kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۶۶۹
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶
رئیس ‌نظام صنفی کشاورزی مطرح کرد

رونق بازار دلالی با قیمت پایین خرید تضمینی گندم

رئیس‌ نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: در شرایط کنونی که کشاورزان از عرضه گندم به مراکز دولتی امتناع می‌کنند، دلالان و واسطه‌ها در بازار حضور یافته‌اند تا با سوءاستفاده از موقعیت فعلی بیشترین سود را عاید خود کنند.

محمد شفیع ملک زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در شرایطی که نرخ خرید تضمینی هر کیلو گندم مطابق با هزینه‌های تولید از کشاورزان باید حداقل دو هزار تومان باشد، اما دولت یک هزار و ۷۰۰ تومان بابت خرید هر کیلو گندم پرداخت می‌کند که با احتساب هزینه حمل‌ونقل و افت‌هایی که در نظر گرفته شده است، عملا این مبلغ هم به دست کشاورزان نمی‌رسد.
وی افزود: هم اکنون برخی کشاورزان به امید افزایش قیمت گندم و پرداخت مابه التفاوت و استفاده از گندم تولیدی به عنوان خوراک دام، از عرضه به مراکز دولتی امتناع می‌کنند چرا که به سبب نوسان نرخ نهاده‌های دامی از جمله جو بدیهی است که کشاورزان نسبت به آینده تامین خوراک دام مورد نیاز نگران باشند. رئیس‌نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه دولت مقصر اصلی امتناع کشاورزان در عرضه گندم به مراکز دولتی است، ادامه داد: با وجود آنکه در ابتدای فصل بار‌ها خروج گندم از چرخه خرید را به دولت هشدار داده بودیم، اما دولت تجدید نظری در نرخ نکرد که با وجود کوتاهی دولت در این خصوص، امروز دود آن به چشم همه می‌رود.
ملک زاده افزود: با وجود آنکه کشاورز برای کسب یک ریال درآمد بیشتر ممکن است محصول تولیدی خود را به هر کسی عرضه کند، از این رو به منظور جلوگیری از خروج غیرقانونی گندم از مرز‌های کشور باید تجدید نظری در نرخ اعمال شود. وی با بیان اینکه امسال در تامین گندم مورد نیاز داخل به خوداتکایی نمی‌رسیم، اظهار کرد: اگر مسئولان دولتی تجدید نظری در نرخ اعمال نکنند، با وجود شرایط مساعد تولید نسبت به سال گذشته، بخش قابل توجهی از گندم تولیدی در جا‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
علیقلی ایمانی، نایب‌رئیس‌بنیاد توانمند سازی گندمکاران هم درباره دلایل امتناع گندمکاران از عرضه گندم تولیدی به مراکز خرید دولتی گفت: با توجه به نوسان قیمت خوراک دام و طیور و نگرانی تولیدکنندگان از آینده تامین دان مورد نیاز، افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید و امید به تعدیل قیمت گندم در روز‌های آتی موجب شده تا کشاورزان بخشی از گندم تولیدی را نزد خود نگه دارند.
در همین رابطه، دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران نسبت به پایداری تولید گندم اعلام خطر کرد و گفت: اگر تجدید نظری در قیمت خرید تضمینی ایجاد نشود، نه تنها امسال بلکه برای سال بعد سفره مردم از تولید داخل خالی می‌ماند.
به گفته علی خان محمدی، اگر دولت تجدید نظری در نرخ خرید تضمینی اعمال کند، ظرف یک هفته حداقل یک میلیون تن گندم ذخیره در انبار‌ها به مراکز دولتی تحویل داده می‌شود. خان محمدی در پایان تصریح کرد: با وجود شرایط مساعد تولید، امسال برآورد شده بود که خرید گندم به بیش از ۱۲ میلیون تن برسد که هم اکنون به سبب امتناع کشاورزان در عرضه بنا به دلایل مختلف بعید است که این میزان محقق شود.