kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۹۹۸
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲
همزمان با شب میلاد ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی الرضا(ع)

حرم مطهر رضوی گلباران شد

همزمان با شب میلاد ثامن‌الحجج حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) زائران، مجاوران و دلدادگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در مشهد حرم مطهر رضوی را گلباران کردند.





مردم مشهد عصر شنبه به همراه کاروان‌های زائران پیاده و خدام بارگاه منور رضوی در حالی که گل در دست داشتند مسیر میدان شهدا تا حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) را طی کرده و با ورود به اماکن متبرکه ضمن عرض تبریک و تهنیت به محضر این امام همام با شاخه‌های گل مضجع شریف آن حضرت را گلباران کردند. این مراسم که با نواختن نقاره‌های حرم مطهر رضوی همراه بود در حالی که بوی عطر گل و گلاب تمام صحن‌ها و رواق‌های بارگاه منور رضوی را پر کرده و معنویت فضا را دو چندان کرده بود، بشارت عید خجسته را به زائران و مجاوران و میهن اسلامی نوید داد.
گل آرایی صحن و سرای اماکن متبرکه در سالروز میلاد حضرت امام رضا(ع) به اوج خود رسید و خدام بارگاه منور رضوی نیز پس از استقرار زائران و مجاوران در صحن‌ها، بسته‌های کیک، نبات و شیرینی را بین آنان توزیع و در این شب خجسته کام آنان را شیرین کردند.
توزیع کیک میلاد حضرت رضا(ع) در مشهد
بزرگ‌ترین کیک جهان اسلام به طول یک کیلومتر به مناسبت دهه کرامت و میلاد حضرت رضا(ع) در مشهد تهیه و صبح دیروز در بین زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی توزیع شد.
مسئول روابط عمومی تهیه کیک میلاد حضرت رضا(ع) روز یکشنبه افزود: این کیک توسط ۴۰ قناد از شهرهای اصفهان، شیراز، آباده، کرج، اردبیل، تبریز، ساوه و مشهد تهیه شده بود. ندا سادات صدر افزود: تزئین و گل آرایی این کیک هم توسط افرادی از استان اصفهان انجام شد.
او ادامه داد: کیک پخته شده دیروز در بین بیش از ۱۵۰ هزار زائر و مجاور در حرم مطهر رضوی توزیع شد.
مراسم تعویض پرچم گنبد منور رضوی
همزمان با شب میلاد حضرت ثامن‌الحجج علیه‌السلام پرچم روی گنبد منور رضوی تعویض شد.
ورود بالغ بر 10 هزار زائر پیاده به مشهد
در آستانه سالروز میلاد خجسته حضرت امام رضا(ع) بالغ بر 10 هزار نفر در قالب ۸۰ کاروان پیاده وارد مشهد شدند.
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: این کاروان‌ها از شهرهای کرج، نیشابور، قم، کرمان، فریمان، سرخس، سبزوار، کاشمر و دو کاروان هم از کشور عراق به زیارت بارگاه منور رضوی مشرف شدند.
حسین رضایی افزود: اعضای این کاروان‌ها مورد پذیرایی خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) و آستان قدس رضوی قرار گرفته ودیروز در جشن بزرگ روز میلاد در حرم مطهر رضوی حضور یافتند.
وی گفت: کاروان‌های دیگر نیز از شهرها و روستاهای اطراف مشهد مانند طرقبه و شاندیزدیروز برای زیارت بارگاه منور رضوی به‌صورت پیاده عازم مشهدشدند.
رضایی افزود: جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) علاوه‌بر پذیرایی از زائران پیاده در مشهد با استقرار پنج ایستگاه صلواتی در جاده نیشابور- فریمان، سه ایستگاه در جاده سرخس- مشهد و دو ایستگاه در جاده مشهد- چناران پذیرای زائران پیاده بود.
۴۰۰ هزار بسته متبرک
 بین زائران حرم رضوی توزیع شد
همزمان با شب و روز میلاد ثامن‌الحجج علی بن موسی الرضا(ع) بیش از ۴۰۰ هزار بسته متبرک میان زائران و مجاوران در مبادی ورودی حرم مطهر رضوی توزیع شد.
مدیر اداره امور انتظامات و تشریفات حرم مطهر رضوی گفت: خادمان بارگاه منور رضوی با توزیع این بسته‌ها که شامل «کیک، نبات و شیرینی» بود از زائران و مجاوران پذیرایی کردند.
روح الله رنجبر افزود: در شب میلاد ۲۰۰ هزار بسته و در صبح میلاد ۲۰۰ هزار بسته متبرک دیگر در مبادی ورودی حرم مطهر رضوی میان زائران توزیع شد.
وی اضافه کرد: در این ایام خدام بارگاه منور رضوی نیز که برای عیادت بیماران و سالمندان به بیمارستان‌ها و آسایشگاه‌ها مراجعه کرده بودند نشان و بسته‌های متبرک بارگاه منور رضوی را به رسم تبرک و تیمن به آنها اهدا ‌کردند.
مدیر اداره امور انتظامات و تشریفات حرم مطهر رضوی با‌ اشاره به طرح «یا امام رئوف» همزمان با سالروز میلاد امام رضا(ع) گفت: این ویژه برنامه در صبح روز میلاد با حضور خدمه بارگاه منور رضوی اجرا شد که طی آن خدام به عیادت بیماران بستری در بیمارستان‌ها و معلولان و سالمندان مستقر در مراکز توانبخشی و استثنایی رفتند و ضمن ملاقات و عیادت آنها پرچم متبرک حرم مطهر امام رضا(ع) را به دست تمام بیماران بستری در این بیمارستان‌ها رساندند.
رنجبر افزود: «سروش مهر» از دیگر طرح‌هایی بود که همزمان با سالروز میلاد امام رضا(ع) توسط خدمه و سادات رضوی با قرائت اذان در گوش نوزادان تازه متولد شده در بیمارستان‌های مشهد در روز ولادت انجام گرفت و نشان و بسته‌های متبرک بارگاه منور رضوی به خانواده‌های نوزادان اهدا ‌شد.
عطر خوش رضوی
در بارگاه کریمه اهل‌بیت(ع) پیچید
همزمان با میلاد باسعادت امام رضا(ع)، شهر قم یکپارچه غرق در نور و سرور شده و دل‌های مشتاقی که در گوشه و کنار این بارگاه ملکوتی، «رضا رضا» را زمزمه می‌کردند به عطر خوش رضوی معطر شدند.
دیروز صحن‌های حرم مطهر کریمه اهل‌ بیت و خیابان‌های منتهی به آن آذین‌بندی شده و زائران و مجاوران زیادی جهت عرض تبریک به بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه مشرف شدند.
طنین دلنواز مولودی‌خوانی مداحان اهل ‌بیت(ع) از شبستان‌ها، رواق‌ها و صحن‌های مختلف حرم مطهر به گوش می‌رسید و مجاوران با تشرف به این مکان قدسی و گره زدن دل‌هایشان به ضریح نورانی این بانو، سالروز ولادت این امام همام رابه یکدیگر تبریک و تهنیت می‌گفتند.
شیفتگان خاندان عصمت و طهارت(ع) با چراغانی و آذین‌بندی مساجد، معابر و سردر منازل و مغازه‌ها و برپایی آیین‌های جشن این میلاد خجسته را گرامی‌داشتند.
شهر مقدس قم و دیگر اماکن مقدس این شهر که از ابتدای دهه کرامت میزبان زائران زیادی از سراسر کشور و دیگر کشورها شده، در سالروز ولادت باسعادت امام هشتم، شاهد برپایی آیین‌های مختلف جشن و سروربود.