kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۷۰۰
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

برای احیای برجام باید توان موشکی کشور را معامله کنیم!

روزنامه‌های اصلاح‌طلب روز گذشته نیز خط هجمه به صداوسیما به بهانه سریال گاندو را حفظ کرده‌ و در کنار آن به موضوع سفر فرستاده ویژه مکرون به ایران و اظهارات بهزاد نبوی در دیدار با جمعی از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پرداختند. اما نکته قابل تاملی که در مرور روزنامه‌های زنجیره‌ای بیش از پیش به چشم می‌آمد ادعای عجیب روزنامه آرمان بود: مذاکره بر سر توان موشکی برای احیای برجام!



سرویس سیاسی-

 آرمان روز گذشته برای بررسی تبعات کاهش تعهدات برجامی ایران ! گفت‌و‌گویی با یک به اصطلاح تحلیلگر روابط بین‌الملل انجام داده که وی در بخشی از این گفت‌و‌گو مدعی شده است: « نکته مهم اینکه در شرایط کنونی کاهش تعهدات برجامی ایران سبب تغییر موازنه قدرت در بین کشورهای عضو برجام نخواهد شد. احیای برجام نیازمند تغییر موازنه قدرت است. در چنین شرایطی تنها رویکردی تأثیرگذار خواهد بود که با تأثیرگذاری بر طرف مقابل موازنه قدرت را تغییر دهد. اگر موازنه قدرت تغییر نکند طرف مقابل انعطاف‌پذیری لازم را نشان نخواهد داد. موازنه قدرت نیز در سطح سیاست و اقتصاد جهانی است. موازنه قدرت را می‌توان در قابلیت‌های موشکی و یا نقش منطقه‌ای ایران بررسی
کرد.»
 گفتنی است طیف اصلاح‌طلب مهارت خاصی در «چوب حراج زدن بر مؤلفه‌های قدرت کشور» دارد. دیروز هسته‌ای و سپس موشکی و منطقه‌ای و حقوق بشر و...
هدف دشمن این است که محدودیت‌های برجامی ایران دائمی شده و خسارت محضِ برجام به دیگر مؤلفه‌های قدرت کشورمان از جمله توان موشکی و قدرت منطقه‌ای تعمیم پیدا کند. متأسفانه طیف اصلاح‌طلب در نقش «بلندگوهای ترامپ و شرکا» برای جاانداختن این نقشه ضدایرانی تلاش می‌کنند!
چندی پیش «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه،در مصاحبه با فرانس ۲۴ گفته بود: «احاطه کردن ایران با یک سیاست الزام‌آور، همان چیزی است که من همواره بر آن تاکید دارم. برای من راهبرد با ایران بر چهار مبنا است؛ حفظ توافق هسته‌ای، توان مدیریت فعالیت هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ (دائمی‌کردن محدودیت‌های برجامی ایران)، کنترل فعالیت موشک‌های بالستیکی ایران و توان مقابله با نفوذ ایران در منطقه. من هیچ‌گاه دربرابر ایران ساده‌لوح و زودباور نبودم اختلاف‌نظر ما با آمریکا بر سر شیوه رفتاری ماست».
کاهش تورم به خاطر افزایش گرانی و کاهش قدرت خرید مردم است
نه تدبیر دولت!
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «عبور از بحران اقتصادی» نوشت: « براي اولين‌بار در طول 20 ماه گذشته، نرخ تورم موادغذايي در خردادماه امسال منفي بود. سقف سنتي تورم، فروردين، ارديبهشت و خرداد است و به‌طور معمول در تير و مرداد تورم كم مي‌شود. اينكه اين ‌دفعه از خرداد شروع شده، نشان مي‌دهد كه ما داريم از بحران عبور مي‌كنيم. هم اقتصاد ايران خودش را پيدا كرده و هم به نظر مي‌رسد كه تحت شوك وحشتناك چهار برابر شدن قيمت ارز، ميزان واردات كاهش چشمگير و صادرات افزايش قابل ‌توجه پيدا كرده است. به نظر مي‌رسد كه داريم تراز جديدي در ساختار اقتصادي ايران پيدا مي‌كنيم... اين دستاورد مهم و بزرگي است و اگر موفق به ادامه آن بشويم، نرخ تورم به دور و بر 10 درصد خواهد رسيد.»
در شرایطی که غول تورم افسارگسیخته در حال بلعیدن سفره و تنگ کردن معیشت خانواده ایرانی است ، روزنامه‌های زنجیره‌ای حامی دولت با اعداد و ارقام در حال دستاوردتراشی‌های مضحک برای دولت هستند.
ادعای این روزنامه اصلاح‌طلب در حالی است که در ماه‌های اخیر هیچ اقدام قابل تأملی در بدنه دولت به جز چند پیش‌نویس و طرح دیده نشده است. کارشناسان کاهش تب قیمت‌ها و تورم را در عمل نتیجه کاهش تقاضای مردم در اثر گرانی‌های اخیر و کوچک‌شدن سبد خانوار مردم می‌دانند.
به عبارتی دولت برای کاهش رشد قیمت‌ها و تورم، آن‌قدر کالاها را گران ‌کرده‌اند که مردم خریدشان را کم کنند. با کاهش تقاضا برای خرید و کاهش خریداران، رشد قیمت‌ها و تورم هم کند شده ، و مدعیان اصلاحات از آن به‌عنوان عبور از بحران اقتصادی و دستاورد مهم دولت یاد می‌کنند.
مدعیان اصلاحات کاهش تورم‌ نقطه‌ به‌ نقطه را به حساب تدبیرهای دولت که جز درخواست از مردم برای نخریدن بوده، نگذارند و به جای دستاورد تراشی برای دولت به این نکته توجه کنند که این روند کاهش خرید، به ضرر تولید ملی است.
فرمان آشوب حجاریان به مدعیان اصلاحات
در روزنامه حامی دولت
روزنامه سازندگی در یادداشتی به قلم سعید حجاریان نوشت: «در ترکیه، به‌رغم اینکه دموکراسی دوام و قوام کافی نیافته است و فرایند‌های سیاسی کمابیش از‌اشخاص تأثیر می‌پذیرد، شاهد هستیم به‌دلیل توازن قوا «صدا»ی مردم به‌وضوح شنیده می‌شود، انتخابات معنا می‌یابد و نتیجه‌ای خلاف میل و ابتکارات حزب حاکم پدید می‌آید. از این منظر، می‌توان برگه رای آن کشور را اسکناس عرصه سیاست خواند؛ اسکناسی که به صدای مردم سنجاق شده است و چنانچه فاقد کارکرد شود و یا اساسا به‌حساب نیاید، گویی به صدا درمی‌آید؛ صدایی که نمی‌توان آن را خفه
کرد.»
وی در این مطلب بعد از‌ اشاره به اعتراضات مردمی علیه نظام حاکم در ترکیه نوشته است: «اکنون نمی‌توان تغییر کلمه رأی را به انتظار نشست زیرا اساساً تغییری پدید نمی‌آورد. از اینرو باید به رأی محتوا بخشید و آن را به صدا تبدیل کرد. رویه‌ای که ذیل آن، نگاه به نظارت تبدیل می‌شود و سپس سازمان پیدا می‌کند و این نظارت سازمان‌یافته، از ابتدا تا انتهای پروسه انتخابات جاری و ساری و با سیستم‌های مدرن پشتیبانی می‌شود.»
شایان ذکر است پس از آنکه مدعیان اصلاحات در به خط کردن مجموعه فعالان خود در راستای راهبرد «انتخابات مشروط» ناکام ماندند، شمشیر را از رو بسته و حرف از تولید «صدا» (بخوانید اغتشاش و اعتراض) می‌زنند؛ گویا هنوز از انتخابات گذشته و فتنه‌هایی که در 78 و 88 در دستور کار خود قرار داده بودند، درس عبرتی نگرفته و به «سازماندهی اعتراض» و بهره‌برداری از «سیستم‌های مدرن» دل خوش کرده اند!
تداوم هراس و آشفتگی مدعیان اصلاحات از گاندو
روایت هنرمندانه چیره دستی اطلاعاتی ایران در انهدام خط نفوذ در سریال «گاندو» مدعیان اصلاحات به‌عنوان مهره‌های اجاره‌ای دشمنان را به آشفتگی و هراس و هذیان گویی کشانده است.
علی مطهری دیروز در ارگان دولت نوشت: «آمریکا، انگلیس و اسرائیل که معمولاً مبدأ ارسال نفوذی یا جاسوس هستند می‌دانند که معمولاً دولت‌ها در ایران قدرت تعیین‌کننده نیستند و قدرت تأثیرگذار در جای دیگری است. لذا احتمال نفوذ در نهادهای حکومتی و نیروهای مسلح بیشتر از احتمال نفوذ و جاسوسی در دولت است.»
وی افزود: «سریال «گاندو» در واقع رهبری را هم زیر سؤال برده است چون این‌گونه تصمیمات و آزادی این‌گونه افراد بدون اطلاع ایشان انجام نمی‌شود. اگر آزاد شدن جیسون رضائیان آن گونه که سریال بر آن تأکید دارد صرفاً برای دریافت پول‌های بلوکه شده بوده است، پس تکلیف مجازات جاسوس چه می‌شود؟ و اگر از اول برای معامله بازداشت شده بوده قبح بیشتری دارد و با اصول اخلاقی اسلام سازگار نیست. این سریال غیراز اینکه عملکرد نظام را زیر سؤال برد، با توجه به اینکه اختلاف میان بخش‌های نظام ایجاد کرده پخش آن در شرایط امروز صلاح نبود، چرا که امروز باید صدای واحد از کشور شنیده شود.»
«این‌گونه تصمیمات و آزادی این‌گونه افراد بدون اطلاع ایشان [رهبر انقلاب] انجام نمی‌شود.» این‌گونه ادعاها طنین آشنایی دارد. مدعیان اصلاحات وقتی از خط قرمزها عبور می‌کنند و به منافع ملی لطمه می‌زنند، می‌گویند این کار تصمیم نظام بوده است! از آنجا که ظاهر و باطن این طیف تهی از شرافت و صداقت است، این فرافکنی‌ها تعجبی ندارد. روایت وارونه نویسنده از آزاد شدن جیسون رضائیان در حالی است که این اتفاق معلول فشار دولت به دستگاه اطلاعاتی برای تسهیل در تحمیل خسارت محض به کشور بود. علاوه‌بر اینکه مگر فرزند نااهل استاد، با دستگیری جاسوس و مقابله با نفوذ مشکلی دارند که روایت آن را مغایر با انعکاس صدای واحد از کشور می‌دانند؟
علی مطهری ادامه داد: «من این اقدامات را افراطی و دنباله اقدامات کسانی می‌دانم که مصمم بودند برجام اجرا نشود و آن‌قدر کارشکنی کردند تا به هدف‌شان رسیدند و زمینه خروج ترامپ از برجام فراهم شد. اگر آن بخش از نظام مصمم به اجرای برجام بود، امروز سرنوشت کشور چیز دیگری بود. امروز هم این افراد به جای آنکه رفتارشان را تغییر دهند همان راه را ادامه می‌دهند و توجهی به منافع ملی و آرمان‌های انقلاب
ندارند.»
علی مطهری مدت‌هاست برای کوبیدن منتقدان توافق یکطرفه هسته‌ای، ابایی از دروغ پردازی ندارد. چنین ادعایی را آمریکا و اروپا هم نکرده‌اند. برنامه هسته‌ای را در برجام تعطیل کردند دیگر چه خسارتی باید به کشور وارد می‌شد که نشد؟ شاید مطهری خیال خام در حوزه موشکی و منطقه‌ای در سر دارد. قبلا در همین ستون در پاسخ به علی مطهری نوشتیم آنها که مدعی‌اند عده‌ای مصمم بودند برجام اجرا نشود، اگر راست می‌گویند، همین امروز به‌صورت دقیق بگویند چه کسی یا کسانی، چگونه، با چه کیفیتی و کجا در اجرای برجام کارشکنی کردند اما صدایی از حلقوم دشمن پسند آنها بلند نشد. اینکه دوباره چنین دروغ‌هایی را جار می‌زنند، یعنی دینشان را به دنیایشان فروخته‌اند. بزک‌گر برجام جای پاسخگویی نسبت به وضعیت معیشت مردم و اقتصاد کشور، مدعی شده منتقدان برجام که پیش‌بینی‌ و هشدارهایشان مو به مو درست از آب درآمد، توجهی به منافع ملی و آرمان‌های انقلاب ندارند!
متن برجام
 نامتوازن و فاقد کارایی برای احقاق حقوق ایران است
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«متأسفانه برجام به شکلی تنظیم شده که هرگونه بی‌تعهدی ایران در مقابل برجام همراه با هزینه است و در مقابل اقدامات آمریکا و کشورهای اروپایی علیه برجام بدون هزینه و یا با هزینه‌های کمی همراه خواهد بود. در نتیجه‌اشکال از ذات برجام است و نه در تصمیماتی که به تازگی اتخاذ شده است».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«هنگامی که توافقی امضا می‌شود که ماهیت ساختاری ندارد و فاقد رویکرد‌های الزام‌آور برای طرف مقابل است و در نتیجه احتمال برگشت تحریم‌ها وجود دارد، طبیعی است که دستاورد قابل توجهی به دست نخواهد آمد».
مدعیان اصلاحات بعد از سپری شدن 4 سال از امضای برجام و همچنین پس از گذشت 14 ماه از خروج بدون هزینه آمریکا از برجام تازه به حرف منتقدان رسیده و متوجه شده‌اند که برجام نامتوازن و فاقد کارایی برای احقاق حقوق ایران است.
این جماعت در طول مذاکرات هسته‌ای دولت روحانی و همچنین پس از امضای توافق، همواره دلایل فنی و کارشناسی منتقدان را با فحاشی پاسخ داده و به منتقدان توافق هسته‌ای برچسب کاسب تحریم می‌زدند.