kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۸۴۰
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۳

تقابل ترکیه و عربستان در سوریه ریاض به کمک کردهای مخالف اردوغان رفته است

هم زمان با تحرکات رژیم سعودی و امارات در مناطق شرقی سوریه و حمایت آنها از کردها، ارتش ترکیه تجهیزات نظامی زیادی را با هدف مقابله با «یگان‌های مدافع خلق کرد»، به این مناطق ارسال کرده است.


بر اساس گزارش روزنامه «القدس العربی»، پس از انتشار خبرهایی مبنی بر افزایش تحرکات سعودی - اماراتی در مناطق تحت کنترل کردهای تحت حمایت آمریکا در شرق رود فرات (سوریه) و حمایت مالی و نظامی این دو کشور از شبه ‌نظامیان کُرد، خبرهایی نیز درمورد تحرکات ناگهانی ارتش ترکیه در شمال شرق سوریه منتشر می‌شود.
گروه موسوم به«یگان‌های مدافع خلق کُرد» که تحت حمایت آمریکا قرار دارد، برای ترکیه، تهدید محسوب می‌شود.
منابع ترکیه‌ای اعلام کردند، یک هیئت بلندپایه سعودی به همراه مسئولان اماراتی، نشست‌هایی را با شبه نظامیان کرد برگزار کرده و به آنان وعده‌های مالی داده‌اند.
این منابع همچنین، خبر دادند که دولت ترکیه شماری از فرماندهان گروه‌های تروریستی مانند «ارتش آزاد سوریه» و «ارتش ملی سوریه» را به آنکارا دعوت و با آنان نشست برگزار کرده است. هم ‌زمان با آن، سطح آمادگی این گروه‌ها در مناطق «الباب» و «جرابلس» استان «حلب» سوریه افزایش یافته و نشست‌هایی نیز میان آنها و رهبران عشایر برگزار شده است.
در کشور لیبی نیز ترکیه مقابل سعودی‌ها و اماراتی‌ها قرار گرفته است؛ آنکارا از «دولت وفاق ملی» طرابلس و سعودی‌ها و اماراتی‌ها نیز از ژنرال شورشی «خلیفه حفتر» حمایت می‌کنند.
القدس العربی ادامه داد، با وجود اینکه طی ماه‌های گذشته، روند ارسال تجهیزات توسط ارتش ترکیه به مرزهای سوریه قطع نشده، ولی این روند در روزهای اخیر شتاب زیادی به خود گرفته و شامل‌تانک، خمپاره‌انداز، نفربر، خودروی زرهی و شماری از نیروهای ارتش ترکیه می‌شود.
به اعتقاد کارشناسان، ارسال تجهیزات و نیرو توسط آنکارا به مناطق کرد نشین سوریه، احتمالا با تیرگی روابط آنکارا و واشنگتن به خاطر خرید اس – 400 توسط ترکیه از روسیه نیزمربوط می‌شود. آمریکا طی روزهای اخیر علیه آنکارا خط و نشان کشیده بود و این احتمال وجود دارد که کرد‌ها را علیه ترکیه
تحریک بکند.