kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۷۴۷
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۶
هواداران مذاکره با آمریکا بخوانند

بلومبرگ: رفتار ترامپ با قدیمی‌ترین و نزدیک‌ترین متحدانش هم شرم‌آور است

بلومبرگ در گزارشی با‌اشاره به افزایش تنش‌ها بین آمریکا و انگلیس بر سر افشای ایمیل‌های سفیر انگلیس در واشنگتن نوشته: رفتار ترامپ با قدیمی‌ترین و نزدیک‌ترین متحدانش حتی بر سر مسائل جزئی نیز شرم‌آور است.



سرویس خارجی-

برای رئیس‌جمهور آمریکا، دوست و دشمن فرق نمی‌کند. شخصیت بیمار و خودشیفته او، به خوبی گویای روحیه استکباری سیاستمداران آمریکایی است. همه را مطیع و فرمانبردار می‌خواهد حتی قدیمی‌ترین و نزدیک‌ترین متحدان را.
 انگلیس که قدیمی‌ترین و نزدیک‌ترین متحد آمریکا در جهان محسوب می‌شود و روابط دو کشور همواره استراتژیک و خاص عنوان می‌شود دولتمردانش این روزها هدف شدیدترین حملات ترامپ قرار گرفته‌اند. ماجرا از یکشنبه هفته گذشته آغاز شد وقتی «دیلی میل» اسنادی محرمانه را از مکاتبات میان سفیر انگلیس و دفتر نخست‌وزیری این کشور منتشر کرد که بر اساس آن سفیر انگلیس در این مکاتبات، ترامپ را «بی‌منطق، دمدمی‌مزاج و ناکارآمد» توصیف کرده بود. به دنبال این رسوایی، ترامپ هم بیکار ننشست و سفیر انگلیس را «بسیار احمق» و عملکرد ترزا می ‌در برگزیت را «احمقانه» خواند. ترامپ حتی مذاکرات برگزیت با انگلیس را نیز لغو کرد. در ادامه «کیم داروش» سفیر انگلیس در آمریکا روز چهارشنبه تحت فشارهای دولت «دونالد ترامپ» مجبور به استعفا شد.
حالا پایگاه تحلیلی «بلومبرگ» در گزارشی با‌اشاره به نحوه برخورد ترامپ با نزدیک‌ترین متحد کشورش نوشته: «ترامپ به خاطر جزئی‌ترین نزاع، نزدیک‌ترین دوست و همپیمان آمریکا را از خود راند...اوضاع زمانی بدتر شد که ترامپ اعلام کرد آمریکا دیگر با داروش همکاری نمی‌کند و «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس اعتراض خود را با این پیام توییتری نشان داد که همپیمانان باید با احترام با یکدیگر برخورد کنند.»
 به گزارش فارس در ادامه گزارش بلومبرگ آمده: «ترامپ در قبال کانادا، مکزیک، آلمان، ژاپن، اتحادیه اروپا و ناتو هم همچنان الگوی خود را تکرار می‌کند و به این حقیقت توجهی ندارد که ائتلاف‌ها در خدمت منافع آمریکا هستند؛ خواه در محدود کردن چین یا خواه در رفع درگیری‌های غرب آسیا.»
بلومبرگ در پایان با اعلام «شرم آور» بودن رفتار ترامپ با انگلیس گزارش خود را این‌طور به پایان می‌رساند که: «نفاق به وجود آمده میان انگلیس و آمریکا بدون شک، آسیب‌زا است. ترامپ تنها به دلیل یک نزاع جزئی‌، نزدیک‌ترین دوست و همپیمانش را رانده است و در قبال آن چیزی به دست نیاورده است و در مجموع این اقدام آمریکا منحصراً ناکارآمد بوده است....»
روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز روز جمعه با‌اشاره به وضعیت حاکم بین دو کشور آمریکا و انگلیس نوشت، اتحاد راست‌گراهای افراطی آمریکا و انگلیس در آینده نه‌چندان دور، نه‌تنها دوقطبی سیاسی در این دو کشور را تعمیق می‌کند بلکه برای جهان عواقب خطرناکی خواهد داشت. در این گزارش همچنین آمده:
«خط‌مشی دولت آمریکا را سیاست‌های پارتیزانی می‌سازند و تعامل ملی سازنده با حزب دموکرات درخصوص مسائل زیرساختی به‌خاطر ایجاد دوقطبی عمیق میسر نیست. در انگلیس نیز اوضاع بهتر از این نیست. این کشور با تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا دکمه نابود کردن خود را فشار داده و از آن زمان نفوذ و قدرت سیاسی خود در عرصه جهانی را رفته رفته از دست می‌دهد. دلیل بخشی از آشفتگی‌های سیاسی ذکر شده این است که همانند آمریکا، در انگلیس نیز راست‌گراهای افراطی در حال قدرت گرفتن هستند.... به نظر نمی‌رسد ترامپ و افرادی مانند جانسون در انگلیس، به آنچه در کشورشان یا برای متحدانشان اتفاق می‌افتد اهمیتی بدهند و سقوط آزاد سیاسی در هر دو کشور، در حال نزدیک کردن این دو جنبش پوپولیست راست‌گرا به یکدیگر است... روابط ویژه میان آمریکا و انگلیس ممکن است نه‌تنها بدتر شود بلکه وارد مرحله خطرناکی نیز بشود.
گفتنی است با این وجود هستند غرب پرستانی در همین کشور خودمان که به هر بهانه ای، از لزوم مذاکره با ترامپ می‌گویند، چه زمانی که در موضع کاملا برتر قرار داریم و مثلا پیشرفته‌ترین پهپاد آمریکا را سرنگون کرده‌ایم، چه در مواقعی که در برابر تهاجم اقتصادی این کشور، در حال مقاومتیم! این‌ها همان افرادی هستند که نتانیاهو زمانی گفته بود، سرمایه‌های اسرائیل در ایران هستند!