kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۸۹۹
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲
وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد

وجود بیش از چهار میلیون تن کالای اساسی در بنادر

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: هم اکنون حدود ۱۰ میلیون تن کالا در بنادر و گمرکات کشور وجود دارد که بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن کالاهای اساسی است.

فرهاد دژپسند‌، پس از بازدید از مجتمع بندری و گمرک شهید رجایی هرمزگان‌، وجود این میزان کالای اساسی در بنادر کشور را یک خبر خوب و مایه امیدواری دانست و اضافه کرد: راهکارهایی برای کاهش زمان ماندگاری و رسوب کالا در بنادر و گمرکات اندیشیده شده است.
وی که با هدف بررسی میدانی رسوب کالا در بندر و گمرک شهید رجایی به بندرعباس سفر کرده است اظهار داشت: مشکلات مربوط به ثبت سفارش و تخصیص ارز و همچنین انجام وظایف سایر سازمان‌ها در زمینه انطباق با استانداردها و قرنطینه از مهم‌ترین دلایل رسوب کالا است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: برخی فرآیندها چون با سلامت و امنیت و ایمنی مردم ارتباط مستقیم دارد قابل حذف نیست اما با تدابیر اندیشیده شده برای فشرده‌سازی این فرآیندها، زمان رسوب کالا به یک سوم زمان کاهش خواهد یافت.
وی یادآور شد: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده، بانک مرکزی اختصاص ارز به کالاهای اساسی گروه یک و دو را در اولویت قرار می‌دهد.
این مقام ارشد اقتصادی در پاسخ به پرسشی درباره گزارش کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس و مطالب مربوط به تخلف در گمرکات در این گزارش اظهار داشت: تعدادی از مدیران آلوده و فاسد در سطوح مختلف برکنار  و تعدادی نیز با توجه با اجرای سامانه جامع گمرکی، با هدف کاهش فساد تعویض شده‌اند.
دژپسند همچنین تصریح کرد: برخی مطالب گزارش مجلس موضوعیت ندارد و پاسخ درست به آن نیازمند تبیین دقیق کارشناسی است.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره استخراج ارز دیجیتال گفت: درباره بیت کوین باید صبر کنیم تا جهت‌گیری‌ها مشخص و مصوبه دولت صادر و ابلاغ شود.