kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۸۶۴
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹
ثبات در بازار ارز کشور ادامه دارد

کاهش 400 تومانی نرخ دلار در 20 روز اخیر

قیمت دلار در طول 22 روز گذشته از تیر ماه سال جاری، با بیش از 400 تومان کاهش، به 12 هزار و 600 تومان رسید.



سرویس اقتصادی-

اوایل تیر ماه امسال، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی بیان کرد: «قول می‌دهم که ارزش پول ملی را تقویت کنیم، شرایط رو به بهبود است، روند بهبود را می‌توان احساس کرد. این دوره هم تمام خواهد شد و اگر بتوانیم، هر لحظه بتوانیم نرخ دلار را پائین‌تر از این می‌آوریم.»
زمانی که همتی این سخنان را می‌گفت نرخ دلار در کانال 13 هزار تومان بود و در روز نخست تیر ماه، رقم 13 هزار و 45 تومان را به ثبت رسانده بود؛ با این حال، با گذشت حدود 20 روز از سخنان وی و
تیرماه، روند نزولی نرخ ارز شدت گرفت تا جایی که بیش از 400 تومان از نرخ دلار کاسته شد.
روز گذشته قیمت دلار با ورود مجدد به کانال 12 هزار و 600 تومان، پایین‌ترین نرخ ممکن در این کانال (یعنی 12 هزار و 600 تومان) را ثبت کرد و حتی برای لحظاتی قیمت دلار به 12 هزار و 598 تومان هم رسید اما مجددا در قیمت 12 هزار و 600 تومان آرام گرفت.  
بر همین اساس، می‌توان گفت طی 22 روز گذشته از تیر ماه سال جاری، بیش از 400 تومان از نرخ ارز کاسته شده و در پی آن قیمت سکه نیز از چهار میلیون و 644 هزار تومان به چهار میلیون و 444 هزار تومان کاهش یافت که حاکی از کاهش 200 هزار تومانی قیمت سکه در این بازه می‌باشد.
این در حالی است که طی این 20 روز، پهپاد آمریکایی در خلیج‌فارس شکار شد و بیم آن می‌رفت که با افزایش تنش‌ها قیمت دلار هم زیاد شود اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه با کاهش نرخ دلار، این واقعیت اثبات شد که مقاومت می‌تواند به شکوفایی اقتصادی نیز کمک کند.
از خاطر نبریم که در همین بازه زمانی، آمریکا تحریم‌های ایران را بیشتر کرد و از هیچ تلاشی برای آسیب رساندن به ایران از طریق تحریم‌ها فروگذاری نکرد.
موضوعی که بازار ارز ایران هیچ واکنشی نسبت به آن نشان نداد تا بار دیگر ثابت شود آمریکا دیگر در زمینه آسیب‌رسانی به ایران با حربه تحریم، حرفی برای گفتن ندارد.
صرافان رتبه بندی می‌شوند
در این زمینه، علی رهبری مدیر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با ‌اشاره به درخواست بانک مرکزی برای رتبه‌بندی صرافان کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه صرافان در نظام ارزی کشور ذیل نظارت بانک مرکزی دارای تعهداتی هستند، بانک مرکزی از ما خواسته تا سازوکاری برای رتبه‌بندی و اعتبارسنجی صرافان طراحی کنیم.
وی افزود: از طرفی میزان خرید و عرضه ارز در سامانه نیما توسط صرافان باید در تعادل خاصی باشد و اگر این تعادل به هم بخورد، امکان آن وجود دارد که نیازهای ارزی با مشکلاتی مواجه شود؛ البته در حال حاضر بخشی از این فرایند در سامانه نیما مدیریت می‌شود؛ یعنی اگر بالانس موجودی یک صراف آنقدر زیاد شود که از حالت طبیعی خارج شود، این تصور محتمل است که این صراف در حال جذب موجودی است ولی ارز را به بازار عرضه نمی‌کند که در نتیجه دسترسی خرید این صراف به بازار نیما کاهش می‌یابد.
مدیر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: لذا با توجه به این موارد و همچنین عدم شفافیت کافی در اجرای تعهدات صرافان، اظهارنامه‌های مالیاتی و مواردی از این دست، بانک مرکزی تصمیم گرفت میزان دسترسی صرافان به منابع ارزی و همچنین مجوزهای فعالیت آنها را به رتبه‌ اعتباری آنها در سامانه
رتبه‌بندی منوط می‌شود.