kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۹۰۲
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳

برگزاری اولین جلسه محاکمه «محمدعلی نجفی» به اتهام قتل «میترا استاد»

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات «محمدعلی نجفی» در پرونده قتل «میترا استاد» در دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی و به صورت علنی برگزار شد.

به گزارش میزان، در ابتدای این دادگاه، قاضی کشکولی اظهار داشت: در این پرونده با درخواست دادستان کل کشور و موافقت ریاست قوه قضائیه انتشار جریان رسیدگی این پرونده به صورت علنی آزاد است.
وی افزود: در پرونده حاضر مقام قضایی از ابتدا در صحنه جرم و تحقیقات مقدماتی حضور داشته؛ اما برخی از دستگاه‌های اجرایی سعی کردند تا در امور قضایی دخالت کنند و سبب تشویش اذهان عمومی شدند.
در ادامه نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست پرداخت. براساس این کیفرخواست، محمدعلی نجفی متهم به مباشرت در قتل عمدی «میترا استاد» همسر دوم خود ۳۶ ساله با سلاح گرم، حمل و نگهداری سلاح و مهمات جنگی غیرمجاز و ایراد صدمه عمدی بدنی غیرمنتهی به فوت متهم است.
شهریاری در ادامه با قرائت متن نامه دست‎نویس نجفی که در صحنه قتل کشف شده بود، گفت: دوربین‌های مداربسته ساختمان بررسی شد که نشان می‌داد همان روز محمدعلی نجفی در حال خروج از ساختمان است و قبل از خروج او، راننده محمدعلی نجفی به درب واحد متهم نجفی مراجعه و دو عدد کیف را خارج می‌کند.
قاضی کشکولی درباره محتوای متن نامه دست‎نویس نجفی که در صحنه قتل کشف شده بود، خطاب به نماینده دادستان گفت: برخی از مسائل، مستلزم طرح شدن در جلسه غیرعلنی است.
نماینده دادستان با‌ اشاره به انگیزه متهم از قتل اظهار داشت: متهم عدم نصیحت‌پذیری و عدم قبول طلاق در ازای پرداخت مهریه را انگیزه خود از قتل اعلام کرده است؛ اما متهم در اظهارات بعدی خود عنوان نموده که چون قصد خودکشی داشته مطالب مذکور را نوشته است و متهم در جای جای پرونده در بیان انگیزه خود از قتل اختلافات خانوادگی و زناشویی را بیان می‌کند و مهدورالدم بودن مقتوله را رد می‌کند و اعلام می‌دارد که از بالش برای مخفی نمودن سلاح استفاده کرده و قصد قتل نداشته که این موضوع با دست نوشته‌ها تناقض دارد.
شهریاری در ادامه اظهار کرد: متهم در اعترافات خود اعلام نمود که، چون احساس می‌کردم خانواده‌ام پس از این موضوع تحت فشار قرار می‌گیرند عنوان مهدورالدم را به کار بردم و به خاطر این بود که خانواده‌ام بتوانند از خود دفاع کنند. وی با‌ اشاره به اعترافات متهم خاطرنشان کرد: متهم مکررا نزد بازپرس اعتراف به قتل نموده و انگیزه را اختلافات خانوادگی عنوان کرده است از طرفی سلاح تا سال ۹۴ دارای مجوز بوده که بعد از آن تمدید ننموده است.
بعد از قرائت کیفرخواست، یکی از وکلای اولیای دم با حضور در جایگاه گفت: مطابق کیفرخواست صادره و شکوائیه اولیای دم، محتویات پرونده و سه جرم منتسب در آن حکم به قصاص در حق اولیای‌دم و ‌اشد مجازات صادر کنید.
در ادامه به دستور قاضی کشکولی، زهرا نجفی (دختر متهم)، علیرضا ببری (داماد متهم)، فرهاد آقازاده (راننده متهم) و معصومه رشیدیان (خبرنگار انصاف‌نیوز) به‌عنوان مطلع در جایگاه حاضر شده و به سؤالات قاضی پاسخ دادند.
بعد از حضور مطلعین، قاضی کشکولی گفت: جلسه بعدی روز ۲۶ تیرماه و به صورت علنی برگزار خواهد شد.