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اگر غرب به تعهداتش عمل نکند، صنعت هسته‌ای به 4 سال قبل بازمی گردد.
گفتنی است سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) 23 تیر ماه در بیانیه‌ای با تأکید بر پایبندی به برجام، درخصوص فروپاشی آن ابراز نگرانی کردند.
همچنین نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا در حالی دیروز با تمرکز بر توافق هسته‌ای ایران و کاهش تنش‌های فعلی برگزار شد که با تداوم انفعال اروپایی‌ها در برابر آمریکا، از ایران خواسته شد به‌صورت یک‌جانبه به تمام تعهداتش پایبند بماند!
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: می‌خواهیم ببینیم چطور می‌شود برجام را حفظ کرد.
ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران در محل برگزاری نشست وزرای خارجه اروپایی در بروکسل ضمن تأکید بر لزوم حفظ برجام گفت که اروپا باید در تلاش برای حفظ برجام متحد باشد و اینکه تهران باید از تصمیم خود برای کاهش تعهداتش ذیل برجام بازگردد.
جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در بروکسل در جمع خبرنگاران در اظهارنظری گستاخانه گفت: توافق هسته‌ای ایران هنوز به‌طور کامل از بین نرفته اما اروپا خود را متعهد می‌داند غرب آسیا را عاری از سلاح هسته‌ای نگاه دارد.
کارشناسان معتقدند که طرف اروپایی به دنبال وقت‌کشی در برجام است. اروپا در پی آن است که ضمن دائمی‌کردن محدودیت‌های برجامی ایران، خسارت محض توافق هسته‌ای را به دیگر مولفه‌های قدرت ایران نیز تعمیم بدهد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، استف بلاک وزیر خارجه هلند در اظهارنظری گستاخانه، با بیان اینکه هنوز می‌توان توافق هسته‌ای را حفظ کرد، بار دیگر ایران را به پایبندی یک‌جانبه به این توافق فراخواند.
پکا هاویستو وزیر خارجه فنلاند نیز علی‌رغم اینکه تاکید کرد که این کشور از سازوکار موسوم به «اینستکس» حمایت می‌کند، اما باز هم مدعی شد که ایران باید همچنان به اجرای توافق هسته‌ای ادامه دهد.
اروپا هیچ‌گاه به تعهدات برجامی خود عمل نکرده است. طرف اروپایی در برجام پس از خروج آمریکا از توافق نیز به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده و صرفا وعده‌های سرخرمن داده است.
علاوه‌بر این، کانال اینستکس به هیچ عنوان در تعهدات برجامی اروپا نیست.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چهارمین سالگرد انعقاد برجام گفت: برخی‌ می‌گویند که برجام تا پنجمین سالگردش باقی نخواهد ماند.