kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۸۷۵
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱
کدخدایی در پاسخ به تقلای اصلاح‌طلبان برای لابی با شورای نگهبان:

گوش شورای نگهبان برای لابی و زیاده‌خواهی ناشنوا است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه عده‌ای اعلام کردند باید با شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت‌ها وارد لابی شویم، گفت: رفت و آمدها از قدیم وجود داشته الان هم وجود دارد اما نسبت به باج‌خواهی، زیاده‌خواهی و لابی‌ها، گوش‌های ما ناشنوا خواهد بود. ملاک شورای نگهبان قانون است.

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته و در آستانه سالروز تشکیل این شورا با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد. دکتر عباسعلی کدخدایی در ابتدای نشست از نسخه جدید پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان رونمایی کرد. همچنین سامانه پیامک خبری شورای نگهبان، به منظور سهولت در دسترسی به اخبار این نهاد برای مسئولان و اصحاب رسانه مرتبط با حوزه خبری شورای نگهبان راه‌اندازی شد. سخنگوی شورای نگهبان در ادامه، پس از ارائه گزارشی از نظرات این شورا نسبت به مصوبات ارسالی از سوی مجلس به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.
کدخدایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه عده‌ای اعلام کردند باید با شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت‌ها وارد لابی شویم، گفت: گوش ما برای شنیدن راهکارها و پیشنهادات باز است و فرقی نمی‌کند که این پیشنهادات از چه گروه و جناحی باشد. سخنگوی شورای نگهبان گفت: رفت و آمدها از قدیم وجود داشته الان هم وجود دارد اما نسبت به باج‌خواهی، زیاده‌خواهی و لابی‌ها، گوش‌های ما ناشنوا خواهد بود. ملاک شورای نگهبان قانون است.
وی در پاسخ به این سؤال که یکی از وزرای دولت اصلاحات گفته است که اگر حاکمیت تضمین دهد که 80 درصد کاندیداهای این جریان تایید صلاحیت شوند، آنها به جای سربازان، ژنرال‌هایشان را در انتخابات آتی به مجلس می‌فرستند، گفت: ملاک شورای نگهبان اجرای مر قانون است، شورای نگهبان برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کند. کدخدایی تصریح کرد: ما در شورای نگهبان تحت تأثیر اظهارات و موضع‌گیری‌های جریانات سیاسی قرار نمی‌گیریم. سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری که با‌ اشاره به سریال گاندو پرسید، آیا از نظر شما فیلمسازان اجازه دارند درباره شورای نگهبان هم فیلم بسازند، بیان داشت: فیلمسازان هرچه می‌خواهند فیلم بسازند. الان هم درباره شورای نگهبان فیلم می‌سازند.
کدخدایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا این ادعا که گزارش انتخابات 88 از سایت جدید این شورا حذف شده است، صحت دارد، گفت: نسبت به این ادعای مضحک باید گفت که این ادعاها قابل پاسخ نیست و از این حرف‌های بی‌پایه و اساس است. اگر ما بخواهیم وقتمان را برای پاسخ به این حرف‌ها اختصاص دهیم، به کارهای دیگر نمی‌رسیم، توضیحات روابط عمومی کافی بود. وی تأکید کرد: نظر شورای نگهبان نظر قاطع، پایانی و ختم کلام است، اگر نسبت به آن موضوع، مطلبی وجود دارد، آقایان اسناد و مدارکشان را ارائه دهند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری در مورد انتخاب یکی از نمایندگان به‌عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان که اصولگرا شناخته می‌شود و تأثیر آن در تأیید صلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب، خاطرنشان کرد: ما فارغ از پاسخگویی هستیم چون این موضوع از اختیارات رئیس قوه قضائیه است و نهایتاً مجلس تصمیم می‌گیرد. قطعاً هر کسی که به شورای نگهبان راه می‌یابد، فارغ از سلایق شخصی‌اش اعمال نظر می‌کند و در تصمیم‌گیری‌ها، مشارکت خواهد داشت.
به گزارش مهر، کدخدایی اظهار داشت: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها، اجرای قانون و اجرای مواد قانون انتخابات را مدنظر دارد؛ مفاسد اقتصادی، اخلاقی و ضدیت با حاکمیت سه محور کلی است که در عموم قوانین انتخاباتی وجود دارد.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در مورد تشکیل نهاد ملی برای نظارت بر انتخابات شوراها، بیان داشت: تاکنون هیچ نهادی برای نظارت بر انتخابات شوراها وجود نداشته و واگذاری این نظارت به مجلس شورای اسلامی هم مفید نبوده است. دوستان شورای عالی استان‌ها نیز نسبت به این موضوع نگران بودند. من پیشنهاد دادم که می‌توان یک نهاد ملی در این خصوص تأسیس
کرد.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد ادعای یکی از نمایندگان مجلس، تصریح کرد: در جلسه فراکسیون امید به او گفتم اگر مدارکی دارد ارائه کند ما بررسی می‌کنیم، از آن جلسه مدت زیادی گذشته است، هنوز مدارک خود را ارائه نداده‌اند و وقتی در رسانه‌ها مطرح می‌شود، معلوم است که اهداف دیگری دارند. به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کردیم.