kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۶۷۱
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶
در یک نظرسنجی تلویزیونی صورت گرفت

رأی ۹۵ درصدی مردم به بررسی حساب‌های بانکی

۹۵ درصد مردم در یک نظرسنجی اعلام کردند موافق بررسی حساب‌های بانکی جهت جلوگیری از فرار مالیاتی هستند.

به گزارش تسنیم، سه‌شنبه شب یک برنامه تلویزیونی، نظرسنجی خود را به موضوع فرار مالیاتی و شفافیت حساب بانکی افراد اختصاص داد. سؤال نظرسنجی از مخاطبان پرسیده بود: آیا موافقید دولت حساب بانکی ثروتمندان را بررسی و فراریان مالیاتی را شناسایی کند؟
در پایان، 95 درصد مردم موافقت خود را با بررسی حساب‌ها جهت جلوگیری از فرار مالیاتی، اعلام نمودند.
گفتنی است در بسیاری از کشورها، سازمان مالیاتی بر حسابهای بانکی افراد و شرکتها احاطه دارد و تراکنشهای مالی آنان را رصد می‌کند. در برخی از موارد مالیات‌ستانی به صورا آنلاین و با انجام هر تراکنش صورت می‌گیرد. این موضوع هم به درآمدهای دولت کمک می‌کند و وابستگی اقتصاد به نفت را کاهش می‌دهد، هم زمینه بروز فساد را از بین خواهد برد. با این حال پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، حسن روحانی گفت که ما به حساب‌های مردم سرک نمی‌کشیم، زیرا این کار اعتماد مردم را از بانک‌ها سلب می‌کند.
همچنین در این برنامه، معاون پژوهش سازمان امور مالیاتی به مالیات بر خانه‌های خالی‌اشاره کرد و گفت: برای اجرای این طرح باید وزارت راه وشهرسازی سامانه املاک و مستغلات را راه‌اندازی کند و تا زمانی که این سامانه اجرایی نشود امکان شناسایی خانه هم وجود ندارد. در این سامانه باید مدت خالی ماندن واحد مسکونی، دلیل آن و تعداد واحد‌ها بررسی شود البته در سال 94 در قانون به این موضوع پرداخته شده است. احمد زمانی تاکید کرد: بخش مالیات مربوط به واحد‌های خالی از سکنه به دلیل آنکه
ساز و کار اطلاعات آن فراهم نشده قابل اجرا نیست اما لایحه پیش‌نویس مالیات مربوط به عایدی سرمایه که بخشی از آن مسکن است به زودی ارائه می‌شود‌. وی با بیان اینکه با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی هرجا که درآمد باشد حتما برای اخذ مالیات حضور پیدا می‌کند ادامه داد: به دلیل آنکه در طرح مالیات بر خانه‌های خالی هزینه افرادی که برای شناسایی خانه‌ها می‌روند و اطلاعات کسب می‌کنند بسیار زیادتر از مالیات وضع شده است بنابراین اجرای آن برای سازمان صرفه اقتصادی ندارد.
این مسئول اظهار کرد: ممکن است مالکی واحد مسکونی خود را برای اجاره یا فروش گذاشته باشد و خریداری پیدا نشود بنابراین باید علت خالی ماندن واحدمسکونی برای این سازمان مشخص شود. زمانی گفت: شهرداری در حوزه مستغلات و مدیریت آن وطبقه بندی واحدهای مسکونی بهتر از دولت و وزارت راه وشهرسازی‌اشراف دارد و اگر بازنگری در طراحی سامانه املاک صورت گیرد و توسط شهرداری‌ها انجام شود بسیار زودتر به سرانجام می‌رسد. وی بیان نمود: در طرح مالیات بر عایدی سرمایه مالکان واحدهای مسکونی نگران نباشند زیرا در این طرح تنها سوداگران و سوءاستفادکنندگان از بازار مشمول مالیات می‌شوند.