kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۹۱۵
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳
روزنامه آلمانی «تاگس شاو»:

کاسه صبر ایران در برابر وعده و وعیدهای اروپا لبریز شده است



یک روزنامه آلمانی با‌ اشاره به اینکه اروپا سیاهی لشکر برجام است، تصریح کرد: کاسه صبر ایران در برابر گربه‌رقصانی اروپا لبریز شده است.
روزنامه «تاگس شاو» آلمان در مطلبی با عنوان شلیک‌های هشداردهنده ایران به تاکتیک سردواندن اروپا نوشت: حدود یک سال است که اروپا در توافق هسته‌ای به ایران وعده و وعید می‌دهند و برای این کشور گربه‌رقصانی می‌کند و ایران را سر می‌دواند، حالا تهران با برخی اقدامات فردی تیرهای هشداردهنده‌ای را به ‌سمت اروپا شلیک می‌کند. نقش اروپا در برجام به نقشی جزئی و سیاهی لشکر تبدیل شده است، حالا کاسه صبر ایران لبریز شده و این کشور با کاهش تعهدات برجامی از اروپا انتقام می‌گیرد.
این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: حدود یک سال پیش «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان با نگاهی به تحریم‌های آمریکا به ایران وعده داد که به این کشور کمک کند. «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم البته اهداف مشخصی را تعیین و تأکید کرد: ما می‌خواهیم مناسبات تجاری با ایران و صادرات نفت را حفظ کنیم، مبادلات پولی باید همچنان با کمک یک سیستم مبادله‌ای امکان‌پذیر شود.
در ادامه این مطلب آمده است که ایران همچنان منتظر ماند و به توافق هسته‌ای پایبند بود. حدود یک سال شرکای باقی‌مانده در برجام تلاش‌کردند با سخنان آرام‌کننده و مصلحت‌آمیز ایران را تشویق به ماندن در توافق هسته‌ای کنند به این امید که اوضاع به همین شکل ادامه پیدا کند؛ اما این ممکن نشد.
به گزارش تسنیم، نویسنده در ادامه با‌ اشاره به اقدام ایران در کاهش تعهدات خود نسبت به برجام نوشت: اما ایران حالا کاسه صبرش لبریز شده و شلیک‌های اخطاردهنده‌ای را ارسال می‌کند.
بعد از گذشت سال‌ها که از دید دیپلماتیک می‌توان به‌عنوان سال‌های هدررفته از آن نام برد، کشورهای اروپایی تنها ثابت کرده‌اند که چقدر در برابر آمریکا ضعیف هستند.
تحریم‌ها و پایداری ایران
یک هفته نامه آلمانی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها و فشارهای ترامپ نظام ایران را پایدارتر می‌کند، فاصله رئیس‌جمهور آمریکا با اهداف و آرزوهایش در قبال ایران را بسیار زیاد ارزیابی کرد.
هفته نامه «اشپیگل» در مطلبی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا عاشق این است که به‌عنوان یک سوپرمن ارزیابی شود. ترامپ حدود هشت ماه پیش به گفته خودش سخت‌ترین تحریم‌های همه زمان‌ها را علیه ایران تصویب کرد. رئیس‌جمهور آمریکا از آن زمان اقدامات تحریمی علیه نظام جمهوری اسلامی را به‌صورت روزافزون تشدید کرده و تحریم‌های بسیار سختی را بر ایران تحمیل کرد.
آمریکا تا حد زیادی تجارت‌های بین ایران و اروپا را متوقف کرده و صادرات نفت را برای تهران دشوار کرد. صادرات این کالا مهم‌ترین منبع درآمد در ایران است. اما همه این  اقدامات تا به حال تاثیرات سیاسی که ترامپ امیدوار به تحقق آن بود را برآورده نکرده است.
به نظر می‌رسد واشنگتن از این هدف که توافق جدید هسته‌ای را با ایران مورد مذاکره قرار دهد که نه تنها برنامه هسته‌ای بلکه مسئله توسعه موشکی این کشور را هم در برگیرد و به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران هم بپردازد بسیار فاصله دارد.
والتر پوش، از کارشناسان مسائل ایران در اتریش در این‌باره گفت که این تحریم‌ها علیه ایران تاثیر می‌گذارد اما نه آن‌گونه که ترامپ می‌خواهد و امیدوار است. این تحریم‌ها نظام در ایران را پایدار می‌کند.
این کارشناس اتریشی بر این باور است که رفتار دولت آمریکا با ایران حتی برای منتقدین دولت و نظام ایران هم رفتاری تحقیر‌کننده است.
والتر پوش، هم تغییر نظام و هم مذاکرات بین رهبران ایران و آمریکا (که مدنظر ترامپ است) را غیرواقع بینانه می‌داند.
موشکی و منطقه‌ای
سیدمحمدعلی حسینی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه و سفیر اسبق ایران در ایتالیا گفت: اروپا برجام را زمینه‌ای برای مذاکره با ایران در موضوعات منطقه‌ای و موشکی می‌داند.
در روزهای گذشته، پایگاه خبری پولیتیکو با‌‌ اشاره به سفر اخیر «امانوئل بون» مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه به تهران به نقل از دیپلمات‌های اروپایی در گزارشی نوشته بود: یکی از گزینه‌های در دست بررسی، طرحی موسوم به «توقف در برابر توقف» است. در این طرح پیشنهادی قرار است آمریکا در ازای توقف اقدامات بیشتر از سوی ایران برای کاستن از تعهدات برجامی، اعمال تحریم‌های بیشتر را به منظور آغاز گفت‌وگوها متوقف کند.
طرح ضدایرانی «توقف در برابر توقف» دو هدف عمده را دنبال می‌کند. هدف اول متوقف کردن روند کاهش تعهدات برجامی ایران است. خواسته مشترک آمریکا و اروپا دائمی‌کردن محدودیت‌های برجامی کشورمان است. هدف دوم نیز تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌های قدرت ایران(موشکی، منطقه‌ای و...) در قالب مذاکرات جدید است.