kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۸۰۸
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵

سناریوی ساختگی لندن وحشت انگلیسی‌ها از شناورهای سپاه را عیان کرد

خبرگزاری روسی طی گزارشی ضمن‌ اشاره به ساختگی بودن خبر توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج ‌فارس تصریح کرد که واکنش مقامات انگلیسی به این خبر دروغ صرفا وحشت آنها از شناورهای سپاه را عیان کرد.

 

 خبرگزاری اسپوتنیک روز پنج‌شنبه در گزارشی با‌ اشاره به ادعای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر تلاش 5 شناور سپاه پاسداران برای توقیف نفتکش بریتانیایی، درپی راهزنی دریایی این کشور در حمله به نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق، به نقل از یک کارشناس مسائل راهبردی نوشت: اگر نیروی دریایی ایران قصد داشت یک نفتکش بریتانیایی متعلق به «بریتیش پترولیوم» را توقیف کند، از مبدا این امکان را داشت که این نفتکش توقیف شود، چرا که این نفتکش در بصره بارگیری کرده و هنگامی که می‌خواست از این بندر جدا شود، نهایتا می‌بایست از دهانه اروند رود عبور کند و باید از نقطه «آر» در خلیج ‌فارس عبور کند.
وی افزود: نقطه «آر» نقطه‌ای در خلیج ‌فارس است که در دهانه اروند رود و در حوزه سرزمینی و تسلط ایران قرار دارد. آن نفتکش قاعدتا از آنجا عبور کرده است و برای نیروی دریایی ایران و سپاه پاسداران، اگر می‌خواست آن نفتکش را توقیف کند بسیار راحت‌تر بود که با حجم نیرویی که داشت نفتکش را در آنجا توقیف کند. ضمن اینکه اساسا توقیف یک نفتکش غول‌پیکر با 3-4 قایق گشت‌زنی امکان‌پذیر نیست.
این روزنامه همچنین در گزارشی به افزایش سطح امنیتی کشتی‌های انگلیسی در پی انتشار این خبر ساختگی‌ اشاره و به عیان شدن وحشت انگلیسی‌ها از احتمال اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران در پی توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق تاکید کرد.
پنتاگون به دنبال تشکیل ائتلافی برای اسکورت کشتی‌های تجاری در خلیج ‌فارس
این در حالی است که پنتاگون هم روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در حال رایزنی برای تشکیل ائتلافی است تا برای تمامی کشتی‌هایی که از خلیج ‌فارس عبور می‌کنند، حمایت نظامی تامین
 کند.
ژنرال مارک مایلی که نامزد ریاست ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکاست، پیش‌بینی کرد که ظرف چند هفته آینده این ائتلاف شکل بگیرد. این ژنرال آمریکایی که در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا سخن می‌گفت، تاکید کرد که این حمایت نظامی شامل کشتی‌های تجاری خواهد شد. او مدعی شد، آمریکا «نقش تعیین‌کننده‌ای» در تضمین آزادی دریانوردی در خلیج ‌فارس دارد.
بازداشت ناخدا و سه نفر افسران نفتکشِ ایرانی
خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه گزارش داد که پلیس جبل‌الطارق ناخدای نفتکش و یک افسر دیگر این نفتکش را بازداشت کرده است. روزنامه محلی جبل‌الطارق به نقل از یک سخنگوی پلیس سلطنتی این منطقه گزارش داده بود پلیس ناخدای ابرنفتکش «گریس‌-۱» و افسر ارشد آن را به ظن نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه دستگیر کرده است. خبرگزاری فرانسه گزارش داده هر دو فرد دستگیر شده تبعه هند هستند.
از سوی دیگر شبکه راشا تودی از بازداشت دو افسر دیگر‌ تانکر نفتکش حامل نفت ایران در روز جمعه از سوی مقامات جبل‌الطارق خبر داد. پلیس جبل‌الطارق این موضوع را تایید کرده است و اعلام کرده این دو نفر نیز از اتباع هندی هستند.
هشدار جمهوری اسلامی به انگلیس
 درباره نفتکش ایرانی
در چنین شرایطی روز گذشته سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه از حضور مجدد سفیر انگلیس در تهران به وزارت امور خارجه برای بار چهارم طی یک هفته گذشته در جهت ارائه توضیحات درخصوص توقیف نفتکش حامل نفت ایران خبر داد و اظهار داشت: توقیف نفتکش«‌گریس-۱» برای ایران موضوع مهمی است و طبیعی است در این چارچوب، دیپلمات‌های این کشور برای گفت‌وگوها و ارائه توضیحات به وزارت امور خارجه بیایند.
موسوی با نادرست خواندن ادعای انگلیس درباره مقصد نفتکش ‌گریس تصریح کرد: همان‌طور که قبلاً هم گفته‌ام این نفتکش نمی‌تواند در بنادر سوریه پهلو بگیرد زیرا یک سوپرتانکر است. از سوی دیگر، سؤال ما از انگلیس این است که مگر جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار دارد؟ مگر اروپا ما را تحریم نفتی کرده است؟ به فرض آنکه این نفتکش به سوریه می‌رفته است، مگر آنها نبودند که ادعا می‌کردند ما قوانینمان فراسرزمینی نیست و علیه دیگر کشورها اعمال نخواهیم کرد؟ آنها همیشه منتقد این موضوع بوده‌اند ولی چطور شده است که اکنون خود به بهانه نقض تحریم‌های سوریه، این کار را انجام می‌دهند.
انگلیسی‌ها هرچه زودتر
نفتکش حامل نفت ایران را رها کنند
وی ادامه داد: هم اسناد و مدارک و همچنین تناقضات انگلیسی‌ها نشان می‌دهد که حرف لندن به لحاظ حقوقی چندان قابل اعتنا و توجه نیست مگر اینکه آنها تحت تاثیر آمریکایی‌ها بخواهند وارد بازی خطرناک و ناپیدا شوند که ما توصیه نمی‌کنیم در شرایط کنونی، آنها وارد چنین بازی‌ای شوند. کماکان از آنها می‌خواهیم هرچه زودتر این نفتکش را رها کنند زیرا این کار به سود همه است.