kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۶۶۷
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵

بانک مرکزی: حق پیگرد فعالان شبکه رمزارزها را داریم

بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای، بار دیگر تاکید کرد که فعالیت رمزارزها (ارزهای دیجیتال) در کشور غیرمجاز است و حق پیگرد فعالان این عرصه را دارد.

در اطلاعیه این بانک با استناد به قانون پولی و بانکی کشور که تولید و انتشار پول رایج و تعیین ابزارهای پرداخت را در انحصار بانک مرکزی قرار داده است و نیزضمن تاکید مجدد به فعالان حوزه پولی و بانکی کشور مبنی بر رعایت مصوبه سی امین جلسه «شورای عالی مبارزه با پولشویی» درخصوص رمزارزها و مخاطرات ناشی از از رمزارزها، موارد زیرآمده است:
۱- انتشار رمز ارز با پشتوانه ریال، طلا و فلزات گرانبها و انواع ارز در انحصار بانک مرکزی است.
۲- تشکیل و فعالیت ‌اشخاص برای ایجاد و اداره شبکه پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجیره بلوک، از نظر این بانک، غیرمجاز محسوب می‌شود. بانک مرکزی حق پیگرد قانونی‌اشخاصی که با نادیده گرفتن مقررات، به ایجاد و اداره شبکه اقدام یا نسبت به آن تبلیغ می‌کنند را برای خود محفوظ می‌داند.
۳- هرگونه ضرر و زیان ناشی از فعالیت بر اساس شبکه‌های پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجیره‌ای بلوک و کسب و کارهای مرتبط با آن، متوجه ناشر (ین)،‌پذیرنده (گان) و یا متعاملان آن است.
۴- موضوع استخراج رمز ارزهای جهان روا و شرایط آن در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و پس از اتخاذ تصمیمات لازم، ضوابط آن مطابق با مقررات و مصوبه فوق ابلاغ می‌شود.
گفتنی است، رمزارز که به ارز دیجیتال هم معروف است به مواردی مثل بیت کوین و از این قبیل گفته می‌شود که یک ابزار پولی خارج از نظامات بانک مرکزی است. رمزارز یک نوع دارایی مالی است که بر بستری دیجیتال و غیر متمرکز ایجاد می‌شود. این دارایی‌ها می‌توانند در شرایطی کارکرد پولی به خود بگیرند.
رمزارز بانک مرکزی هم شکل الکترونیک همان پولی است که توسط بانک مرکزی خلق و صادر می‌شود و قابلیت آن را دارد که منطبق بر اصول رمزنگاری، در یک بستر توزیع شده و بصورت فرد به فرد بدون دخالت هیچ نهاد واسط پرداخت تبادل شود. این نوع رمزارز به پشتوانه پول ملی کشور (ریال)
صادر می‌شود.