kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۸۶۲
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹
سرپرست سازمان توسعه تجارت:

اینستکس تاثیری در تجارت خارجی ایران ندارد

سرپرست سازمان توسعه تجارت‌گفت: واقعیت آن است که فعال شدن یا نشدن اینستکس در آمار تجارت خارجی ما تاثیر چندانی ندارد.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا مودودی در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: اینستکس یک ساز و کار برای تبادل تجاری بین ایران و اروپا است و نکته مهم آن است که آن سوی قضیه اصلا بانک‌ها نیستند بلکه شرکتی است که مدیریت عامل آن با آلمان‌ها است، محل آن در فرانسه قرار گرفته و انگلیس‌ها به عنوان ناظر در آن فعالیت خواهند داشت. وی افزود: این ساختار به هیچ وجه یک ساختار بانکی نیست که قرار باشد در آن پولی جابجا شود بلکه بیشتر یک ساز‌و‌کار برای مبادلات تجاری در قالب تهاتر با اقلام غیرتجاری است و هدف اروپا هم این نبوده که بانک‌های خودش را درگیر آن کنند.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: تجارت ما عمدتاً حول تجارت با کشورهای همسایه اتفاق می افتد و تقریبا 85 درصد صادرات ما با کشورهای همسایه‌مان به علاوه چین و هند است؛ این یعنی ما وابستگی چندانی به اروپایی‌ها نداریم کما اینکه سهم کشورهای آسیای شرقی در 15 درصد باقی مانده تجارت خارجی ما، بسیار بیشتر از اروپا است. به گفته مودودی، صادرات اروپا به ایران تقریبا 10 برابر صادرات ما به اروپا بود و به نظر می‌رسد این کانال بیش از آنکه به نفع ایران باشد، می‌توانست به نفع اروپایی‌ها باشد تا از این کانال، حداقل جریان مبادله کالایی خودشان با ایران را در قالب مجرای قانونی در شرایط فعلی ادامه می‌دادند.
وی اضافه کرد: بر همین اساس به نظر من اینستکس از نظر فنی چندان برای ما تعیین‌کننده نیست ولی به لحاظ سیاسی می‌توانست به اروپایی‌ها کمک کند تا نشان دهند که این توانایی را دارند و حیثیت آسیب دیده خودشان را از این طریق ترمیم کنند.
سرپرست سازمان توسعه تجارت درباره آینده اینستکس و امیدوار بودن به کارکرد آن گفت: از یک سو آمریکایی ها تهدید کرده‌اند اگر اینستکس شروع به کار کند، طرف ایرانی اینستکس را تحریم می‌کنند؛ لذا این امکان وجود دارد که ما هر شرکتی را هم معرفی کنیم، در لیست تحریم های
آمریکایی‌ها قرار گیرد. مودودی بیان کرد: معتقدیم اگر اروپایی‌ها در این ماجرا نتوانند راهکاری پیدا کنند با مشکلات جدی‌تری در آینده مواجه خواهند شد؛ لذا آرزو می‌کنیم اتحادیه اروپا بتواند مسیر خودش را در این مورد پیدا کند ولی واقعیت آن است که فعال شدن یا نشدن اینستکس در آمار تجارت خارجی ما تاثیر چندانی ندارد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: امروز ایران یک آزمایشگاه برای جنگ اقتصادی است تا آمریکایی ها آزمایش کنند و ببینند آیا می‌توان در جنگ اقتصادی موفق شد یا نه؛ لذا اگر آمریکا در این آزمایش موفق شود، قطعاً ایران تنها کشوری نخواهد بود که در معرض این جنگ قرار می‌گیرد.
اتفاقا اگر این جنگ شروع شود، برای سایر کشورها نتیجه بسیار سخت‌‌تری خواهد داشت چراکه ایران در این سال‌ها نشان داده، چندان پیوندهای اقتصادی عمیقی با دنیا ندارد که با این تحریم ها با یک خلا جدی مواجه شود، ولی در سایر 164 کشور دیگر عضو WTO که سرمایه‌گذاری کلان مشترک در آن ها انجام شده و تولیدات مشترک گسترده ای
شکل گرفته و سیستم بانکی آن ها به شدت وابسته به ساختار بانکی جهانی هستند، اگر در شرایط امروز ایران قرار بگیرند، بعید است 48 ساعت یا 72 ساعت دوام بیاورند و از درون متلاشی می‌شدند.