kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۶۹۱
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۸
مرندی کارشناس مسائل بین‌الملل:

اوباما هم مسیر ترامپ را در برجام می‌رفت

مرندی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در دولت اوباما بخشی از مردم کشورمان و همچنین جامعه جهانی بر این باور بودند که ایران در مسیر اجرای برجام کارشکنی می‌کند در حالی که دولت اوباما از همان ابتدا به انحای مختلف روح و متن برجام را بارها نقض کرده بود.

 محمد مرندی استاد دانشگاه وکارشناس مسائل بین‌الملل درباره اینکه آمریکایی‌ها علیرغم خروج رسمی از برجام در این یک سال اخیر تلاش زیادی کردند تا زمینه مذاکره مجدد با کشورمان را فراهم کنند. آیا در چنین شرایطی مذاکره مجدد با آمریکا می‌تواند به سود ایران باشد؟ گفت: قطعا یکی از امتیازات بزرگ برجام این بود که برای مردم ایران و جامعه جهانی ثابت شد که مشکل ما نیستیم. البته هیئت حاکمه آمریکا در زمان دولت اوباما با سیاست‌تر از دولت ترامپ بود و از قدرت نرم و دیپلماتیک بهتر استفاده می‌کرد و با بهره‌گیری از قدرت رسانه‌ها توانسته بود شکاف‌هایی در داخل ایران ایجاد کند و موجب شده بود تا بخشی از مردم ایران تحت تاثیر رسانه‌های غربی و فشارهای اقتصادی به این نتیجه برسند که شاید مشکل، دولت جمهوری اسلامی است و اعتقاد داشتند که اگر دولت ما دست از لجبازی بردارد، بسیاری از تنش‌ها با آمریکا قابل حل و فصل است.
وی افزود: امروز دولت ترامپ به گونه‌ای عمل می‌کند که دشمنی آمریکا برای هیچ قشری از مردم ایران پوشیده نیست. ولی در دولت اوباما بخشی از مردم کشورمان و همچنین جامعه جهانی بر این باور بودند که ایران در مسیر اجرای برجام کارشکنی می‌کند در حالی که دولت اوباما از همان ابتدا به انحای مختلف روح و متن برجام را بارها نقض کرده بود.
مرندی در گفت‌و‌گو با تسنیم با بیان اینکه برخی افراد در روزهایی که فضای مذاکرات مثبت بود و اکثریت مردم طرفدار توافق بودند، تصور می‌کردند که همه مشکلات کشور با توافق هسته‌ای با آمریکا به زودی حل می‌شود، و مشتاقانه حمایت خود از برجام را اعلام می‌کردند تصریح کرد: به اعتقاد من اگر برجام صددرصد نیز به نفع ما بود، نمی‌توانست مشکلات کشور را به راحتی حل و فصل کند. به‌طور کلی هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که با مشکلات دست و پنجه نرم نکند.
وی در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با‌ اشاره به عواملی که آمریکا را از به راه انداختن جنگ در منطقه باز می‌دارد افزود: دلیل اینکه آمریکا علی‌رغم تهدیدات و ادعاهایی که مطرح می‌‌کند، هیچ‌گاه به فکر جنگ با ایران نیست، این است که به خوبی از عواقب و هزینه‌‌های بی‌حساب این اقدام با خبر است. آمریکا به خوبی می‌داند که اگر جنگی علیه ایران در منطقه به راه بیندازد، نفت و گاز در خلیج ‌فارس از بین می‌رود.
جنگ در خلیج ‌فارس موجب نابودی تمامی تاسیسات نفتی در این منطقه می‌شود و سال‌ها طول می‌کشد که این تاسیسات توانایی تولید نفت و گاز را پیدا کنند. از سوی دیگر امنیت نفتکش‌های عبوری از این منطقه قابل تامین نخواهد بود و از همه بدتر اینکه آمریکا مجبور به ترک عراق و افغانستان خواهد شد.
همچنین جنگ در این منطقه موجب مهاجرت میلیون‌ها نفر به سمت اروپا می‌شود و در نهایت منجر به ایجاد اخلالی سراسری در اقتصاد دنیا خواهد شد. بنابراین آمریکایی‌ها می‌فهمند که جنگ در غرب آسیا برای آنها نتیجه‌ای جز شکست نخواهد داشت.