kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۸۳۵
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۲

خانواده و ازدواج از نگاه رهبری



  عروس خانم‌ها پیش‌قدم شوند
از بعضی‌ها وقتی می‌پرسیم که شما چرا برای دو نفری که می‌خواهند زندگی بکنند، بازار را می‌خواهید خالی کنید که جهیزیّه برای خودتان درست کنید؟ می‌گویند: ما داریم؛ چون داریم می‌خواهیم بکنیم. آیا این استدلال کافی است؟ چون داریم! این استدلال به هیچ وجه کافی نیست، استدلال غلطی است. در یک جامعه همه‌جور انسان زندگی می‌کند، شما باید کاری کنید که آن دختری هم که ندارد، اگر خواست شوهر بکند بتواند و الّا این جهیزیّه‌ای که شما دارید برای دخترتان درست می‌کنید، این مهریّه‌ای که شما دارید به عروستان می‌دهید، این دیگر دَرِ ازدواج را برای دیگران خواهد بست... این روش انسانی نیست، این روش اسلامی نیست.(1)
عروس خانم‌ها، شما نگذارید
نگذارید جهیزیّه‌ها را سنگین کنند، دخترها نگذارند، عروس‌ها شما نگذارید، پدر و مادرها هم اگر می‌خواهند، شما نگذارید، این همه جنس گران را می‌خواهید چه کنید؟ (2)
مادرهای عروس‌ها در تهیه جهیزیّه دست نگه دارند، خیلی افراط و اسراف نکنند، نگویند حالا مثلاً دخترمان است، دلش می‌شکند؛ نه، دخترها خوبند، دخترها نمی‌خواهند. ما بیخود نباید دل آنها را بکشانیم به این سمت که هر چیز قشنگ و لوکس و... حتماً باید برایش تهیه شود.(3)
این دختر خانم‌ها که می‌خواهند جهیزیّه درست کنند، برای خرید اسباب سر عقد و جهیزیّه، در این دکان‌های گران قیمت بعضی از جاهای تهران، آن محلّات گران‌قیمت که معروف است – نمی‌خواهم البته اسم بیاورم – من می‌شناسم کجاهاست که دکان‌هایش معروف است به جنس گران، اصلاً طرف آنها پا نگذارند. بروند آنجاهایی که معروف به گرانی نیست. این‌طور نباشد که داماد بیچاره را دنبالشان راه بیندازند برای خرید عروس و خرید عقد. متأسفانه از این کارها می‌کنند.(4)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. خطبه‌ عقد مورخه‌ ۵/۸/۱۳۷۵          2.خطبه‌ عقد مورخه‌ ۲۳/۹/۱۳۷۳
3. خطبه‌ عقد مورخه‌ ۱۶/۱۱/۱۳۷۹      4. خطبه‌ عقد مورخه‌ ۱۹/۳/۱۳۷۲
* پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای