kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۸۶۳
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹
توسط متخصصان داخلی انجام شد

بومی‌سازی یک قطعه استراتژیک صنعت گاز با یک‌بیستم هزینه خارجی

یک قطعه استراتژیک تاسیسات تقویت فشار گاز در شرایط تحریم و به همت متخصصان داخلی، با هزینه تمام شده حدود یک بیستم نسبت به نمونه خارجی طراحی و بومی‌سازی شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت انتقال گاز ایران، مدیرعامل این شرکت گفت: با بومیسازی این قطعه، شبکه انتقال گاز ایران از خرید خارجی آن بی‌نیاز شد و هزینه تمام شده محصول نیز نسبت به نمونه خارجی حدود یک بیستم است. سعید توکلی افزود: دانش سامانه‌های پایش و حفاظت در برابر ارتعاشات (Vibration monitoring & protection ) به‌عنوان یک محصول راهبردی و دارای تکنولوژی بالا تنها در اختیار شرکت‌های محدود و برندهای مطرح خارجی در جهان قرار دارد، اما با توجه به استفاده بسیاری از این تجهیزات در صنایع نفت و گاز به ویژه ماشین‌های دوار و مشکلات تأمین نمونه‌های خارجی این محصولات، داخلی‌سازی این تجهیز در دستور کار شرکت انتقال گاز ایران قرار گرفت.
وی هدف از این اقدام را پشتیبانی و حمایت از کالای ایرانی و قطع وابستگی به محصولات خارجی عنوان کرد و ادامه داد: ساخت داخل کارت‌های کنترلی Vibro–Meter/VM600 در دستورکار اعضای کمیته خودکفایی ستاد و کارگروه تخصصی ابزار دقیق معاونت مهندسی در امور ایستگاه‌ها قرار گرفت که بر این اساس نسبت به شناسایی تولیدکننده داخلی، امکان‌سنجی ساخت و جایگزینی قطعه کنترلی یادشده با استفاده از نمونه‌های داخلی تولید شده و با مشخصات مشابه برای نمونه و به تعداد دو دستگاه اقدام شد. به گفته مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران، پس از انطباق، انجام بازرسی لازم و تست کارخانه‌ای، محصول ساخته شده برای نصب و تست عملکرد میدانی به دو تأسیسات تقویت فشار گاز ارسال ونصب شده و با پایش، تست عملکرد میدانی مدت‌دار و بازرسی‌های فنی، عملکرد مناسب تجهیز تأیید شده است. وی شناسایی مشکلات‌ نمونه خارجی در یکی از تأسیسات تقویت فشار گاز و حل مشکل آن را از مزایای داخلی‌سازی سیستم ارتعاش عنوان کرد و افزود: با توجه به بومی‌سازی انجام شده، اکنون خرید نمونه‌های خارجی را متوقف کرده و برای جایگزینی نمونه بومی‌سازی شده اقدام کرده‌ایم.