kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۸۳۱
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۲

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی



   وضو و غسل بعد از تتو
س) زنی که تتو انجام داده و ابرویش زخم یا جراحت دارد، می‌تواند به جای وضو یا غسل، تیمم کند؟
ج) اگر روی زخم باز است و آب برای آن ضرر ندارد، باید طبق معمول وضو و غسل انجام دهد و آن را بشوید و اگر آب برای آن ضرر دارد، باید اطراف آن را بشوید و احتیاط آن است که اگر ضرر نداشته باشد، روی آن دست‌تر بکشد.
خمس حقوق مستمرّی
س) پدر من کارمند بود و مدتی است که فوت شده و حقوق مستمری او ماهیانه بین من و مادرم به صورت جداگانه به حسابمان واریز می‌شود، آیا باید خمس آن را بدهیم؟
ج) پرداخت خمس مستمری واجب نیست.
مستطیع شدن زن در صورت مطالبه مهریه
س) اگر مهریه زن برای مخارج حج واجب کفایت کند، حج بر او واجب است و باید مهریه را از شوهرش مطالبه کند؟
ج) در صورتی که شوهر توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، زن نمی‌تواند مهریه را مطالبه کند و مستطیع نیست، ولی اگر شوهر تمکّن دارد و مطالبه مهریه برای زن مفسده‌ای ندارد، واجب است مهریه را مطالبه کند و به حج برود و اگر مطالبه آن برای او مفسده داشته باشد مثل اینکه منجر به نزاع و طلاق شود، مستطیع نیست و واجب نیست مطالبه کند.
پول خرد باقی مانده از مشتری
س) من در پمپ گاز کار می‌کنم، برای بازگرداندن بقیه پول مشتری مشکل دارم، بناچار در پایان شیفت کاری مقدار کمی از پول مشتری نزد من باقی می‌ماند، تکلیف این پول‌ها چیست؟ البته ظاهراً مشتری بقیه پول را می‌بخشد.
ج) اگر با رضایت مشتری باشد استفاده از پول باقیمانده برای شما اشکال ندارد، ولی اگر بدون رضایت مشتری باشد، باید به مشتری برگردانید و در صورتی که مأیوس از یافتن مشتری می‌باشید، از جانب او به فقیر صدقه بدهید.