kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۹۰۷
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲

اروپا با تحریم‌های آمریکا هماهنگ است نمی‌تواند تحریم جدیدی اعمال کند(خبر ویژه)

عضو شورای روابط خارجی آمریکا تأکید کرد با توجه به خروج آمریکا از برجام و محرومیت ایران از لغو تحریم‌ها، برجام مرده است.

به گزارش سایت این شورا، فیلیپ گوردون در پاسخ به این سؤال که آیا فراتر رفتن ایران از سقف تعیین شده در توافق به معنای پایان توافق است؟ گفت: برجام عملاً مرده است. آمریکا از این توافق خارج شده و از طریق تحریم‌های ثانویه خود علیه دیگر کشورهای طرف تجاری ایران، دیگر شرکای برجام را از عمل کردن به تعهداتشان بازمی‌دارد.
هردو طرف شاید دیر یا زود به برجام عمل کنند اما بندهای اصلی این توافق- یعنی کاهش تحریم‌های بین‌المللی در قبال محدودیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران- دیگر اجرا نمی‌شود.
وی می‌افزاید: گرچه اروپایی‌ها می‌پذیرند که ایران توافق برجام را نقض می‌کند، آنها مایل به بازگشت تحریم‌ها نیستند، ابتدا به این دلیل که آنها آمریکا را مسئول اصلی نقض برجام می‌دانند، و دلیل دیگر آنها می‌دانند بازگشت تحریم‌ها سبب خواهد شد ایران به صورت کامل از برجام خارج شود، مسئله‌ای که ترجیح می‌دهند از آن اجتناب کنند.
البته این مسئله کم اهمیت‌تر از آنی است که به نظر می‌رسد زیرا اروپایی‌ها تا همین مرحله هم با تحریم‌های ثانویه آمریکا هماهنگ بوده‌اند. مثلاً در شرایطی که اروپایی‌ها به خاطر تحریم‌های آمریکا از ایران نفت نمی‌خرند، اگر اتحادیه اروپا بار دیگر ایران را تحریم نفتی کند، بی‌معنا خواهد بود.
به گزارش «الف» گوردون تصریح کرد آمریکا با نقض برجام و اعمال تحریم‌ها، عملاً دست و پای خود را بسته است.