kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۸۴۶
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶

اعلام موجودیت «جلیقه‌ سیاه‌ها» در فرانسه

این بار پناهجویان رنگین پوست فرانسوی با اعلام جنبش جدیدی به نام «جلیقه سیاه ها» علیه سیاست‌های مهاجرتی دولت ماکرون دست به تظاهرات زده‌اند.

جنبش «جلیقه زردها» طی یک سال گذشته هر شنبه به خیابان‌ها آمده و دولت فرانسه را به درد سر جدی انداخته‌اند. در خواست آنها از اعتراض به افرایش مالیات بر سوخت حالا به مخالفت با نظام سرمایه‌داری و درخواست برای کناره‌گیری ماکرون رسیده است. اما روز جمعه خبر رسید جنبش دیگری در فرانسه اعلام موجودیت کرده که به تقلید از جلیقه‌زردها، نام جلیقه‌سیاه‌ها را برای خود برگزیده‌اند.
جلیقه سیاه‌ها پناهجویان و سیاه پوستان فرانسوی هستند که مدرک شناسایی ندارند. آنها روز جمعه با تجمع و تظاهرات در  ساختمان «پانتئون» واقع در پاریس خواستار دریافت مدارک و حق اقامت در فرانسه شدند. بنابر گزارش شبکه خبری «راشاتودی»،  معترضان اعلام کردند تا زمانی که به آنها مدارک قانونی داده شود، در این محل می‌مانند. «پانتئون» محلی در پاریس است که شماری از بزرگان فرانسوی از جمله «ولتر» و
«ویکتور هوگو» در آنجا دفن شده‌اند.
یکی از ترتیب‌دهندگان این تجمع در بیانیه‌ای اعلام کرده: «ما مدرک نداریم، صدای ما شنیده نمی‌شود و در جمهوری فرانسه وجه نداریم. ما به مقبره مردان بزرگ شما آمده‌ایم تا این بی‌احترامی را محکوم کنیم». در برگه‌ای که یکی از سازمان‌دهندگان این برنامه ارائه داده، آمده: «ما تا زمانی که به همه مدارک داده شود، اینجا خواهیم ماند». این اقدام، واکنش تند نیروهای پلیس فرانسه را به دنبال داشت و چندین نفر در جریان سرکوب سیاهان دستگیر شدند. این تظاهرات به صورت مسالمت‌آمیز برگزار می‌شد و معترضان هم بدون توسل به خشونت شعار سر می‌دادند و نوشته‌هایی را با خود حمل می‌کردند.«مارینه لوپن» رهبر راست‌گرایان فرانسه به این اقدام واکنش نشان داد و در قالب پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «در فرانسه، تنها آینده‌ای که برای پناهجویان غیرقانونی وجود دارد، اخراج است چرا که چنین چیزی قانون است».