kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۹۰۱
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲
رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر داد

پرداخت مستمری به تمام اعضای خانواده‌های با سرپرست معلول

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در گذشته ۱۸۰ هزار خانواری که سرپرست خانواده معلول بود به اندازه یک نفر مستمری می‌گرفتند، گفت: از این به بعد این افراد به اندازه تعداد اعضای خانواده خود مستمری خواهند گرفت.

به گزارش خبرنگار کیهان، وحید قبادی دانا روز گذشته در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، اظهار داشت: امروز سازمان بهزیستی وظایف متفاوتی دارد که ساماندهی کودکان کار، رسیدگی به وضعیت معتادان متجاهر و نگهداری این افراد در مراکز سم‌زدایی و ساماندهی زباله‌گردها از جمله آن‌هاست.
قبادی‌دانا با بیان اینکه پرداخت ودیعه مسکن برای اولین بار در سال ٩٨ به شکل محدود اجرا می‌شود، افزود: برای این بخش ١٢ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که تا سقف پنج میلیون تومان برای ٢۵٠٠ نفر پرداخت می‌شود.
وی با بیان این که 6 میلیون نفر از خدمات سازمان بهزیستی کشور استفاده می‌کنند، ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و ۴۵۰ هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور قرار دارند و یک میلیون و ۸۰ هزار خانوار مستمری ماهانه دریافت می‌کنند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در گذشته ۱۸۰ هزار خانواری که سرپرست خانواده معلول بود به اندازه یک نفر مستمری می‌گرفتند، اعلام کرد: از این به بعد تبعیضی صورت نخواهد گرفت و این افراد به اندازه تعداد اعضای خانواده خود مستمری خواهد گرفت. بار مالی این اقدام برای سازمان بهزیستی نیز ۴۰۰ میلیارد تومان است.
همه افراد تحت پوشش بهزیستی
مستمری می‌گیرند
قبادی دانا با اشاره به جزئیات بودجه سازمان بهزیستی در سال ۹۸ اظهار داشت: در سال گذشته افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی ۵۰۰ هزار خانوار بود که امسال ۵۵۰ هزار خانوار دیگر اضافه و در نوبت قرار گرفتند. برخی از این افراد تا ۱۵ سال پشت نوبتی سازمان بهزیستی بودند.
وی ادامه داد: کل مبلغی که سال گذشته به این سازمان اختصاص داشت حدود یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود و این مقدار در سال جاری به حدود دو هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان رسیده است. با بودجه قبلی ۲۰۰ هزار خانوار باید از لیست مستمری‌بگیران حذف می‌شدند، اما با تأمین اعتبارات لازم همه افراد تحت پوشش بهزیستی مستمری می‌گیرند و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.
ایجاد بانک ذخایر ژنتیک در ایران
رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه از امروز «طرح ژنتیک» در سازمان بهزیستی کلید می‌خورد، گفت: برنامه فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیکی و کلیه افرادی که معلولیت مادر‌زادی دارند مورد بررسی قرار خواهند گرفت. این طرح تا سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد. همچنین از سال ۹۴ نیز طرح مذکور برای ۷۰ هزار خانوار انجام شده است.
۸۰۰۰ معلول نگهداری شده در مراکز شبانه‌روزی
یارانه دریافت نمی‌کنند
قبادی دانا اظهارداشت: اطلاعات ۴۷ هزار نفر که در مراکز بودند ثبت شده و در این میان متوجه شدیم ۸ هزار نفر از کسانی که در مراکز نگهداری شبانه روزی هستند یارانه دریافت نمی‌کنند. ۳۵۰۰ نفر از این افراد نیاز به یارانه و کمک هزینه فوری داشتند که امیدواریم با تخصیص بودجه قانون حمایت از قانون معلولان اعتبار مورد نیاز برای این افراد نیز تأمین شود.
تامین اعتبار کمک هزینه خرید وسایل ضروری
برای معلولان مناطق محروم
به گفته وی، برای خرید وسایل ضروری منزل معلولان شدید نیز برای پنج هزار نفر در مناطق محروم تا سقف 2/5 میلیون تومان برای خرید وسایلی نظیر وسایل خنک کننده، وسایل شست‌وشو و …اقدام خواهد شد.
واگذاری ۲۱۰۰ واحد مسکونی به مددجویان
رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در هفته بهزیستی ۲۱۰۰ واحد مسکونی به مددجویان واگذار می‌شود اظهار داشت: همچنین در هفته بهزیستی واگذاری واحدهای زلزله‌زدگان مددجوی بهزیستی نیز صورت می‌گیرد.
قبادی دانا افزود: در جریان سیل ابتدای امسال هیچکدام از مددجویان ذهنی و جسمی و حتی افراد تحت درمان با سیل و آب گرفتگی مواجه نشدند. همچنین دو هفته بعد از سیل نیز مبلغ ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بر روی کارت بانکی ۲۸ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی شارژ شد.
وی با بیان اینکه گردهمایی تقدیر از خیرین در مشهد مقدس نیز در حال انجام است، گفت: براساس این طرح از خیرین برای تکمیل واحدهای مسکونی مددجویان با دو معلول بیشتر کمک می‌گیریم. ۶۴۰۰ مسکن در حال احداث است و همچنین خدمات پزشکی و جراحی رایگان در زمینه ارتوپدی برای هزار نفر از مددجویان به‌طور رایگان انجام خواهد شد.