kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۶۹۹
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
فرمانده انتظامی تهران در ۱۸ تیر ۷۸:

موسوی لاری دستور برخورد با دانشجویان را صادر کرد

سردار فرهاد نظری گفت: دوست دارم فرصتی پیدا شود و در یک مناظره زنده و رودررو با مسئولان و عناصر آن زمان به گفت‌وگو بنشینم. قطعاً در این رابطه ابهاماتی در اذهان مردم وجود دارد.

فرهاد نظری فرمانده انتظامی تهران بزرگ در سال 78، چهارشنبه شب در ارتباط تلفنی با برنامه جهان‌آرا که از شبکه افق پخش شد، با‌ اشاره به فتنه 18 تیر سال 1378 اظهار داشت: داستان فتنه کوی دانشگاه یک طراحی از پیش تعیین‌شده بود، رهبر معظم انقلاب هم به‌عنوان فرمانده کل قوا در چندین سخنرانی این را به‌صراحت مطرح کردند.
فرمانده اسبق انتظامی تهران ادامه داد: آن زمان پارامتری که فضای دانشگاه داشت، حضور پایگاه‌های سیاسی وابسته به اهداف و گروه‌هایی بود که بخشی از آنها در خارج بودند و اکنون همان عناصر امروز پایگاه‌هایشان در آمریکا است و سایت‌های فضای مجازی و از جمله اینترنشنال را به‌راه انداختند. لذا ما با یک توطئه از پیش تعیین‌شده مواجه بودیم، آن هم با هدف‌گیری پایه و اساس نظام و ولایت.
وی بر همین اساس اضافه کرد: من دوست دارم فرصتی پیدا شود و در یک مناظره زنده و رودررو با مسئولان و عناصر آن زمان به گفت‌وگو بنشینم. قطعاً در این رابطه ابهاماتی در اذهان مردم وجود دارد.
فرهاد نظری تصریح کرد: دولت وقت با تمام قوا و همه عناصری که در دست داشت جریانی را تشکیل دادند که پایه و اهداف این جریان خودشان بودند.
به گزارش تسنیم، فرمانده اسبق انتظامی تهران بیان کرد: رئیس‌جمهور وقت اطلاع داشت که نامه‌ای از طریق وزارت اطلاعات آن به‌سرپرستی وزیر وقت یعنی آقای یونسی به بیرون نشر کرده و به قانون تبدیل و در مجلس تصویب شده است. طرف دعوا هم باز وزارت ارشاد بوده رئیس‌جمهور وقت باید پاسخگوی این دعوا در آن زمان می‌شد و در آنجا این مسئله را حل‌وفصل می‌کرد.
وی در همین رابطه عنوان کرد: حال اتفاقی افتاده و بحثی پیش آمده است عیبی ندارد. به‌هرحال دانشجویان عزیز ما نظر داشتند و نهایتاً اعتراض کردند و درخواستی در تاریخ 15 تیر مطرح کردند، آن هم از وزارت کشور وقت که سرپرستی و مسئولیت آن با آقای لاری بود. آقای موسوی لاری که با حفظ سمت، مسئول کمیته امور دانشجویی بوده و وظیفه داشته است که عملیات پیشگیری از بحران را انجام دهد امروز یکجانبه و ناجوانمردانه شروع به نشر اکاذیب درباره احکام قانون و برائت پلیس کرده، آن هم بعد گذشت 20 سال.
سردار فرهاد نظری ادامه داد: وزارت کشور به دانشجویان مجوز نداد و از طرفی هم روز 16 تیرماه به پلیس کتباً نامه می‌دهند که هرگونه اختلالی که در محل به‌وجود آمد مسئولیت آن به‌عهده پلیس است و باید برخورد شود. در شب حادثه نیز آقای لاری وزیر وقت کشور و معاون سیاسی او دستور می‌دهد.
وی با ابراز اینکه «تمام این مواردی که ذکر می‌کنم با اسناد و مدارک است»، گفت: افسوس می‌خورم که فرصت کم است و ای‌کاش می‌توانستم این اسناد را در حضور ملت شریف از تلویزیون نشان می‌دادم.
فرمانده اسبق انتظامی پلیس در ادامه سخنان خود اظهار داشت: تا ساعت 4 بامداد هر اختلال و اغتشاشی شد، پلیس هیچ اقدامی انجام نداد. آقای لاری از طریق فرماندهان ارشد من دستور برخورد را صادر کردند، یعنی اغتشاشگران داخل امیرآباد. اما از فردای آن روز علم حمایت از دانشجو را به دست گرفتند و تا امروز سنگ حمایت از دانشجو را به سینه می‌زنند.
وی افزود: در تاریخ می‌خواهند ثابت کنند 18 تیر است اما 18 تیری وجود ندارد، در واقع 17 تیر است. چرا دوست دارید 18 تیر در تاریخ ثبت شود؟ علت را به فراموشی می‌سپارید و به‌دنبال معلول هستید؟
سردار نظری ابراز کرد: 20 سال خانه‌نشینی را بر من ایجاد کردید و حصر و غیره نوشته و غیرقانونی وارد کردید. پلیس هم فرزندان همین مملکت است، همین‌ها هستند که خرمشهرها را آزاد کردند و فتح‌المبین‌ها را به‌وجود آوردند. بگویید؛ علت چه بود؟ علت این بود که دولت وقت اختلافی بین وزرایش داشته و اتفاقی افتاده و آن اتفاق را در جامعه کشاند. از طرفی هم به پلیس دستور دادند که «مقاومت کنید و برخورد کنید»، از آن طرف هم به دانشجو مجوز ندادند و از طرف دیگر پلیس را به محاکمه کشاندند که منافع جناحی و سیاسی خود را پیش ببرند.
فرمانده اسبق انتظامی پلیس (در پاسخ به سؤال مجری درباره نامه خاتمی برای دلجویی از وی) عنوان کرد: نامه خاتمی برای دلجویی بنده درست است که خاتمی در آن ابراز دلجویی کرده که «من هم معتقدم جفایی که در حق شما که به‌عنوان نماینده پلیس بودید صورت گرفته است.»