kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۹۱۱
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳

مشاور خاتمی: روحانی باید کاری برای معیشت مردم بکند(خبر ویژه)

عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید علت آسیب‌پذیری دولت در مقابل انتقادها این است که در همان ابتدا همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام گذاشت.

عبداله ناصری، که زمانی دولت روحانی را رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان خوانده بود، به روزنامه آرمان گفت: دولت از همان سال ۹۲ نه برای مقابله با تهدیدها و تخریب‌ها و نه برای همراه‌کردن افکار عمومی راهبرد مشخصی نشان نداد. به همین دلیل نیز خیلی در برابر حملات دلواپسان آسیب‌پذیر بود، زیرا تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام گذاشته بود و از دیگر مسائلی که می‌توانست در روزهای بحران کمک حالش باشند، غافل شد.
مشاور خاتمی بدون آنکه به نقش طیف خود در عوام‌فریبی برجامی‌ اشاره کند، گفت: دولت به جامعه این‌طور نشان داد که اگر برجام امضا شود، تمام مشکلات به خودی خود حل می‌شود و به‌وجود آمدن این انتظار در جامعه و بعدتر ناامیدی ناشی از آن آسیب بسیار جدی به سرمایه اجتماعی دولت وارد کرد. در آن زمان همه نخبگان هشدار می‌دادند که برجام دستاورد حداقلی است که برای به حداکثر رساندنش دولت باید کارهای جانبی انجام می‌داد. وی افزود: برجام باید تکمله‌ای می‌داشت تا بتواند اثر واقعی خود را روی زندگی مردم نشان دهد، اما دولت به این موضوع توجه نکرد. ناصری می‌گوید: عقیده من این است که آقای روحانی برای این مدت باقیمانده دولت دوازدهم، یعنی کمتر از دوسال اگر بتواند تحولی در نظام مدیریتی قوه اجرایی شکل دهد و در برابر فشارهای بیرونی بایستد، خواهد توانست گام‌هایی را در راستای بهبود وضعیت معیشت مردم بردارد اما اگر نتواند این کار را بکند ضربه بدی از سوی جریان‌های دلواپس به او وارد خواهد شد. هر چند اصلاح‌طلبان تاکنون از آقای روحانی حمایت کرده‌اند و در برابر فشارها ایستادگی کرده‌اند. باید گفت انتظاراتی نیز از او وجود دارد که دست‌کم تا امروز محقق نشده و بعید هم به‌نظر می‌رسد که محقق شود.
دولت روحانی نباید منفعل عمل کند و باید برنامه‌ای برای بهبود وضع سیاست داخلی داشته باشد.
وی همچنین گفته است: بیرون آمدن ایران از برجام شرایط را نسبت به گذشته وخیم‌تر خواهد کرد و دیگر دستیابی به چنین توافقی که تضمینی برای حفظ امنیت جهان باشد، بعید خواهد بود. نباید گذاشت سرنوشت مهم‌ترین توافق سیاسی کشور بعد از انقلاب بر اثر سیاست‌های دلواپسان، نابود شود.
برخی سیاست‌ها می‌تواند اروپا را به آمریکا نزدیک‌تر کند که کاهش گام‌به‌گام تعهدات از آن جمله می‌تواند باشد و جمهوری اسلامی باید با احتیاط گام بردارد. نباید گوش به حرف کسانی داد که تمام آمال و آرزوهایشان را در نبود برجام می‌بینند. دولت همان‌گونه که در سال ۹۳ و ۹۴ تلاش کرد تا برجام به ثمر برسد، باید تلاش کند تا این دستاورد حفظ شود. وضعیت معیشت مردم هر روز سخت‌تر از گذشته می‌شود و آقای روحانی فارغ از اینکه کاری به انتخابات مجلس ۹۸ یا ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ داشته باشد یا نداشته باشد، باید کاری برای معیشت مردم کند.
وی توضیح نداد که برجام پس از خروج آمریکا و بازگشت تحریم‌ها و همراهی اروپا با آمریکایی‌ها دقیقاً یعنی چی؟! و حفظ دستاورد به چه معناست؟!