kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۷۰۶
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰

مشاور اوباما: ایران تسلیم نمی‌شود آنها مقاومت در مقابل تحریم را آموخته‌اند(خبر ویژه)

یک مشاور در دولت اوباما می‌گوید: ایران به خوبی مقاومت در مقابل شرایط تحریم را می‌شناسد. فشار حداکثری آمریکا جواب نداده است.

ولی نصر رئیس موسسه مطالعاتی جان هاپکینز به ایلنا گفت: من تمام اتفاقاتی را که اخیرا رخ داده است، مانند انفجار نفتکش‌ها و سقوط پهپاد آمریکایی همه و همه را ناشی از فشار حداکثری ترامپ می‌دانم و معتقدم این اتفاقات نشان می‌دهد که فشار حداکثری ترامپ جواب نداده است.
وی افزود: آمریکا و دونالد ترامپ مدام اتهاماتی را علیه ایران و حضور این کشور در وقایع مختلف مانند حادثه نفتکش‌ها بیان می‌کنند. این اتهامات بدون دلیل و سند و مدرک است. تنها آتش اختلافات را برافروخته نگاه می‌دارد و راه را بر دیپلماسی و مذاکره می‌بندد و احتمال بروز جنگ را بالا می‌برد.
وی در ادامه در مورد خروج ایران از برجام و اعمال تحریم‌ها گفت: ترامپ در واقع با خروج از برجام باعث بی‌اعتمادی رهبران ایران شده است. ایران معتقد است که آمریکا اصول مذاکره را بلد نیست و تقلب می‌کند چرا که این آمریکا بود که با خروج از برجام و لغو تعهدات، این توافق را تضعیف کرد.
نصر در مورد جنگ اقتصادی کنونی آمریکا با ایران گفت: ترامپ می‌گوید خواستار جنگ نیست ولی جنگ اقتصادی خود دارای اثرات بسیاری بر اقتصاد ایران است و باعث انزوای یک کشور و فشار بر مردم آن می‌شود؛ چیزی که در درگیری نظامی هم رخ می‌دهد.
وی در مورد اثربخشی تحریم‌ها گفت: تحریم‌ها نمی‌تواند به تاثیر دلخواه ترامپ منجر شود چرا که ایران به خوبی مقاومت را بلد است و می‌داند در شرایط تحریم چگونه رفتار کند و به‌گونه‌ای مقاومت در شرایط اقتصادی را آموخته است.
مشاور دولت اوباما در ادامه به اجرای کاهش تعهدات برجامی ایران اشاره کرد و در این باره گفت: ایران کشوری نیست که به آسانی تسلیم شود و بارها و بارها نشان داده است که مقاومت می‌کند. از سوی دیگر فشار حداکثری ترامپ بر ایران باعث شده که آنها تصمیم به کاهش تعهدات خود بگیرند. ایران تاکنون به برجام متعهد بوده است، اما اکنون صبر ایران تمام شده است.