kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۹۰۸
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳

تریتا پارسی: اروپا می‌تواند اما نمی‌خواهد از برجام در مقابل آمریکا دفاع کند(خبر ویژه)

رئیس سابق گروه موسوم به نایاک گفت اروپا هرگز از آمریکا مستقل نبوده است.

شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) از جمله لابی‌های مرتبط با دموکرات‌هاست که سالها پیگیر برقراری خط مذاکره و تماس با طیف طرفدار مذاکره و توافق در ایران بوده‌اند و در جریان مذاکرات هسته‌ای نیز با برخی مذاکره کنندگان ایرانی در تماس بودند. تریتا پارسی رئیس سابق این گروه به سی‌ان‌ان گفت: هرگز شاهد استقلال اروپایی‌ها از آمریکا نبوده‌ایم.
پارسی که اکنون معاونت «مؤسسه کوئنسی» را برعهده دارد گفت اروپایی‌ها برای عمل کردن به تعهدات خودنیازمند یک اراده سیاسی و نداشتن هراس از آمریکا هستند و ایران در هیچ مذاکره‌ای که آمریکا به توافق هسته‌ای بازنگشته و تحریم را برنداشته باشد، حضور نخواهد یافت.
ایران اندک اندک از تعهدات خود می‌کاهد و به یکباره به نقض فاحش از این تعهد نپرداخته است.
پارسی ادامه داد: ایران به طرف اروپایی فشار می‌آورد، چرا که از منظر آنها اروپایی‌ها تنها از طرف ترامپ تحت فشار قرار دارند و به این فشار حساس هستند و به این فشار بیشتر پایبند هستند تا به تعهدات خود به توافق هسته‌ای و ایران به مدت یک سال صبر و تحمل به خرج داده به این امید که اروپایی‌ها با آنها وارد داد و ستد شوند که این امر رخ نداد.
سی‌ان‌ان در بخش دیگری از وی پرسید: آیا اروپایی‌ها توانایی سپر شدن در برابر تحریم‌های آمریکا در قبال ایران را دارند؟
پارسی گفت: این امکان وجود دارد و آن داشتن خواسته و اراده سیاسی است، چینی‌ها نشان دادند که این اراده سیاسی را دارند و با وجود تحریم‌های آمریکا به خرید نفت ایران ادامه می‌دهند و مسئله دیگری که اروپایی‌ها هم موافق هستند این می‌باشد که تحریم‌های آمریکا نامشروع است.
وی ادامه داد: اروپایی‌ها می‌توانند این کار را بکنند اما بدان معنی است که تنش آنها با ترامپ افزایش خواهد یافت، این کار ممکن است اما اروپایی‌ها نشان داده‌اند که به فشارهای ترامپ بیشتر پایبند هستند تا به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای. این امری خطرپذیر برای اروپایی‌ها است و بدان معنی می‌باشد که اروپایی‌ها باید درجه‌ای از مستقل بودن از آمریکا را نشان دهند که تاکنون چنین چیزی از آنها دیده نشده است.